BEST MERKEVARE: Anders Berggren i Malling & Co og Mona Aarebrot i Aspelin Ramm scorer høyt i merkevareundersøkelsen til Morten Olaisens NEMEET.
BEST MERKEVARE: Anders Berggren i Malling & Co og Mona Aarebrot i Aspelin Ramm scorer høyt i merkevareundersøkelsen til Morten Olaisens NEMEET.

Malling og Aspelin Ramm topper merkevareundersøkelse

Aspelin Ramm har best merkevare blant eiendomsbesitterne i Oslo, mens Malling for første gang topper undersøkelsen blant meglerne og rådgiverne.

Publisert

Det var i 2014 at Eiendomsbarmeteret for første gang målte merkevaren til de ledende aktørene innenfor næringseiendomsbransjen. Undersøkelsen, som gjennomføres av NEMEET, har fått svar fra over 1.500 medarbeidere i eiendomsbransjen. Tidligere år har selskaper som Selvaag, Aspelin Ramm, Entra, OBOS Eiendom og Eiendomsspar figurert i toppen. I år var det Aspelin Ramm som stakk av med seieren blant Oslo-selskapene, med en score i undersøkelsen på 76 poeng.

– Vi setter stor pris at bransjen legger merke til våre prosjekter, alle våre dyktige kollegaer, hvem vi er og hva vi står for. Vi er ydmyke på at det virkelige slaget er hva kundene mener. Det er tross alt de vi lever av. Det at vi har blitt bedre kjent setter vi pris på, men vi tar særlig med oss den gode anseelsen og vurderingen av våre kunnskaper som undersøkelsen dokumenterer, sier Mona Aarebrot, direktør marked og drift i Aspelin Ramm.

Entra kom på andreplass med 74 poeng, mens fjorårets vinner, Eiendomsspar, kom på tredjeplass, tett fulgt av Selvaag. Deretter følger to av årets store overraskelser, Ferd og Møller, som begge stiger betydelig fra 2020. Det er mindre enn to poeng som skiller Eiendomsspar, med 71 poeng, og Møller, med 69 poeng.

– Både 2020 og 2021 har vært spesielle målinger, på grunn av pandemien og nedstengningen. Vi er svært spente på hvordan verden ser ut når vi skriver 2022. Men, likevel, flere av endringene vi ser innen merkevare gjennom hele listen av målte selskaper, er fortsettelser av trender vi har observert over tid, eller som vi har antatt ville komme, sier Morten Olaisen, daglig leder i NEMEET, som gjennomførte undersøkelsen.

Blant meglerne og rådgiverne har Akershus Eiendom i alle år tronet på toppen av merkevareunderseøkelsen, men i år var det Malling & Co som stakk av med seieren.

– Malling har lenge vært den klareste utfordreren, og kom i fjor nærmere enn noen gang. Da endte totalscoren på 71-69 i Akershus sin favør, men i år er dette snudd til 70-72. Dette klarer Malling først og fremst fordi de er blitt den klart mest kjente megleren i hovedstaden, selv om de i denne målingen også er svært nær Akershus Eiendom i anseelse, sier Olaisen.

– Det er en stor milepæl for oss i Malling & Co å klatre helt til topps på Eiendomsbarometeret i kategorien ledende megler/rådgiver, ikke minst fordi dette er en kåring gjort av aktørene innen næringseiendom. Dette henger svært høyt for oss, og er en stor anerkjennelse til alle våre dyktige medarbeidere, sier administrerende direktør i Eiendomshuset Malling & Co, Anders Berggren.

De seneste årene har UNION og DNB Næringsmegling vekslet om å innta tredjeplassen blant meglere, rådgivere og tilretteleggere. Men i år har Newsec hoppet oppover og har nå den tredje sterkeste merkevaren, foran UNION på fjerdeplass og DNB Næringsmegling på femte.