Annonsørinnhold

Vil kapre nye kunder med “parkeringsteknologi”

Det populære kjøpesenteret Oslo Fashion Outlet tar nå i bruk skiltgjenkjenningsteknologi fra APCOA for å vite hvor kundene deres kommer fra og hvordan de bruker senteret. - Det gir oss mulighet til å målrette markedsføringen vår enda bedre, sier senterleder Lars Pedersen.

Utenfor det 14.000 kvm store anlegget på Vestby er det installert kameraer som automatisk leser registreringsnumrene på alle biler som kjører inn og ut av området. Andre steder brukes APCOA-teknologien for å forenkle kundereisen ved å skreddersy parkeringstjenester til ulike brukergrupper, tilby elbil-lading og andre mobilitetsløsninger, men her benyttes den utelukkende til trafikkanalyse.

Får kundeinnsikt

Lars Pedersen, Senterleder
Lars Pedersen, Senterleder

-Det gir oss verdifull innsikt, sier Pedersen. - Vi får vite hva slags bil kunden kjører, når de kommer og når de drar, og registreringsnumrene forteller oss hvilket geografisk område de tilhører. Mer enn det får vi ikke vite i og med at vi må forholde oss til GDPR-regler, men alt dette gir oss kunnskap om hvor langt de har reist for å komme hit og hvor lang tid de tilbringer på senteret.

Målretter markedsføringen

Dermed får Pedersen en pekepinn på hvor han bør bruke markedsbudsjettet sitt.

- Når vi vet hvor kundene kommer fra kan vi lage et “heatmap”, for å identifisere de områdene vi ikke klarer å hente kunder fra. Og deretter kan vi øke markedsføringen nettopp der, rett og slett for å skape ny trafikk og en ny kundemasse til kjøpesenteret, sier Pedersen.

Han forklarer at dette kan innebære alt fra geotagging i sosiale medier til fysiske reklameplakater og utendørs reklame på steder hvor Oslo Fashion Outlet er lite kjent.

1, 3 millioner besøkende

Kjøpesenteret på Vestby har i dag hele 57 butikker og tilbyr en unik brandmix i Norsk sammenheng. Både Hugo Boss, Calvin Klein, Tommy Hilfiger, Gant, Nike og Adidas, blant andre, holder til her ute og bidrar til å trekke hele 1,3 millioner årlige besøkende til området. Selv om teknologien nå er på plass sier Pedersen at det ikke er aktuelt å ta betalt for parkeringen.

-Nei, vi vil være en destinasjon der folk kan komme uten å tenke på parkering. Det er spennende at man kan bruke APCOAs parkeringsteknologi til noe annet enn parkering, sier han.

Enorme muligheter

Det er kommersiell direktør i APCOA, Jan-Arve Kaldheim enig i. Han jobber hele tiden med å videreutvikle den allerede prisvinnende kamerateknologien.

-Vi bistår gjerne våre kunder, slik som Oslo Fashion Outlet i kartleggingen av bruksmønstre. Og det er viktig å understreke at dette kun er nettopp det; mønstre. Ingen personlig informasjon om kundene lagres. All data vi samler inn er anonymisert, så vi vet altså ikke hvem som besøker senteret eller hvor mange som er i hver bil, men vi fanger opp antallet biler fra de ulike geografiske områdene. Ut fra dette kan vi si mye om brukermønsteret for senteret, sier Kaldheim.

Tror andre vil følge etter

Oslo Fashion Outlet er først ut med å bruke teknologien fra APCOA på denne måten, men Kaldheim tror flere vil følge etter.

- Når vi først har åpnet den døren, tror jeg ikke det er til å unngå at andre vil hive seg på. Handlesentre, møbelbutikker og andre som driver med retail vil ha et enormt utbytte av å få den kundekunnskapen som Oslo Fashion Outlet nå får, sier han.

Spent på Black Friday og jul

Oslo Fashion Outlet begynte å ta i bruk teknologien først i juli i år, men for hver dag som går får Pedersen mer kunnskap om kundene sine. Nå ser han frem til å få inn store datamengder både etter Black Friday og i forbindelse med julehandelen.

- Det blir spennende å se hvor langt folk reiser for å komme hit i forbindelse med slike sesonger. Vet vi det, kan vi pinpointe hvor langt ut vi skal gå med markedsføringen vår. Kanskje skal vi rette den mot et større område enn vi tror? Eller kanskje vi må snevre den inn og gjøre den mer målrettet. Vi får se, sier Pedersen.

 

Powered by Labrador CMS