OPP: Kjeden økte omsetningen med en milliard kroner fra 2019.
OPP: Kjeden økte omsetningen med en milliard kroner fra 2019.

Kraftig omsetningsvekst for kjøpesenterkjede

Totalt omsatte senterkjeden for om lag 9,5 milliarder kroner. Det er opp 11,5 prosent - eller cirka én milliard fra 2019.

Publisert

Pandemiåret førte til kraftig omsetningsvekst for Scala Eiendoms lokale handlesentre.

- Folk har handlet lokalt, og vi tror de har vært opptatt av trygghet og tilgjengelighet. Våre sentre er typisk lokale handlesentre som dekker de ukentlige behov og henvender seg til et etablert lokalmarked. Det har slått voldsomt ut i et merkelig år for bransjen, sier administrerende direktør Hans Jørgen Mørland i en pressemelding.

Veksten er drevet av bransjene mat og drikke, spesialbutikker, hus og hjem - med dagligvarebutikkene og vinmonopol som noen av de største vinnerne.

- Vi har arbeidet mye med at det skal oppleves trygt å handle og siden mars har smittevern stått høyest på agendaen. Vi tror det, sammen med vår forankring i de lokalsamfunnene vi opererer i, har bidratt til at kundene har oppfattet våre sentre som attraktive i en spesiell tid, påpeker Mørland.

Samtidig som den samlede omsetningen økte med 11,5 prosent gikk besøkstallet ned med rett i overkant av én prosent til om lag 26 millioner.

- Besøket i mars og april var langt lavere enn normalt. Siden juni har besøket vært normalt eller høyere enn normalt. Snittsalget øker per handletur og vi ser også at en del flere velger å handle alene istedenfor å ha med hele familien på handletur, forteller Mørland.

Scala Eiendom ble etablert i 2012, eier nå 20 handlesentre og har om lag 500 millioner kroner i leieinntekter.