LEGGER FØRINGER: Arealplanen vil få stor betydning for alle som bor og driver næring i Trondheim, skriver f.v. Thomas Setsaas, Henrik Taubøll og Maria Moe Svalestuen i Advokatfirmaet Haavind AS.

Ny kommuneplan i Trondheim

I disse dager debatteres forslaget til kommuneplanens arealdel for 2022-2034 i Trondheim. Det er foreslått mange og store endringer fra gjeldende arealplan. Arealplanen legger bindende føringer for utviklingen av byen de kommende årene, og vil få stor betydning for alle som bor og driver næring i Trondheim.

Publisert Sist oppdatert

Planen har vært ute på høring, og høringsfristen er nå ute. Et stort antall innspill (630) skal bearbeides i kommunen før planen skal til politisk sluttbehandling våren 2023. De overordnede målene for planen er å ivareta klima og natur, og legge til rette for en bærekraftig samfunnsomstilling de neste årene. Det skal blant annet gjøres ved å holde bystrukturen samlet, bevare og tilbakeføre områder til landbruk, natur og friluftsliv.

Planen søker også å differensiere tetthet gjennom å utvikle byen innenfor begrensede geografiske områder. Dette skal blant annet redusere behovet for transport. Disse overordnede målene ser det ut til å være enighet om blant utbyggerne.

Flere av de største utbyggerne stiller seg likevel kritiske til detaljeringsnivået i forslaget og omfanget av bindende bestemmelser. Det hevdes at forslaget er i strid med plan- og bygningsloven og at detaljeringsnivået heller hører hjemme i en reguleringsplan. Flere er også usikre på hvilken betydning forslaget vil få for allerede vedtatte reguleringsplaner.

Arealdelens detaljeringsnivå – lovlighet og hensiktsmessighet

Kommuneplanens arealdel er kommunens viktigste styringsverktøy for arealbruken i kommunen. Formålet er å få frem de overordnede hensyn, den langsiktige strategi og være bindende for den framtidige arealutviklingen, herunder for reguleringsplaner og enkeltvedtak.

Kommuneplanens arealdel skal være utformet på et overordnet nivå, noe som fremgår av plan- og bygningsloven § 11-5 annet ledd:

Kommuneplanens arealdel skal angi hovedtrekkene i arealdisponeringen og rammer og betingelser for hvilke nye tiltak og ny arealbruk som kan settes i verk, samt hvilke viktige hensyn som må ivaretas ved disponeringen av arealene.

Det skal altså være en enkel plan uten flere detaljer enn hva som er nødvendig for å sikre en overordnet styring av de vesentlige elementene i arealbruken, jf. Odd Jarl Pedersen mfl., Plan- og bygnings­rett, del I. Plan­legging og ekspropriasjon, 3. utgave, Universitetsforlaget, 2018 s. 229.

Selv om planen skal være overordnet, har kommunen likevel – innen visse grenser – anledning til å regulere nærmere detaljer i plankartet og fastsette konkrete bestemmelser, igjen med bindende virkning for reguleringsplaner og byggesaker.

Plan- og bygningsloven § 11-9 gir for eksempel en bred myndighet for kommunen til å vedta generelle bestemmelser om blant annet rekkefølgekrav, utbyggingsvolum, funksjonskrav for bygg, estetikk, bevaringsverdighet også videre. Det er nettopp omfanget og innholdet av slike bestemmelser som flere av utbyggerne reagerer på.

Blant annet hevdes det at kommunen har gått for langt i å detaljere hva som er tillatt innenfor ulike områder, i strid med pbl. § 11-7. Etter bestemmelsen skal kommunens arealer inndeles i ulike arealformål. Et område kan for eksempel ha «bebyggelse og anlegg» som hovedformål.

Videre kan kommunen – «ved behov» – inndele hovedformålet «bebyggelse og anlegg» i visse underformål, som for eksempel «boligbebyggelse», «sentrumsformål», «forretninger» og «næringsbebyggelse».

Da tillatte underformål er uttømmende regulert i pbl. § 11-7, reagerer flere på at kommunen har gått enda mer detaljert til verks. Som et av mange eksempler er det vist til bestemmelsenes punkt 24.4.1 og følgende regulering:

Innenfor arealer avsatt til næringsbebyggelse tillates: håndverk og industri (1340), lager (1350) og bensin-/energistasjon (1360). Det tillates også energianlegg.

Det tillates ikke kontor (1310), hotell (1320), bevertning (1330) eller annen næring (1390). Mindre andel kontor tilknyttet egen næringsvirksomhet kan likevel tillates.

Det vil bli et spørsmål om kommunen har anledning til å fastsette slike bestemmelser, herunder nekte for eksempel etablering av nye kontorer i arealdelen. Spørsmålet blir om dette heller må bestemmes i område- eller detaljreguleringen.

Det vil også bli et spørsmål om omfanget av bindende bestemmelser, i seg selv er i strid med lovens system om at kommuneplanen skal fattes på overordnet nivå. Uten å ta stilling til om planforslaget faktisk går utover lovens rammer, er det likevel klart at det må oppstilles en yttergrense om hvor detaljert arealdelen kan utformes. En for høy detaljeringsgrad vil både kunne motvirke de overordnede formålene arealdelen skal ivareta, samt være i strid med plan- og bygningslovens regler og system. Detaljering hører naturlig hjemme i reguleringsplaner.

