Artikkelforfatterne er advokat og partner Dag Henden Torsteinsen og senioradvokat Gaute Løchen i Advokatfirmaet Grette AS.
Krav om færre parkeringsplasser kan øke eiendomsverdien
Dersom kommunen reduserer kravene til parkeringsdekning, bør eiendomsutviklere vurdere om dette åpner for økt utnyttelse av eiendommene deres.
De siste årene har mange kommuner redusert
kravene til parkeringsdekning for bilparkering, og det er flere eksempler på at
tidligere minimumskrav til parkeringsdekning er byttet ut med maksimumskrav.
For utbyggere som ønsker så mange parkeringsplasser som mulig kan dette være negativt,
men for andre utbyggere kan dette åpne for ny bebyggelse og øke eiendomsverdien
betraktelig. En slik merverdi vil være kjærkommen i et ellers krevende marked.
Parkeringsarealet inngår i beregningsgrunnlaget
for utnyttelsesgraden
Etter reglene i byggteknisk forskrift (TEK
17) kapittel 5 skal parkeringsareal inngå i beregningsgrunnlaget når man
beregner BYA eller BRA for en eiendom. Utløser et prosjekt krav om 10
parkeringsplasser av 18 kvm., vil dette legge beslag på 180 kvm. av eiendommens
tillatte utnyttelse. Dette gjelder uavhengig av om parkeringen rent faktisk etableres
som overflateparkering eller i en parkeringskjeller, med mindre noe annet
følger av planbestemmelsene.
Når kommunen reduserer kravene til parkeringsdekning,
reduseres samtidig parkeringsarealet som skal inngå i beregningen av utnyttelsesgraden.
Dersom kravet i eksempelet over reduseres fra 10 til 5 parkeringsplasser,
reduseres parkeringsarealet som skal inngå i utnyttelsesgraden til 90 kvm. De
siste 90 kvadratmeterne «frigjøres» da til bebyggelse.
Prosjektet i eksempelet er forholdvis
lite. For større prosjekter/eiendommer kan en reduksjon av kravet til
parkeringsdekning åpne for vesentlig større merutnyttelse. Særlig gjelder dette
dersom utnyttelsesgraden er angitt som BYA eller %-BYA, altså der
utnyttelsesgraden begrenser byggets fotavtrykk. Frigjøres 200 kvm av
fotavtrykket i fem etasjer, øker potensialet på eiendommen med 1000 kvm. Også for
BRA-reguleringer kan potensialet for merutnyttelse være betydelig, og det kan
åpne for virksomhetsområder som tidligere ikke så på de aktuelle lokalene som
egnet på grunn av sin størrelse.
Hvordan cashe inn gevinsten av
reduserte parkeringskrav?
Dersom reguleringsplanen for eiendommen
viser til kommunens «til enhver tid gjeldende p-norm» eller liknende,
vil kravet til parkeringsdekning for nye tiltak justeres umiddelbart når
p-normen endres. I slike tilfeller får man tilgang til potensialet for merutnyttelse
med en gang,
Fremgår derimot kravet til
parkeringsdekning uttrykkelig av den gjeldende reguleringsplanen, gir ikke en
justering av kommunens generelle p-norm noen umiddelbar gevinst. I slike
tilfeller kan det være nødvendig med en dispensasjon fra parkeringskravet i reguleringsplanen
for å hente ut gevinsten, men med forankring i den justerte p-normen vil man da
ofte ha et godt argument for hvorfor dispensasjon både kan og bør gis.
Det er viktig å huske på at også andre
bestemmelser i arealplanene og/eller plan- og bygningslovgivningen kan legge
begrensninger på hva som kan bygges på en eiendom. Praktiske eksempler på dette
er regulerte byggegrenser og høyde- eller etasjebegrensninger. Det er derfor
nødvendig med en konkret vurdering av hvordan potensialet for merutnyttelse kan
hentes ut på den enkelte eiendom. Dette er en øvelse vi anbefaler alle
eiendomsbesittere/-utbyggere å gjøre i forbindelse med at kommunen justerer
kravene til parkeringsdekning.
Artikkelforfatterne er advokat og
partner Dag Henden Torsteinsen og senioradvokat Gaute Løchen i Advokatfirmaet
Grette AS.