STORT ENGASJEMENT: Bilfritt byliv engasjerer fortsatt. Her fra debatten mellom byråd Hanna E. Marcussen og Carl Erik Krefting fra Carusel Eiendom. Foto: Glen Widing.

Fortsetter krangelen om bilfritt byliv

Carl Erik Krefting tok frem storslegga da han torsdag møtte byråd Hanna E. Marcussen til debatt om bilfritt byliv.

Publisert Sist oppdatert

– Hanna har vist seg å være en utrolig effektiv byråd. Hun har fjernet 350 parkeringsplasser, og hun har gjort det umulig å kjøre bil gjennom sentrum fra vest til øst, sa Krefting i debatten under Citykonferansen før han la til at resultatet av politikken var mindre folk i sentrum.

Han viste til telling fra varmesøkende kameraer gjennom en periode på 20 måneder, som viste en nedgang av gående på Karl Johans gate på hele 8,5 prosent.

– Vi mener at det skyldes blant annet at parkeringsplassene er borte. Det var en førsteamanuensis ved Høyskolen Kristiania som uttalte «Show me the math». Tallene viser at det er 350 parkeringsplasser som er borte. Legger man til grunn fem parkeringer per dag per plass og en person i bilen seks dager i uken over 20 måneder, så får vi et bortfall på 910 000. Det stemmer med våre tellinger om 900 180 færre mennesker på Karl Johans gate. Vi kan dokumentere at det er færre mennesker I butikkene. Det er telleapparater på Eger og i Steen & Strøm. Denne politikken medfører nedleggelse av butikker, sier Krefting.

Han avviser at netthandel er en forklaring på nedgangen.

– CC Vest hadde en økning på 5,5 prosent og Storo hadde en økning på over 6 prosent. De bilbaserte sentrene øker, fortsatte Krefting.

Hanna Marcussen tok ikke overraskende til motmæle mot Kreftings tall, som hun mener ikke er gode nok. Hun har hentet inn tall fra Sweco som viser en økning av folk i sentrum.

– Dette er et komplekst spørsmål. Jeg opplever at verken tallene fra Sweco eller de du viser til er gode nok. De er ikke gode nok til at vi kan konkludere. Det har blant annet vært stor ombygging av Karl Johans gate og terrorsikring. Og så kommer netthandelen som en ekstra usikkerhet. Det er mange faktorer som spiller sammen. Jeg vil ha et byregnskap som gir offentlige tall som vi alle kan være enige om er riktige, sa Marcussen.

Hun er sikker på at befolkningen vil ha gode og trygge byrom og at for å få til det, er det viktig med færre biler. Samtidig vil hun ha et bedre samarbeid med næringslivet.

Krefting ville også ha mer samarbeid. Han viste til erfaringer fra København, hvor det samtidig med at man fjernet biler ble tilrettelagt for parkering under gateplan.

– Problemet med det sittende regimet, er at de forbyr og stanser bilismen, men man gjør ikke noe for å tilrettelegge for at de kommer til sentrum. Gratis leie av gater kunne også vært et tiltak, sa Krefting.

Hanna Marcussen mener på sin side at det er et problem at sentrumsaktørene snakker ned sentrum.

– Næringslivet har en viktig rolle i å snakke opp sentrum. Vi har også mange tilgjengelige parkeringsplasser i parkeringshus. Jeg er samtidig åpen for å gjøre noe med gratis utleie av areal på gateplan. Vi jobber med det, svarer hun da Krefting innvender at de som har forsøkt, har fått negative svar.

Hun mener noe av det som blir litt borte i debatten om bilfritt byliv handler om handler om å ta hensyn til folk som blir syke av trafikken.

Se også Carl Erik Kreftings planer for bygulvet i Bjørvika:

Powered by Labrador CMS