– Fire kjeder igjen
Hotellkongen Petter A. Stordalen tror ikke det er plass til mange hotellkjeder i Skandinavia om noen år.
Dette er en artikkel fra NE nyheter, som nå er blitt til Estate Nyheter. Redaksjonen.
Stordalen var foredragsholder under forrige ukes Citykonferanse, og det var en Stordalen i høygir som underholdt de over 400 deltakerne i et heseblesende og teknologisk timet foredrag, som gang på gang frembrakte latter.
Kjernen i foredraget var omstilling og nytenkning. For fremtidens vinnere i hotellbransjen er det ifølge hotellkongen ikke nok bare å ha de beste produktene. Vinnerne må klare å tilpasse seg tre revolusjoner:
Alle tre– De må forutse de tre revolusjonene som kommer: Runway-revolusjonen, Iggy Pop-revolusjonen (aldrende rockestjerne, red.anm.) og den grønne revolusjonen. I Nordic Choice skal vi ikke bare være med på én revolusjon eller to revolusjoner, men på alle tre, forkynte Stordalen.
Runway-løpet handler om å bygge store hoteller med helt andre dimensjoner enn det vi er vant til i dag.– Big is better, size matters, vi skal vinne runway-løpet, slo Stordalen fast.
Iggy Pop-revolusjonen handler om omstilling, rockestjernen skal angivelig ha gitt ut en sang i 1977 som heter “Learn to dance next dances”. Stordalen mener det er fatalt å tro at man bare kan repetere gamle suksessoppskrifter.
Som Kodak– De som var stjerner for 15 år siden, er ikke stjerner i dag. Konferansenes tid, hotellenes tid, møteplassenes tid er ikke forbi. Men å dra en halv dag til et konferansehotell, den tanken er like død og begravet som Kodak, hoiet Stordalen. Verdens tidligere suverene markedsleder innenfor film og foto gikk nylig konkurs.
– Hvem ville ha trodd for 10-15 år siden at Dr. Holms hotell på Geilo skulle tape penger og legges ut for salg? At det kjente konferansehotellet Bolkesjø sliter? Folk vil ikke ha bulgarske danseband som spiller Boney M. Folk vil ikke ha danskebåten på fjellet, hoiet Stordalen videre.
Kampen om gjester i fremtiden handler om å avdekke behov for så å dekke gjestenes behov. Så lenge kundene forandrer seg, må tilbyderne også gjøre det.
Forvitring– Den som ikke fornyer seg, vil forvitre. Det er vår leveregel. I løpet av fem år vil det være igjen fire store hotellkjeder i Skandinavia. Jeg er ikke i tvil, vi kommer til å være en av dem, sa en selvsikker hotellkonge.
Den tredje revolusjonen er den grønne revolusjonen, altså en langt større grad av miljøbevissthet når kundene skal velge hotell.– Kundene velger bort de virksomhetene som ikke tar samfunnsansvar. Forbrukerne vil etterspørre grønne og miljøvennlige produkter.
Og hvis noen skulle være i tvil:– Får vi tøffere kunder? Ja. Blir det hardere konkurranse? Ja. Blir det vanskeligere å få lån? Ja. Men gir vi oss? Nei, garanterte Petter A. Stordalen forsamlingen.