Aktuelt:

STOR BETYDNING: Revisjonen av parkeringsnormen er vidtrekkende og vil påvirke både eiendomsbransjen i byen og private innbyggere, mener advokatfullmektig Elisabeth Berge i Wiersholm.

Nytt forslag til revisjon av parkeringsnormen i Oslo kommune – betydningsfulle endringer som vil påvirke eiendomsbransjen og "folk flest"

Byrådet i Oslo kommune har etter en lang saksbehandlingstid og et betydelig antall innspill i høringsrunden, fremlagt et endelig forslag til revisjon av parkeringsnormen i Oslo.

Publisert Sist oppdatert

Forslaget er nå fremmet til politisk behandling, og det vil være opp til bystyret å avgjøre parkeringsnormens fremtid.

Antall parkeringsplasser ved nybygg: Minimumskravet erstattes av et maksantall

Byrådet foreslår å fjerne det tidligere minimumskravet for antall parkeringsplasser ved nybygg. Dette innebærer at det ikke lenger vil være en plikt for utbygger å sette av plass til parkering i tråd dagens gjeldende parkeringsnorm. På sikt vil dette innebære at det vil være færre parkeringsplasser som må fordeles mellom innbyggerne.

Samtidig som minimumskravet fjernes, vil det innføres et maksantall for hvor mange parkeringsplasser det er lov å bygge. Innenfor dette maksantallet vil det også være et krav om at det skal være muligheter for å installere ladepunkter for elbil på minst halvparten av parkeringsplassene. Resterende parkeringsplasser skal også være egnet til å kunne benyttes til ladning i fremtiden. Bakgrunnen og begrunnelsen for de foreslåtte endringene er å legge til rette for klimavennlig byutvikling som gir mer rom til mennesker, sykler og grønt i sentrum. Videre er det en målsetning at elbiler skal bli normen i fremtiden for de som behøver å bruke bil.

Det nye maksimumkravet gjelder imidlertid ikke for HC-parkeringsplasser. Parkeringsplasser for forflytningshemmede skal det snarere åpnes for å ha enda flere av enn før.

Tabellen viser beregningen for maksnormer for bil for boliger. Revisjonen foreslår at normene angis med m2 BRA som måleenhet. BRA beregnes etter teknisk forskrift. Dette vil erstatte den tidligere måleenheten, som beregnet parkeringsnormen ut fra antall rom i boligen. Småhus vil imidlertid fortsatt ha norm per boenhet som måleenhet ved beregningen av parkeringsnormen.

Et ønske om mer "sambruk" av parkeringsplasser og bildeling i større boligbygg

Byrådet ønsker videre å legge til rette for ytterligere bruk av felles parkeringsanlegg, noe som skal gjøres gjennom større grad av sambruk.

Et slikt sambruk er for eksempel aktuelt for kategoriene kontor og undervisning, som vil ha størst parkeringsbehov på dagtid, og handel, service og kultur, der parkeringsbehovet er størst om kvelden og i helger. Det gjøres derfor lettelser i parkeringskravene ved sambruk av bilplasser ved kombinerte formål, gjennom en prosentvis reduksjon av maksnormene. På denne måten vil yrkesgrupper som har parkeringsbehov til ulike tidspunkt, kunne benytte seg av samme parkeringsplasser.

Bystyret mener at forslaget med dette vil bidra til en mer hensiktsmessig arealbruk av de tilgjengelige parkeringsplassene i byen. Det fremheves også at parkeringsnormen vil frigi mer plass til for eksempel grøntareal. Forslaget vil føre til at det blir færre parkeringsplasser som bygges for hver enkelt yrkesgruppe.

I tillegg foreslås det at det skal settes av minst 1 ordinær bilparkeringsplass til bildeling i alle boligprosjekter over 100 boliger, der det bygges flere bilparkeringsplasser enn minimumskrav for parkering for forflytningshemmede. Bildelingsordningen burde være tilgjengelig for flere brukere enn de som bor i bygget. Ifølge Byrådets tidligere reviderte forslag skulle det her gjelde et krav om at utbyggere måtte inngå en skriftlig avtale med en bildelingsordning av minst 5 års varighet etter brukstillatelse, før rammetillatelse kunne gis. Dette kravet er imidlertid ikke fulgt opp i det endelige forslaget

Skjerpede krav til sykkelparkering

Samtidig som at parkeringsmulighetene i nybygg reduseres, stilles det ytterligere krav om at sykkelparkering skal være tilgjengelig i alle nybygg. Byrådet ønsker med dette å gjøre sykkelen til et mer attraktivt fremkomstmiddel å ta i bruk.

For større bygg og kontorer stilles det tilleggskrav til blant annet sykkelparkeringens plassering, belysning og atkomstvei. Det skal også settes av arealer til service av sykkel i form av plass til vask og reparasjon av sykkelen og til oppbevaring av ekstrautstyr. Forslaget innebærer også at det i kontorbygg skal være garderobe eller dusjfasiliteter tilgjengelig, slik at det blir lettere å ta i bruk sykkelen til jobb fremfor bil.

Foreløpige reaksjoner knyttet til forslaget

Byråd for byutvikling Rasmus Reinvang (MDG) sier at bakgrunnen for de endrede kravene er at flere reiser kollektivt, og at behovet for parkering i dag er mindre enn før. Reinvang tror ikke at forslaget vil gjøre Oslo mindre tilgjengelig for folk som allikevel ønsker å benytte seg av bil, da parkeringshus i sentrum fortsatt vil kunne benyttes.

De endrede kravene til parkeringsplasser i nybygg vil videre kunne få positive innvirkninger på eiendomsutviklingen i Oslo. Det å oppfylle minimumskravet til parkeringsdekning har vært en stor kostnadsdriver i utviklingsprosjekter, og fjerningen av disse vil dermed kunne sette fart på utviklingen av nye byggeprosjekter. Markedet vil deretter bestemme om fraværet av parkeringsplasser får innvirkning på salgsprisene.

Samtidig er det reist bekymringer når det gjelder hvilke virkninger forslaget vil ha for parkeringsmuligheter for husstander. Det at antall parkeringsplasser går ned, fører ikke nødvendigvis til at husholdninger har færre biler. Den reviderte parkeringsnormen kan dermed føre til økt gateparkering, og til at småveier i boligstrøk blir overfylt av biler.

Reduserte parkeringsmuligheter vil også gjøre det vanskeligere for håndverkere å være tilgjengelig, ved at det blir mindre parkeringsplass til for eksempel rørleggere, elektrikere og snekkere. Det er derfor tatt til orde for at forslaget burde tilrettelegges ytterligere for denne yrkesgruppen.

Forslagets fremtid er fremdeles usikker

Den foreslåtte parkeringsnormen innebærer en begrensning av utbyggingen av parkeringsplasser i byen, samtidig som det vil legges bedre til rette for bruk av sykkel, ladebiler og sambruk av parkeringsplasser. Revisjonen vil gjelde i hele Oslo, men det vil være ulike krav i ulike soner. Disse utgjør henholdsvis sentrum, tett by og åpen by.

Revisjonen er tatt opp til videre behandling i byrådsavdelingen for byutvikling i Oslo kommune, og det er opp til politikerne i bystyret å avgjøre hvorvidt forslaget skal vedtas. Hvor lang tid dette vil ta, er usikkert.

Om artikkelforfatterne:

Henrik Botten Taubøll er senioradvokat, Elisabeth Berge er advokatfullmektig og Kine Brunsell er trainee, alle Wiersholm.

Powered by Labrador CMS