FÅR KRASS KRITIKK: Finanstilsynet kan ikke se at et vedtak om tilbakekall av tillatelsen vil være uforholdsmessig, skriver Finanstilsynet i en fersk tilsynsrapport.
Illustrasjonsfoto
Eiendomsmegler avskiltet av Finanstilsynet
Finanstilsynet har fattet vedtak om tilbakekall av tillatelsen til eiendomsmeglerfirmaet. Grunnlaget for vedtaket var "gjentatte og til dels grove brudd" på eiendomsmeglers plikter.
Finanstilsynet har fattet vedtak om tilbakekall av tillatelsen til Din
Megler AS, fremgår det av en tilsynsrapport fra Finanstilsynet. I
rapporteringen til Finanstilsynet hadde foretaket gitt uriktige opplysninger om
klientmiddelbehandlingen. Foretakets eiendomsmeglingsfaglige risikostyring og
internkontroll var mangelfull, foretaket hadde ikke oppfylt sine plikter etter
hvitvaskingsregelverket og journalføringen var mangelfull. Vedtaket er påklaget.
Din Megler AS er et
eiendomsmeglingsforetak som per 31. desember 2021 hadde 0,5 årsverk. Foretaket
påtar seg oppgjørsoppdrag. I 2021 formidlet foretaket 48 eiendommer til en
verdi av til sammen omtrent 147 millioner kroner.
De overtredelser av foretakets
plikter etter lov og forskrift, jf. eiendomsmeglingsloven § 8-2 første ledd nr.
6, som ble avdekket ved tilsynet er sammenfatningsvis følgende:
• I 14 saker gjennomgått under
tilsynet, hadde foretaket disponert over kjøpesummen før rettsvern var
etablert, i strid med eiendomsmeglingsloven § 6-9 tredje ledd. I fem av disse
sakene var oppgjøret også utført i strid med bestemmelsen i
boligoppføringsloven § 46. I en sak gikk det syv måneder fra oppgjør til kjøper
fikk rettsvern for sitt erverv.
• I en sak har foretaket
gjennomført oppgjør i strid med både lov og avtale på en måte som utsatte
kjøper for risiko, i strid med eiendomsmeglingsloven § 3-2 annet ledd.
I 40 saker der det er avtalt
tinglysing av sikringsobligasjon med urådighet, men hvor denne aldri ble
tinglyst, har foretaket likevel trukket oppdragsgiver for tinglysingsgebyr for
tinglysing av sikringsobligasjon, i strid med eiendomsmeglingsloven § 3-2 annet
ledd.
• I de undersøkte saker der
sikringsobligasjon med urådighet er tinglyst, har sikringsobligasjonen
foretakets fagansvarlige – og ikke foretaket – som panthaver. Dette er i strid
med god meglerskikk, jf. eiendomsmeglingsloven § 6-3.
• I to saker hadde foretaket
gjennomført oppgjør etter boligoppføringsloven uten at § 12-garanti forelå, i
strid med lov og avtale jf. eiendomsmeglingsloven § 3-2.
• Foretaket har ikke overholdt
plikten til å minst årlig gjennomgå vesentlige risikoer ved virksomheten og
oppdatere den eiendomsmeglingsfaglige risikovurderingen, jf.
risikostyringsforskriften § 6 og § 8.
• Foretakets rutiner knyttet til
gjennomføring av oppgjør og klientmiddelavstemminger var i strid med
regelverket, noe som har materialisert seg ved regelbrudd i
virksomhetsutøvelsen.
• Foretaket hadde ikke
eiendomsmeglingsfaglige internkontrollrutiner, jf. eiendomsmeglingsforskriften § 2-8.
• Foretakets valgte revisor har
ikke avgitt en årlig bekreftelse til styret om internkontrollen, jf.
risikostyringsforskriften § 10, noe som også ble påpekt ved et tilsyn i 2012.
• Klientkontoavstemminger er kun
utført annenhver måned, til tross for at det etter eiendomsmeglingsforskriften
§ 3-12 tredje ledd kreves avstemming hver måned.
• Klientkontoavstemmingene er
mangelfulle, idet det er foretatt avstemming mellom innestående ifølge
klientkontoutskrift fra bank direkte mot regnskapsført klientansvar, og ikke
mot innestående på klientkonto ifølge regnskapet. Avstemmingene oppfyller
således ikke kravene i eiendomsmeglingsforskriften § 3-12.
• Fagansvarlig har ikke ført
tilstrekkelig kontroll med behandling av klientmidler. Det fremgår av
klientkontoavstemmingsmateriealet at i en sak var det en større underdekning av
varierende størrelse over lengre tid.
• Foretaket har i rapporteringen
for 2021 feilrapportert til Finanstilsynet at foretaket ikke har hatt
formidlinger etter boligoppføringsloven.
• Foretakets journalføring var
mangelfull, jf. eiendomsmeglingsforskriften §§ 3-2 og 3.3.
• Foretakets risikovurdering
etter hvitvaskingsloven § 7 var ikke oppdatert og så mangelfull at den var
uegnet som grunnlag for utarbeidelse av adekvate rutiner.
• Foretaket oppfyller ikke kravet
i hvitvaskingsloven § 8 til å ha arbeidsrutiner som sikrer håndtering av risiko
og oppfyllelse av plikter etter hvitvaskingsregelverket.
• Foretaket har ikke dokumentert
å ha gjennomført opplæring etter hvitvaskingsloven § 36.
- Foretaket har i en rekke saker gjennomført
oppgjør i strid med lov og avtale på en måte som utsetter kjøper for risiko.
Oppgjørsmeglers grunnleggende plikt er å sørge for en sikker, ordnet og
effektiv gjennomføring av oppgjør med ivaretakelse av meglers omsorgsplikt
overfor begge parter i handelen. Det er derfor grove og gjentatte brudd på
meglers plikter at foretaket gjennomgående gjennomfører oppgjør i strid med lov
på en måte som utsetter kjøper for risiko, heter det i tilsynsrapporten fra Finanstilsynet.
- Tilbakekall av et foretaks tillatelse til å
drive eiendomsmeglingsvirksomhet er inngripende for foretaket. I denne saken må
hensynet til å beskytte brukerne av eiendomsmeglingstjenester samt tilliten til
bransjen veie tyngre enn hensynet til foretaket. Finanstilsynet kan derfor ikke
se at et vedtak om tilbakekall av tillatelsen vil være uforholdsmessig, oppsummerer
tilsynet.