PICK-UP: I august åpner IKEA service & pick-up point på Skøyen i Oslo. Alle kjøp skjer på nett. I butikken blir det både vareutlevering og et 1.000 kvadratmeter stort utstillingsrom.

Nye handlemønstre

Enten vi handler på nett eller i butikk, vil det skje en rekke revitaliseringer – kunden får flere valgmuligheter til hvordan, når og hvor man vil handle.

Publisert

Årlig utfører Newsec en analyse av leieprisutviklingen for de over 100 kjøpesentrene de verdivurderer til en samlet verdi på ca 100 milliarder kroner. I siste analyse har de trukket ut 46 eiendommer som er verdivurdert både i 2014 og 2015. På denne måten kan de sikre at leien blir justert for konsumprisindeksen.

– Resultatet er det samme i år som i fjor, leien holder ikke tritt med konsumprisindeksen. På toppen har det vært en omsetningsvekst for de 60 største sentrene på 5,7 prosent. Det er nok flere grunner til leiene ikke holder tritt, rabattleier og ledighet er helt klart noe av forklaringen. En annen forklaring kan være den økende netthandelen, sier Gudmund Harlem, seniorrådgiver og partner i Newsec AS.

Netthandel utgjør fortsatt kun 6-7 prosent av den totale kjøpsandelen, men veksten innen netthandel er flere ganger høyere enn i butikkhandel. Det varierer også innen ulike segmenter.

Les også: Vekst i shopping

– Helsekost, elektronikk og bøker er spesielt populært å handle på nett, og vi nordmenn er noen av de som handler mest på nett av de skandinaviske landene, sier Harlem.

Ifølge Newsec netthandlet vi varer for 9,5 milliarder kroner (eksklusive tjenester) i løpet av 4. kvartal 2015.

– Dette er en økning på 14,9 prosent fra samme periode i 2014. Fra 4. kvartal 2014 til 4. kvartal 2015 var det størst vekst innen kategoriene hus, hjem og hage, med en økning på 60 prosent. Bare sport og fritid omsatte nesten for 1 milliard alene siste kvartal i fjor, sier han. Med denne veksttakten i kombinasjon med veksttakten til detaljhandelen vil netthandel stå for 50 mrd før vi skriver 2020

OmstillingHarlem understreker at en krone brukt på nett ikke nødvendigvis betyr en krone tapt for butikkene.

– En del av nettkjøperne kan være impulskjøp eller lignende som ellers ikke ville blitt brukt på et kjøpesenter eller i butikk. At butikker taper terreng og omsetning til netthandel er hevet over enhver tvil. Kjøpekraften er heller ikke uendelig, slik at det er et tak på maksimal sum som kan forbrukes, understreker han.

Dette betyr ikke nødvendigvis at alle fysiske butikker og kjøpesentre vil forvitre på sikt.

– Men mange kjøpesentre må nok innstille seg på nye tider. Vi ser stadig flere eiere tilpasse seg fremtiden og tilbyr andre og mer spissede kundeopplevelser i kjøpesentre. Dette går på helserelaterte tjenester samt bevertning. Alt handler om å kunne tilby noe man ikke får kjøpt på nett – også kalt sosial shopping, understreker Harlem.

Opplevelsen i fokusHarlem mener opplevelser blir helt avgjørende for å få folk ut av sofaen, og til å handle i butikk.

– Fysiske butikker og kjøpesentre kan ikke lenger være et sted man kun kjøper varer, det må også bli et sosialt samlingspunkt, med underholdning og kunnskapsformidling – de må tilby noe mer enn det de gjør i dag, tror han.Gjerne alt det en skjerm ikke kan levere.

Les også: Thon vil ha flere butikker på svenskegrensen

– Over hele Europa ser vi at sentrum endrer sin karakter. Shopping og opplevelser er blitt byens viktigste trekkplaster, og har dermed endret dens funksjon. Kvaliteter som kultur, urbanitet og sosialt samvær har tatt over byens tradisjonelle rolle. Årsaken er at sentre utenfor bykjernen trekker handlelystne ut i periferien. Dermed må byen foredles i rollen som opplevelses¬og fritidsarena, sier Harlem.

Det siste året har også varelevering på døren blitt populært, spesielt av ulike typer matkasser.

– Jeg tror det vil gå mer i denne retningen, i hvert fall når det kommer til forbruksvarer, luksussegmentet er noe helt annet – der handler det like mye om opplevelsen, påpeker han

Pop-up– Om handelen får sitt «Uber-moment» i 2016, på samme måte som taxi-næringen fikk i 2015, vet vi ikke, men det er helt klart en fordel å ligge i forkant. Husk at det ikke er de store som spiser de små, men de raske som spiser de treige, sier Johanne Kjuus, fagsjef for politikk/kommunikasjon og møteplasser for medlemsområdet for handel, i Virke.

Innen dagligvarehandel har det lenge vært en vridning mot mer lokal mat og drikke, der varelinjene i stor grad har reflektert lokal tradisjon og nærhet til naturen. Kjuus opplever at en variasjon av dette er i ferd med å bre om seg hos de store detaljhandelskonseptene.

Les også: Satser 250 millioner kroner på utvikling av kjøpesenter i Drammen

– Det er ikke nødvendigvis de lokale produktene som preger assortimentet, men et kundetilpasset utvalg som gjør at vareutvalget er mest mulig relevant for den lokale kunden. Diversifiserte vareutvalg, basert på demografi og geografi rulles ut for fullt, er en tydelig strategi hos flere tradisjonelle BIG BOX-konsepter som nå åpner opp små lokalbutikker i bybildet eller på kjøpesentrene, forklarer hun.

