Artikkelforfatter er advokat Maj Hines i Advokatfirmaet Forsberg DA.
Offentlige leietakere – Tre sentrale spørsmål
De siste årene har det vært et rush av nye offentlige virksomheter på det private leiemarkedet. Offentlige virksomheter har noen særtrekk som utleier bør ha et bevisst forhold til ved avtaler med slike leietakere. Tre spørsmål er sentrale:
1. Hvem
er leietaker?
Det
er kjent sak at leietakers avgiftspliktige status har betydning for utleiers
fradragsrett for merverdiavgift. Utleier har normalt rett til å trekke fra
inngående MVA på kostnader forbundet med kjøp, bygging, vedlikehold og drift av
fast eiendom som brukes av en avgiftsregistrert leietaker. Muligheten for
fradrag påvirker utleiers byggekost, og spørsmålet har også betydning for
beregning av husleien.
Det
samme gjelder ved utleie til offentlig leietaker, men da basert på hvorvidt
leietaker har kompensasjonsrett for merverdiavgift. Ved utleie til kommunal
eller fylkeskommunal leietaker, vil utleier kunne fradragsføre merverdiavgift
og beregne merverdiavgift på husleie og felleskostnader, fordi slike leietakere
har kompensasjonsrett. Dersom staten er leietaker eller et statlig foretak, vil
dette som hovedregel ikke være mulig, siden staten ikke er omfattet av
kompensasjonsordningen.
NAV
er eksempel på en offentlig leietaker som er en kombinasjon av kommunal og
statlig virksomhet. Ved utleie til slik bruk, vil det ofte være en fordel om
leiekontrakten inngås med NAV ved kommunen, med fremleie til den statlige delen
av virksomheten.
Tips:
Kjenn leietakers avgiftspliktige status og tilpass leiekontrakten til dette.
2. Investeringer
og tilpasninger av leieobjektet. Husleie eller lån?
Etter
privatiseringen av Entra, omorganiseringer i offentlig sektor og senere års
byggeboom, har det vært en økende trend der offentlige etater har inngått
leiekontrakt med private aktører. Ved avtaleinngåelsen, eller senere i
leieforholdet, oppstår det ofte behov for oppgraderinger eller tilpasninger av
leieobjektet. Det kan da bli spørsmål om slike investeringer og tilpasninger av
leieobjektet for den offentlige leietakeren skal klassifiseres utlegg som
betales som del av husleien, eller betraktes som et lån. En variant av denne
problemstillingen kom på spissen i den mye omtalte NSM-saken, der det ble
hevdet at det i strid med Grunnloven var inngått lån for tilpasninger og
innredning av lokalene.
Ved
å inkludere kostnadene til leietakertilpasninger i husleien, betaler leietaker
en samlet pris som dekker både leie og tilleggsinvesteringer. Dette er vanlig
ved næringsleie og omtales som investeringsleie. Utleier bærer i disse
tilfellene risikoen for og eier investeringen.
Dersom leietaker mottar tilskudd fra
utleier til å dekke investeringene, oppstår det spørsmål om tilskuddet skal
anses som et lån, og hvordan dette eventuelt skal tilbakebetales. Det er også
nødvendig å avklare hvem som er eier av investeringen. Dette gjelder også
dersom det opptas et særskilt lån for investeringen.
Klassifiseringen
av investeringene, enten som del av husleien eller som lån, kan ha stor
betydning. Grunnlovens forbud mot låneopptak innebærer for det første et
opplagt hinder. Andre problemstillinger gjelder hvilken rente utleier skal
benytte. Vanlig avkastningskrav tilsvarende eiendommen, eller lånerente basert
på grad av sikkerhet og tid for nedbetaling.
Tips:
Tydelig regulering av finansiering og eierskap til investeringer og
tilpasninger av leieobjektet.
3. Offentlig-privat
samarbeid – OPS-avtaler. Leieforhold eller kjøp?
Offentlig-privat samarbeid (OPS) er en
praktisk finansierings- og driftsmodell for oppføring av offentlige bygg ofte
brukt for skoler, helseinstitusjoner og infrastruktur. I modellen går det
offentlige inn i partnerskap med private aktører for å finansiere, bygge og
drive fasilitetene. Den grunnleggende ideen er at privat sektor kan bringe inn
effektivitet, innovasjon og kapital, mens det offentlige, på tross av stramme
budsjetter, kan fornye og oppgradere bygningsmasse i tråd med samfunnets
forventning og behov.
Når det gjelder skolebygg, kan en
OPS-modell innebære at en privat aktør står for finansiering, bygging og
vedlikehold av skolen over en avtalt periode, mens kommunen eller staten
betaler en årlig sum for å bruke bygget. Denne summen dekker både bruk og tilbakebetaling
av investeringen. En lang bruks-/leieperiode sikrer forutsigbarhet for
leietaker. Etter avtaleperiodens utløp kan eiendommen overføres til det
offentlige, eller så kan kontrakten forlenges eller reforhandles.
Grensen mellom leie og kjøp i en
OPS-modell kan være flytende. I tradisjonelle leieforhold betaler leietaker for
en bruksrett over en fastsatt periode uten å få eierskap. I OPS-avtaler er det
ofte en integrert del av avtalen at det offentlige kan overta eiendommen
vederlagsfritt eller til en symbolsk sum etter et lengre leieforhold. Forholdet
kan derfor også vurderes som en avtale om kjøp på avbetaling.
Dette var tema i en rettskraftig dom fra
Oslo tingrett (TOSL-2022-48983) som gjaldt oppføring og utleie av et arkivbygg
fra et privat selskap (IKA Kongsberg) til en interkommunal sammenslutning
(IKS). Avtalen innebar at IKS skulle leie bygget i 25 år og deretter overta
arkivbygget vederlagsfritt. Leieprisen var tilpasset finansieringen av bygget.
Skatteetaten fattet vedtak om å tilbakeføre fradragsført merverdiavgift i IKA
Kongsberg med henvisning i at avtalen i realiteten er en avtale om salg av fast
eiendom på kreditt. Det første spørsmålet retten tok stilling til var om det
forelå salg eller utleie. Retten konkluderte med at avtalen var en avtale om
salg på avbetaling. Det ble lagt avgjørende vekt på at en leieavtale, herunder
finansiell leasing, kjennetegnes ved at leietaker ikke blir eier ved utløpet av
leietiden. Avtaler med slikt innhold kunne etter rettens oppfatning ikke anses
om «finansiell leasing» og utleie, men som kjøp.
Den konkrete saken endte likevel med at
utleier fikk medhold fordi IKA Kongsberg hadde gitt tilstrekkelige opplysninger
til skattekontoret. Det forelå derved ikke endringsadgang for skatteetaten.
Tips: Unngå avtaler der leietaker blir
eier av leieobjektet ved leieperioden utløp.
Artikkelforfatter er advokat Maj Hines i Advokatfirmaet Forsberg DA.