GODE TIDER: Kontorleiemarkedet opplever sterk leieprisvekst, og eiendomsrådgiveren Malling & Co åpner for at veksten i leieprisene kan bli enda større enn prognosene. Her fra Aker Brygge.
Leieprisene vil fortsette å stige. Her er grunnen
Stikkordene er sysselsettingsvekst og fallende arbeidsledighet.
Torsdag denne uken holdt Malling & Co sitt frokostseminar på Vika kino i Oslo. Haakon Ødegaard, leder for analyse og verdivurdering i Malling & Co, kunne redegjøre for et eiendomsmarked som på de fleste områder viser oppadstigende piler.
Annonse
– Vi tror leieprisene skal vokse i alle kontorklynger. Den totale ledigheten i definerte kontorklynger er nå nede i 5,1 prosent og etterspørselen etter lokaler er sterk. Som følge av dette har vi sett en sterk leieprisvekst, og vi tror på fortsatt vekst fremover.
Annonse
Analyseavdelingen i Malling & Co har brukt en del ressurser på å finne årsakene til den sterke oppgangen i leieprisene. Lav arbeidsledighet og vekst i sysselsettingen forklarer veksten i etterspørselen etter nye lokaler.
– Sysselsettingstallene er de sterkeste siden 2007/2008, og har nå passert toppnivået vi hadde den gang. Vi ser også at mye av sysselsetingsveksten kommer innen kontor, og det gir økt press på kontorleienivåene, sier Ødegaard.
Annonse
Mange selskaper som leier nye lokaler tegner også leieavtaler som gir rom for flere ansatte, som igjen legger beslag på flere kvadratmetere.
– Sysselsettingsveksten er svært mye høyere enn forventet. Vi åpner for at vi kan komme til å se en enda høyere leieprisvekst enn det vi har sett fremover. Når vi ser fremover, kan vi ikke utelukke at vi kan få en arealledighet ned mot fire prosent i januar 2020, sier analysesjefen.
Antallet nybygg under oppføring er heller ikke nok til å møte etterspørselsveksten, selv om igangsettingen av nye kontorarealer nå er høyere enn den har vært på lang tid.
Investorene har selvfølgelig merket seg de attraktive trendene, og det er derfor god aktivitet i transaksjonsmarkedet.
– Det er veldig mange kjøpere der ute, mens det samtidig er mangel på produkter. Vi kjenner oss ikke igjen i påstanden om at utlendingene ikke er til stede, de er absolutt aktive som interessenter.