SNORRESAGAEN
Da Snorre Bentsen la frem ideen om P-anlegg til Luftfartsverket for nærmere 30 år siden, ble han avvist med svaret «Det er fint det, gutten min. Vi ringer deg». Ifjor hadde selskapene hans et forventet overskudd på 16-17 millioner kroner.
Dette er en artikkel fra NE nyheter, som nå er blitt til Estate Nyheter. Redaksjonen.
Bentsen var den gang i begynnelsen av 20-årene. Kapital hadde han ikke, men etter reiser i USA hadde han blitt overbevist om at det lå store fortjenestemuligheter i systematisk parkeringsdrift.Det skulle ta ti år før han kom igang med ideen om parkeringshus. Idag er Europark toneangivende for mange P-hus-prosjekter. Bentsen fikk først ansvaret for P-driften på flyplassen på Flesland utenfor Bergen. I anbudsrunden la han inn det rimeligste tilbudet og konkurrentene spådde snarlig konkurs. Slik gikk det ikke. Avtalen ble svært lønnsom for Bentsen og siden har han beholdt avtalen på Flesland. – Enten hadde konkurrentene rotete anbudsgrunnlag eller så krevde de fantasimarginer, uttalte Bentsen om Flesland-prosjektet til Kapital for noen år siden.
– Galskap
Senere fikk han ansvaret for P-driften på Fornebu, i samarbeid med Luftfartsverket. «Galskap», sa mange, da Bentsens planer om bygging av nyttP-hus på Fornebu, i samarbeid med Luftfartsverket, ble kjent. Om noen år skulle jo likevel flyplassen nedlegges. Men det nye P-huset sopte inn penger – rundt 80 millioner kroner per år, og det tok derfor ikke all verdens tid før Luftfartsverket hadde tjent inn de 140 millionene de hadde investert.På slutten av 80-tallet mistet Europark avtalen med Luftfartsverket. Luftfartsverket var ikke mer lojale mot Bentsen enn at de sa takk til svenske Car Park, som kunne oppvise et bedre tilbud enn Europark.Kontrakts-tapet var utvilsomt en kilevink til Europark, både økonomisk og prestisjemessig. Men Bentsen la seg ikke ned for å grine av den grunn. Han satte igang med å leie P-hus og lete opp ledige tomter som kunne brukes til korttidsparkering. Siden den gang har forretningsdriften vokst seg stadig større, og bare på et par år har Europark doblet antall ansatte. 1997-omsetningen var på 230 millioner kroner, med et forventet overskudd på 16-17 millioner kroner.
ENØK-tiltak
Snorre Bentsen beskrives som en typisk gründer. Han har vært kjent for å være på kontoret mens de fleste befinner seg i drømmeland, og han har allsidig bakgrunn. Blant annet har han drevet med energiøkonomisering på Blindern.Etter eget utsagn klarte han å økonomisere fyringen tilsvarende en full tankbil hver dag, og slikt blir det jo gode resultater av. I tillegg har han drevet med distribusjonen av telefonkatalogene i Oslo og Akershus. Til hjelp med dette hadde han idrettslag og musikkorps. Takket være dette mangfoldige distribusjonsapparatet effektiviserte han utleveringen betydelig.Nå har Oslo kommune satt foten ned for bygging av ytterligere P-anlegg i Oslo, for å redusere bilbruken og forurensningen i sentrum. Det har også kommet frem forslag om å la det bli færre parkeringsplasser totalt. Trolig vil imidlertid folk fortsette å bruke bilen som før. Det er derfor lite som tyder på at P-husene i sentrum vil få mindre belegg i fremtiden, og eierne av disse sitter derfor på svært sikre inntektskilder i årene fremover.Noen av de mest sentrale parkeringshusene på Aker Brygge, Ibsen-huset og Gunerius – er det Snorre Bentsen som har ansvaret for…