Det er også forskjell på kan og bør, altså hva som er innenfor lovens yttergrense og hva som rett og slett er hensiktsmessig utforming av arealdelen for at denne skal fungere som styringsverktøy. Her er det store variasjoner mellom storbyene i Norge.

En av fordelene med detaljerte bestemmelser, er at dette vil kunne gi forutsigbarhet for brukerne. Når kommuneplanen gir klare føringer, kan det være enklere å forutse utfallet av reguleringsplaner og byggesøknader. Forutsigbarheten vil også kunne hindre unødige søknader og kunne gjøre saksbehandlingen enklere, her ved at man på forhånd vet hva som vil tillates eller ikke.

På en annen side vil saksbehandlingstiden også kunne bli mer langvarig. Utbyggere hevder blant at det vil bli svært krevende, om ikke umulig, å oppfylle samtlige bestemmelser i arealplanen i regulerings- og byggesaker. Det kan være vanskelig å forutse ethvert utfall av et detaljert regelverk, og det vil kunne oppstå motstrid mellom ulike bestemmelser og tolkningstvil. Å oppfylle kravene vil dermed kunne medføre enda mer kompliserte og langvarige reguleringsprosesser. Dersom detaljeringsgraden også resulterer i en rekke dispensasjonssøknader, vil dette kunne bli tidkrevende for brukerne og kommunen.

For detaljerte bestemmelser vil også kunne motvirke arealdelens hovedhensikt, nemlig å sikre de overordnede formålene bak arealutviklingen. Tilsvarende berøres også av veilederen til «Kommuneplanens arealdel» fra Kommunal- og distriksdepartementet:

Unødige detaljer på dette plannivået vil kunne svekke muligheten for å få fram hovedprioriteringer og langsiktige strategier for utviklingen i kommunen, som er arealdelens hovedhensikt. Dette forutsetter at arealdelen utformes på en overordnet måte.

Detaljregulering vil også kunne gi lavere fleksibilitet i tiden som kommer. Særlig må dette sees i lys av at planen skal være langsiktig og gi premisser for byutviklingen frem til 2034. I løpet av denne perioden vil den rivende teknologiske utviklingen kunne skape store endringer av betydning for arealutnyttelsen, både for private og næringsdrivende.

Endelig vil for detaljerte bestemmelser svekke rettsvernet til brukerne. I motsetning til både regulerings- og byggevedtak, så kan ikke kommuneplanens arealdel påklages.

Forholdet til allerede vedtatte reguleringsplaner

Forholdet til allerede vedtatte reguleringsplaner er også noe flere av utbyggerne reagerer på.

I planforslagets punkt 2.2.1 heter det at: «Alle reguleringsplaner vedtatt etter vedtak av Byutviklingsstrategien 09.12.2020 går ved motstrid foran kommuneplanens arealdel».

Lest motsatt, betyr dette at kommuneplanens arealdel skal gå foran reguleringsplaner som er vedtatt før 9. desember 2020. Det er enkelte unntak fra denne bestemmelsen, men forrangsregelen vil likevel gjelde for svært mange reguleringsplaner.

Vi vil anta at det foreligger svært mange vedtatte reguleringsplaner før skjæringstidspunktet som ennå ikke er realisert. Dersom disse reguleringsplanene er i tråd med planforslaget, vil dette være uproblematisk. Dersom vedtatte reguleringsplaner derimot er i strid med planforslaget – noe utbyggere mener gjelder flertallet av vedtatte reguleringsplaner – vil dette kunne få store konsekvenser. Dette vil i så fall innebære et betydelig og kostbart omreguleringsarbeid for kommunen og brukerne.

For å unngå dette og sikre forutsigbarhet, bør kommunen foreta en nøye vurdering av skjæringstidspunktet og hvilke reguleringsplaner forslaget vil komme i motstrid med.

Veien videre

Gitt antallet høringsinnspill, har kommunen nå et betydelig arbeid foran seg. Alle 630 innspill skal gjennomgås, og kan tas hensyn til i et revidert planforslag. Spørsmålet blir om kommunen vil rekke å sende planforslaget til politisk sluttbehandling i løpet av våren som forutsatt, eller om det her er behov for ytterligere behandling, eventuelt nye høringsrunder.

Som nevnt kan ikke kommuneplanens arealdel påklages på samme måte som enkeltvedtak. Etter at et vedtak er fattet, kan likevel tre eller flere medlemmer av kommunestyret klage vedtaket inn for departementet for lovlighetskontroll, jf. kommuneloven kapittel 27. Dersom arealdelen ikke har et lovlig innhold, så skal den oppheves som ugyldig.

Om artikkelforfatterne:

Henrik Taubøll er partner, Thomas Setsaas er senioradvokat og Maria Moe Svalestuen er advokatfullmektig, alle Advokatfirmaet Haavind AS

Powered by Labrador CMS