Tror på OPS-samarbeid

Fylkesordfører Nils Aage Jegstad i Akershus tror på et offentlig-privat samarbeid (OPS) for en metroløsning til Fornebu.

Publisert Sist oppdatert

Dette er en artikkel fra NE nyheter, som nå er blitt til Estate Nyheter. Redaksjonen.

Det ble i forrige uke kjent at Ruter ønsker en metroløsning til Fornebu fra Majorstuen, via Skøyen, og Lysaker. Styret i Ruter kom med sin innstilling 21. juni. Men en slik moderne T-baneløsning blir rådyr, kostnadene er anslått til hele 4,5 milliarder kroner.

Grunneierne på Fornebu har forpliktet seg til å bidra med 500 millioner kroner til en metro, og det er satt av et tilsvarende beløp i Oslopakke 3. Det mangler altså 3,5 milliarder for å finansiere en baneløsning som anslagsvis tar tre til fem år å bygge.

Jegstad (H) sier til Aftenpostens aftenutgave onsdag at han har stor tro på at det blir et såkalt OPS-samarbeid, men det begynner å haste, på grunn av et sprengt veinett. Fornebu begynner å fylles opp av beboere og nye arbeidsplasser, som hovedkontorene til Statoil og Aker Solutions.

– Innen fem til seks år vil det måtte kjøre en buss i minuttet i rushtiden. Jeg mener derfor vi bør ha banen klar innen syv år, sier Nils Aage Jegstad til Aftenposten. Med andre ord mener fylkesordføreren at en metro bør stå klar i 2018.

IT Fornebu Properties, med adm. direktør Erik Løfsnes i spissen, er i utgangspunktet positive til et OPS-samarbeid.

– Vi har prinsipielt ingenting imot en OPS-modell. Hvis det er slik man kan løse en T-baneløsning raskest, vil vi seriøst vurdere det. Men vi vil ha mer kjøtt på beinet først, sier Løfsnes til Aftenposten.

En annen stor grunneier, Fornebu Utvikling, er derimot noe mer skeptisk til en slik finansieringsløsning.

– Vårt grunnsyn er at slike kollektive løft er et offentlig anliggende, sier markedsdirektør Trude Solvang. Hun vil imidlertid se mer konkrete forslag før hun tar en endelig stilling.

På spørsmål fra NEnyheter i november i fjor om Fornebu Utvikling var villig til å bidra, svarte daværende viseadministrerende direktør Hans Edvardsen at han ikke ville forskuttere noe, “men vil heller ikke på noen måte avvise at vi kan bidra i en form for et samarbeid hvis det skjer på en verdiskapende måte”.

Ruter mener at en metro er den klart tekniske beste løsningen ut til Fornebu, men altså den dyreste. En såkalt semimetro er av Ruter beregnet å koste 3,5 milliarder kroner, som blant annet inkluderer en bybane mellom Fornebu og Lysaker.

En bybane på sjøsiden av E18 mellom Vækerø og Skøyen er kostnadsanslått til 2,8 milliarder, mens en såkalt superbuss, som vil få en trasé som en bybane mellom Fornebu og Skøyen, er estimert til 1,7 milliarder. Ingen har så langt anbefalt de sistnevnte alternativene.

Den konkrete anbefalingen fra Ruter overfor Akershus fylkeskommune og Oslo kommune er at “metro via Skøyen velges som hovedløsning i kollektivtrafikkbetjeningen av Fornebu, og som en viktig forbedring av det kollektive trafikktilbudet også for Skøyen, Vækerø og Lysaker”.

Powered by Labrador CMS