I statsbudsjettet for 2024 er det
foreslått innstramminger i rentebegrensningsreglene, som særlig vil ramme
konsern med 50/50 eierskap i konsernspiss, hvor konsernspiss er finansiert med
aksjonærlån fra eierne. Dette gjelder også for helnorske konsern med kun norske
eiere, som i dag får fullt fradrag ved at egenkapitalunntaket benyttes.
Annonse
Finansdepartementets forslag går i korte
trekk ut på at renteinntekter fra konsernselskaper ikke lenger skal hensyntas i
beregningen av netto rentekostnader for selskap som betaler rentekostnader til
nærstående utenfor konsernet. Dersom et konsernselskap har over NOK 5 millioner
i rentekostnader til eierne, vil det fra 1. januar 2024 være risiko for å ikke
få fullt fradrag. Eksisterende joint ventures med underliggende
konsernselskaper bør gjennomgå kapitalstrukturen for å sikre en hensiktsmessig struktur
tilpasset de nye reglene.
Annonse
Kort om dagens regler
Selskaper i konsern er omfattet av
egenkapitalbaserte unntaksregler, som gir fradrag for alle rentekostnader
dersom egenkapitalandelen i det norske konsernet er lik eller høyere den
globale egenkapitalandelen. I et helnorsk konsern er det dermed fullt fradrag
for alle rentekostnader, både interne og eksterne. I dag kreves det kun
bekreftelse fra revisor på at alle selskaper i konsernet er norske, for å oppnå
fullt rentefradrag.
Annonse
Lån fra nærstående utenfor konsernet
faller utenfor unntaksreglene, og her gjelder EBITDA-regelen mellom nærstående.
Regelen slår inn dersom netto rentekostnader overstiger NOK 5 millioner, og
fradrag er begrenset til 25 % av skattemessig EBITDA. For å anses som
nærstående kreves minst 50 % eierskap eller kontroll, og nærstående utenfor
konsern vil være aktører som oppfyller dette vilkåret uten å kunne konsolidere.
Dette vil normalt gjelde 50/50 eierskap i et prosjekt eller investering. Mange
eiendomsprosjekt eller investeringer er strukturert på denne måten i dag.
Eksempel på rentebegrensning etter
endringen
Dersom et samarbeidsprosjekt mellom
aksjonær A og B er strukturert som et joint venture med 50/50 eierskap i Felles
Holding AS, med underliggende konsernselskaper som illustrert kan rentekostnader
nå avskjæres.
Det underliggende konsernet kan ikke
konsolideres i regnskapet til A eller B, og begge anses som nærstående utenfor
konsernet. Konsernet er helt eller delvis finansiert med aksjonærlån fra A og/eller
B til Felles Holding AS, som gjerne strømmes videre ned til datterselskapene. Eiendomsselskapene
betaler rentekostnader til Felles Holding AS, som fortsatt regnes som
rentekostnader innenfor helnorsk konsern og er fradragsberettiget i sin helhet.
Felles Holding AS mottar renteinntekter fra Eiendomsselskapene, og betaler normalt
tilsvarende i rentekostnader til aksjonærene A og/eller B, og har dermed netto
rentekostnader på NOK 0. Rentebegrensningsreglene har derfor etter gjeldende
regler dermed ingen påvirkning på finansieringsstrukturen i Felles Holding AS.
Endringsforslaget innebærer at
renteinntektene fra Eiendomsselskapene ikke lenger skal hensyntas i beregningen
av netto rentekostnader i Felles Holding AS. Dersom rentekostnadene Felles Holding
AS betaler til aksjonær A og B overstiger NOK 5 millioner, vil fradragsrammen
være begrenset til 25 % av EBITDA. Holding AS vil ofte ha svært lav eller ingen
skattemessig EBITDA, da det ofte har kun har finansinntekter fra Eiendomsselskapene,
og vil dermed ikke kunne kreve rentefradrag. Eiendomsselskapene kan heller ikke
øke fradragsrammen i Felles Holding AS ved konsernbidrag dersom de selv
anvender egenkapitalunntaket.
Endring i formuesverdsettelse av
næringseiendom
Regjeringen foreslår også å øke
kalkulasjonsrenten (avkastningskravet) med 1,0 % for både utleid og ikke-utleid
næringseiendom utenfor byene Oslo, Bergen, Trondheim og Stavanger med virkning
fra 2024. Dette vil redusere formuesverdiene for næringseiendom med slik
geografisk lokasjon med ca. 10 %.
Videre vil mange eiendommer ha falt i
verdi i løpet av 2023 som følge av den kraftige økningen i langsiktige renter. Det
er verdt å merke seg at kalkulasjonsrenten (avkastningskravet) ved
formuesverdsettelsen fastsettes til årsgjennomsnittet av renten for
statsobligasjonsrenter med 10 års løpetid i inntektsåret pluss 5 prosentpoeng.
På bakgrunn av mulig verdifall på eiendommer og forventet økning av
kalkulasjonsrenten vil det for mange skattytere kunne være fordelaktig å
gjennomføre kapitalendring før årsslutt 2023, for å flytte tidspunktet for
verdsettelse av næringseiendom ett år frem i tid. Denne tilpasningsmuligheten
må vurderes konkret.
Artikkelforfatterne er partner Mikael Minge og fast advokat Emilie Fjukstad Hansen i Advokatfirmaet Selmer.