Samtidig ser hun også en utbredt mulighet for «showrooming», der man gjennom «service & pick-up-points» skaper tilgjengelighet uten butikk.

– Det gir en mulighet for forbruker til å ta, føle og kjenne på – for så å bestille på nett. Har man ikke mulighet til å være til stede med fysisk butikk overalt, er pop-up-butikker også en mulighet som både skaper tilgjengelighet og oppmerksomhet rundt din virksomhet. Helt nytt, er konseptet om virtuelle pop-up butikker, som nå også dukker opp i trendbildet, påpeker Kjuus.

Ett skritt foranI august åpner IKEA service & pick-up point på Skøyen i Oslo, i de gamle lokalene til Møller Bil i Drammensveien 145. IKEA har vært i Norge i over 50 år, men har aldri vært så sentralt plassert.

– Vårt nye konsept i Norge, IKEA service & pick-up point er et av mange grep vi gjør for å gi flere valgmuligheter til hvordan, når og hvor man handler hos IKEA. I de deler av landet hvor vi ikke er tilstede med varehus kommer vi nærmere og gjør det enklere å handle på nett gjennom våre interiøreksperter som kan hjelpe deg med å planlegge gode løsninger, samtidig som du kan se og ta på et utvalg av IKEAs største produktgrupper, sier Kristian Willanger, kommunikasjonsrådgiver i IKEA Norge.

Over sommeren åpner IKEA flere netthandelsbaserte service & pick-up-points i sentrale strøk rundt om i verden. Oslo er blant de første stedene som får et IKEA service & pick-up-point så sentralt.

– IKEAs visjon er å skape en bedre hverdag for de mange menneskene. For å nå visjonen vår må vi hele tiden jobbe for å bli mer tilgjengelig for folk – enten kundene våre besøker et av varehusene eller handler via nettbutikken, sier Willanger.

Les også: Usikkerhet preger detaljhandelen

Les også: Her kommer Norges største kjøpesenter

Enkelt– Det er fortsatt for mange i Norge som må kjøre altfor langt for å besøke oss. Derfor jobber vi med å komme nærmere. Vi kan øke kundemassen betydelig ved å bli mer tilgjengelige for folk. Og tilgjengelighet handler ikke bare om fysisk tilstedeværelse, men om å tilpasse seg hvordan kunden ønsker å handle, og å gi en god kundeopplevelse enten det er på nett eller i et varehus, forklarer han.

IKEA service & pick-up-point skal gjøre det enklere å handle på nett. På Skøyen blir det både en vareutlevering og et 1.000 kvadratmeter stort utstillingsrom der du kan se, ta på og teste et utvalg av produktgruppene til IKEA. Her får du hjelp til å planlegge og bestille 8.000 produkter fra nettbutikken.

– Det blir ikke mulig å handle for å ta med seg varer hjem med én gang. Alle kjøp skjer på nett. På grunn av plassen kan ikke IKEA tilby kjøttboller eller annen servering. Dette er først og fremst et sted for inspirasjon og for å få hjelp av IKEAs interiøreksperter til planlegging og bestilling, sier Willanger.

Godt i gangDa IKEA service & pick-up-point åpnet i Tromsø juni 2015 og i Ålesund januar 2016, kom IKEA til de to byene for aller første gang. Skøyen blir ikke bare det mest sentrale IKEA service & pick-up-point i Norge, men også det første som ligger i nærheten av eksisterende varehus.

– I tillegg til netthandel vil vi fokusere på å tilby en enda enklere handleopplevelse for kunder som skal handle kjøkken, bad, garderobe eller andre større oppbevaringsløsninger, som krever rådgivning og bestillingshjelp, sier IKEAS kommunikasjonsrådgiver.

– I Oslo, den raskest voksende byen i Europa, er det for eksempel bare halvparten så mange biler som det er folk. Uten bil er det ikke like enkelt å hente store møbler i et varehus utenfor sentrum. Samtidig ser vi at stadig flere foretrekker å handle møbler i sin egen stue på nett. Men hvis du skal kjøpe et nytt kjøkken er det greit å ha et sted hvor du kan se på valgalternativene og få hjelp av våre ansatte. Her ligger det et uforløst potensiale over hele landet, forsetter Willanger.

Les også: Nytt pol gir kjempeløft for Romerikssenteret

Pop-upI 2012 og 2015 hadde IKEA pop-ups på Grünerløkka i anledning lansering av IKEA-katalogen. – Tilstedeværelsene hadde innhold relatert til årets tema (2012: tekstiler og 2015: mat) i katalogene, og var ikke butikker. Det gikk ikke an å kjøpe noe som helst der. Pop-up er et spennende konsept, men for midlertidig til at vi vil bruke det kommersielt. Vi vil kun bruke det for å nå ut med inspirasjon og kommunikasjon, som en event-location, forklarer han.

– Fremtiden innen handel, som vi allerede ser i dag, styres nok av kundene og deres ønske om bekvemmelighet og forventninger til utnyttelse av ny teknologi. Vi har tro på og jobber mot en sømløs fremtid hvor kunden selv kan velge hvor og når han eller hun vil handle og kommunisere med oss, avslutter Willanger.

 

Powered by Labrador CMS