Annonsørinnhold

Etter mange år som prosjektdirektør og daglig leder i eiendomsbransjen, gikk Thomas Børnich inn som ny konserndirektør for boligvirksomheten i Skanska Norge i april tidligere i år. Foto: Skanska

Skanska viser muskler i tøft boligmarked

Skanska fortsetter å levere – med store strategiske investeringer og spaden i jorda. For boligsjef Thomas Børnich er fornøyde kunder nøkkelen for å lykkes med videre vekst rundt nye knutepunkter.

Etter en periode med usikkerhet i nyboligmarkedet, har Skanska vist at de ikke bare har musklene som trengs – men også evnen til å bruke dem riktig. Med byggestart for Løkeberggrenda i Bærum og strategisk oppkjøp av en stor boligportefølje fra Nordr i Trondheim, markerer selskapet en ny fase.

– Vi har tro på markedet, og vi har tro på den unike Skanskamodellen, med både utvikling og bygging under samme tak, sier Thomas Børnich, konserndirektør for boligutvikling i Skanska. Han tok over roret i april, og styrer nå gjennom et turbulent marked med en uvanlig solid ballast.

– Med entreprenør i eget hus og en finansiell styrke som gir oss handlefrihet også i tøffe tider, kan vi i mye større grad operere på egne premisser. Det gir oss en unik styrke til å skalere opp, sette i gang prosjekter vi har tro på – og levere på både kvalitet og bærekraft, sier Børnich.

Når han nå skal sikre videre vekst for Skanska, er det kundefokuset som er kompassnåla.

– I sentrum av alt vi gjør, er boligkundene våre. Det å lytte til kundene, forstå hva de ønsker seg og skreddersy prosjektene deretter er et hovedfokus for oss framover. Det vi gjør, skal skape verdi både for de som flytter inn og nærmiljøet rundt oss.

Fra medvind til momentum

Allerede i sin første periode har han ledet selskapet gjennom flere strategiske grep, inkludert kjøpet av flere Nordr-prosjekter i Trondheim: Lillebytunet, Lilleby B4 og andelen i Ranheim Senter. Porteføljen gir et potensial for utvikling av opptil 800 boliger.

– Vi ser at flere aktører nå mangler kapital til å gjennomføre prosjekter. Det gir oss muligheter til å vokse videre. Med vår finansielle styrke og gjennomføringsevne, kan vi ta posisjoner der andre må vente. Trondheim er et marked vi kjenner godt, og dette oppkjøpet gir oss mulighet til å skalere videre med prosjekter som har høy attraktivitet og god beliggenhet, sier Børnich.

Salget på Løkeberggrenda startet i april, og så langt er 35 enheter solgt. Det viser at prosjektet treffer godt i et marked som fortsatt er preget av usikkerhet. Illustrasjon: EVE

Når prosjektene treffer på produkt og pris

I Bærum har Skanska nå startet byggingen av Løkeberggrenda med 86 nye boliger fordelt på leiligheter og rekkehus. Prosjektet har allerede solgt godt, og er justert etter markedets behov med større variasjon og mer arealeffektive løsninger.

– Responsen viser at det fortsatt finnes kjøpekraft og interesse når produktet er riktig. Vi har lyttet til markedet og tilpasset oss. Det er slik vi skaper verdi, sier Børnich.

En aktør som setter i gang

Skanska har tidligere vist at de evner å sette i gang prosjekter selv når markedet er avventende. I første kvartal 2024 igangsatte selskapet tre prosjekter til en verdi av 2,4 milliarder kroner og overleverer boliger for 3 milliarder i løpet av året. Nå fortsetter de med nye investeringer og byggestarter.

– Vi har en unik forretningsmodell som gir oss fleksibilitet og kontroll. Det gjør oss i stand til å handle, ikke bare planlegge. Vi jobber med å byggestarte Consulens brygge innen kort tid i Stavanger og er vi heldige, rekker vi å byggestarte Lillebytunet i Trondheim før jul, sier Børnich.

I Joint Venture med Base Property ble 58 nye leiligheter lagt ut for salg i mai og nå det nærmer seg byggestart. Illustrasjon: ENSIGN.

Ser fremover med styrke

Med en tydelig strategi, sterke samarbeidspartnere og en integrert modell, står Skanska godt rustet til å møte både utfordringer og muligheter i boligmarkedet. Selskapet har allerede bevist at de kan levere, nå handler det om å skalere videre.

– Vi skal være en aktør som tør å investere, men som også har bakkekontakt. Det handler om å forstå kundene, markedet og hvordan vi kan skape verdi, både for boligkjøpere og for samfunnet, avslutter Børnich.

Skanska

- En av verdens største på prosjektutvikling og entreprenørvirksomhet

- Grunnlagt i 1887, med virksomhet i Norge siden 1906

- Omsetning i Norge på 21 milliarder NOK i 2024

- 26 000 ansatte globalt

- Rundt 4400 medarbeidere

– Hvorav over 2500 egne fagarbeidere og 200 lærlinger. Vi er opptatt av å utvikle og ha egen fagkompetanse.

- Rundt 200 prosjekter pågående i Norge til enhver tid

- Omfattende portefølje på miljøsertifiserte bygg- og anleggsprosjekter – først i Norge med BREEAM- og CEEQUAL-sertifiseringer

 

 

 

  

Powered by Labrador CMS