MODERAT: Thons kjøpesenter økte omsetningen med 1,9 prosent fra 2018 til 2019. Lokomotivet i Sandvika derimot leverte røde tall. Foto: OTG

Litt opp for Thon i fjor

Olav Thons norske kjøpesentre omsatt i fjor for 1,9 prosent mer enn året før.

Publisert Sist oppdatert

Totalt eier og forvalter Olav Thon Gruppen 79 kjøpesentre i Norge og 12 i Sverige. Av disse forvaltes 18 for eksterne eiere. De norske sentrene omsatte for 61,5 milliarder kroner i 2019, noe eierne er fornøyde med ifølge en pressemelding.

– Vi leverer godt til tross for tøffere tider og nye kjøpsvaner. Vi har ni av de ti største kjøpesentrene i Norge basert på omsetning, tre omsatte for over tre milliarder kroner. Vi økte besøkstallene og vi hadde lav ledighet. Kjedene og butikkene som gjør det bra er de som er flinke til å kombinere fysisk og digital retail, sier kjøpesenterdirektør Thomas E. Rønning blant annet.

LES OGSÅ: Vil ikke la seg kue av Fylkesmannen

Black Week førte til gode besøkstall, men desember endte ned sammenlignet med fjoråret. Rønning forklarer det med at en større del av julehandelen fant sted i november.

– Forbrukertrender er i endring og opplevelser er mer viktig enn før. Vi har derfor i 2019 pusset opp og redesignet ca 20 av våre kjøpesentre med kino, spisesteder, trening og helsetilbud. Sentrene er i større grad blitt sosiale møteplasser og fremover har vi flere  utviklingsprosjekter på gang. Blant annet skal Triaden på Lørenskog  bygges ut med åpne fasader mot gateplan for å skape mer liv i sentrum, påpeker Rønning.

AMFI Madla, som er et heleid Thon-senter, hadde et svært godt år i fjor.

LES OGSÅ: Vil rive butikksenteret og bygge boliger 

– Omsetningsveksten på 9,3 prosent kommer av flere faktorer, men det er vår  satsing på opplevelser, bedre serveringssteder, kundeservice i hver butikk og økt kompetanse som er driveren både for omsetning og økning i antall besøkende, sier senterleder Anette Øfsti Worum.

På toppen av prosentlista fikk hun følge av Amfi Finnsnes med 17,3 prosent i pluss, Oasen i Karmsund med 15,6 prosent og Lagunen i Bergen med 10,4.

LES OGSÅ: Vil erstatte kjøpesenteret med bykvartal

I andre enden røk nevnte Triaden på en smell – ned 11,3 prosent fra 2018. Amfi Vågen i Sandnes endte med minus 6,5 og Romerikssenteret opp Kløfta havnet 4,9 prosent under. Lokomotivet i Sandvika rapporterte minus 1,5 prosent, fra 3,304 til 3,255 milliarder kroner.

Olav Thon Gruppen eier og forvalter 12 svenske kjøpesentre. 10 av disse rapporterte inn tall i 2019.

LES OGSÅ: Pengemaskin på Innlandet

– Totalt ble omsetningen 14,3 milliarder svenske kroner for de 10 svenske kjøpesentrene – noe som gir en omsetningsvekst på 3,1 prosent sammenlignet med 2018, sier Thomas E. Rønning.

Powered by Labrador CMS