Bolig:

ENDRER BRANSJEN: Olav Birkenes i Birk & Co mener grep i dette prosjektet kommer til å endre bransjen.
ENDRER BRANSJEN: Olav Birkenes i Birk & Co mener grep i dette prosjektet kommer til å endre bransjen.

– Dette har ingen i verden gjort i boligmarkedet før

I prosjektet Fyrstikkbakken 14 i Oslo lar Birk & Co og AF Eiendom kundene skreddersy sine nye leiligheter – etter samme mal som når man kjøper el-bil på nett.

Publisert

– Dette et skritt frem som kommer til å endre bransjen. Det er ingen vei tilbake, mener primus motor, Olav Birkenes i Birk & Co.

Prosjektet Fyrstikkbakken 14 er omtalt av en rekke medier i både inn- og utland etter at Estate Nyheter for ca. 3 år tilbake skrev at selskapet ville tilby skilsmisseleiligheter. Nå er Birk & Co, i tett samarbeid med AF Eiendom, klare for salgsstart. På prosjektets hjemmeside kan kundene klikke seg inn i den enkelte leilighet og foreta en rekke valg, deriblant antall rom. Deretter kan man for eksempel velge en seng som kan foldes opp på dagtid, samt skyvevegger som gjør at soverommet kan integreres med stuen. I mange leiligheter kan man også velge ekstra bad eller ekstra bod, for å nevne noe.

Skjermdump prosjektets planvelger.
Skjermdump prosjektets planvelger.

Prisen oppdateres etter hvert som valgene gjøres, og til sutt er det bare å klikke kjøp, eller du kan sende planløsningen til deg selv på e-post. Birkenes sammenligner dette med å kjøpe el-bil på nett.

– Det er ikke mange som går i en bilbutikk for å prøvekjøre en el-bil i dag. Kundene ordner alt i ro og mak fra sin egen stue, og vi tror at folk ønsker det samme ved kjøp av leilighet, sier han.

Ifølge Birkenes er det ingen andre i verden som tilbyr en slik løsning for boligkjøp, og han er overbevist om at dette prosjektet kommer å sette en ny standard i bransjen.

3D modell der boligkjøpere selv kan utforske nærmiljøet fra sofakroken
3D modell der boligkjøpere selv kan utforske nærmiljøet fra sofakroken

En krevende oppgave

– Dette er nye tankemåter for oss, forteller Katharina Hernes, porteføljedirektør i AF Eiendom.

– Det er helt klart en øvelse som krever svært god koordinering helt fra arkitekt til underentreprenør, men med noen faste kjøreregler og prinsipper, får vi det til, sier hun. Hun mener dette er riktig vei å gå, fordi kunden, i mye større grad enn tidligere, kan påvirke sin egen bosituasjon. Samtidig vil det være enklere å bygge om leiligheten ved endret livssituasjon, ettersom det finnes flere mulige planløsninger som vil fungere godt.

– Vi mener at leiligheter med planvalg, der kunden bygger sin egen bolig, er fremtiden, og det vil kunne bidra til at man kan bo lengre i en og samme leilighet.

Dropper fysisk visningssenter

Utviklerne ser heller ingen grunn til å ha et fysisk visningssenter. Kunden kan gi seg selv en digital visning på prosjektsiden, og booke et digitalt møte med megler når det måtte passe. Akkurat som videobutikkene ble borte over natten, tror Birkenes at visningssenternes tid er forbi.

– På prosjektets digitale sider finner potensielle kjøpere en «godtepose» med alt de trenger av informasjon, i tillegg til en god del inspirasjon. Til og med lanseringen ble gjennomført digitalt, med en livestream på Facebook, der vi hyret inn en profesjonell aktør for å få til høy kvalitet med god regi, forteller han.

Faktabasert boligutvikling

I de siste årene frem til lansering har Birk & Co gjort et grundig forarbeid med fokusgrupper og involveringsworkshop, samt flere spørreundersøkelser hvor blant annet 1.333 interessenter er spurt om hvilke løsninger de ønsker i leilighetene.

– Nå kan kundene kjøpe bolig ut fra behov, istedenfor at de kun kan velge mellom forhåndsdefinerte varianter, sier Sachiko Holmsen, idéskaper i Birk & Co, og fortsetter:

– Men det er klart at dette vil bli langt mer krevende for boligutbyggerne enn tidligere. Nå må du i prinsippet planlegge og tegne samme leilighet fem ganger, og valgmulighetene må tilpasses ut fra tilgjengelighetskrav, sjakter og tekniske føringsveier etc., så her er det mange fallgruver.

Prosjektsiden har også en løsning som kan minne litt om Google Earth, der man kan bevege seg over og rundt byggene, samt i nærmiljøet for å få et inntrykk av beliggenhet, avstander til skoler, barnehager, offentlig kommunikasjon osv.

– Forventningene til hvordan man skal kjøpe bolig, endrer seg, og da må vi boligutviklere tilpasse oss dette, mener Holmsen.

Man får mer ved å dele

I prosjektet har Birk & Co og AF Eiendom også lansert begrepet Delemeter (mD). Dette er kvadratmeter du deler med andre, og kan for eksempel være en gjesteleilighet, sauna med utsikt over byen, et sykkelverksted, selskapslokaler, verktøybod, eller hjemmekontor. Dette er en måleenhet Birkenes mener alle boligprosjekter bør ha tilstrekkelig mye av for å kunne møte behovene til fremtidens boligkjøpere. I dag prises slike kvadratmeter til kroner null i verdi av mange byggherrer.

– Dette mener vi blir helt feil, sier Birkenes, som tror fremtidens boligkjøpere vil være mer opptatt av deling og fornuftig ressursutnyttelse.

– Vi jobber også med å utvikle et smart parkeringssystem der man til enhver tid vil ha oversikt over hvilke plasser som er ledig, når neste bil kommer hjem og hvem som har fristilt «plassen sin» til gjesteparkering mens man er borte. Dermed kan vi løse et logistikkproblem uten å øke kapasiteten. Vi har bare vært litt smartere med kapasitetsutnyttelsen, avslutter han.