Taper fortsatt terreng

Oslo-handelen taper fortsatt terreng til Akershus, men også til landsgjennomsnittet.

Publisert Sist oppdatert

Dette er en artikkel fra NE nyheter, som nå er blitt til Estate Nyheter. Redaksjonen.

Instituttet for Bransjeanalyser (IBA) har i snart 20 år analysert handelstallene for Oslo og Akershus, der Statistisk sentralbyrå er hovedkilden for tallene. For 2014 har Per Gunnar Rasmussen i IBA totalt 3287 butikker i Oslo i databasen, 153 færre enn i 2013. Det største frafallet har skjedd innenfor bekledning, mens det er blitt flere utsalg innenfor helse- og velvære.

«Slått av Akershus igjen», skrev NE nyheter om omsetningsveksten for 2013. Det er hakk i plata for 2014, men tankevekkende nok er det også en større omsetningsvekst i resten av landet enn i hovedtaden.

Kun 2,6 prosentTallene fra Rasmussen viser nemlig at i Norge totalt sett økte butikkhandelen i fjor med 3,7 prosent, mens Akershus hadde en vekst i handelen med 3,5 prosent, Oslo hadde 2,6 prosent. Korrigert for befolkningsøkningen i hovedstaden, var det kun 0,6 prosent økning i butikkhandelen per innbygger.

– Det var lavere veksttakt for butikkhandelen i Oslo i fjor enn for landsgjennomsnittet og for Akershus. Handelsbalansen er svekket, konkluderte Rasmussen på en presentasjon i går i regi av Oslo Handelsstands Forening (OHF).

– Oslo vest og nord vokser mest i prosent, den svakeste utviklingen har Groruddalen og Oslo syd, spesielt innenfor faghandel. Oslo syd er den store taperen i perioden 2010-2014, mens for Oslo vest og nord er det små endringer, sa Rasmussen.

Kontinuerlig fallBlant Oslos 15 offisielle bydeler klarte Grunerløkka seg best i fjor med en økning på pene 8,3 prosent, foran Gamle Oslo med 4,8 prosent. Dårligst gikk det med Grorud (-2,5 prosent) og St. Hanshaugen (-1,8 prosent).

Den såkalte dekningsgraden for Oslo har falt kontinuerlig siden 2008, fra 109,2 prosent til 104,3 prosent i 2014. Det betyr at Oslo i fjor hadde 4,3 prosent høyere omsetning enn hva som er et naturlig gjennomsnitt for resten av landet. Spørsmålet er imidlertid hva den burde ha vært, med tanke på hvor mange turister som strømmer til hovedstaden og også kjøpekraften i byen. Dekningsgraden tilsvarer 2,2 milliarder kroner i handelsomsetning mer enn et naturlig landsgjennomsnitt, men:

– Etter min mening er dekningsgraden altfor lav, sa Rasmussen.

Høyere veksttaktTil sammenlikning hadde Asker og Bærum en dekningsgrad på 101,2, Follo 95,0, Eidsvoll & Ullensaker 91,2, Lillestrøm bare 88,6. For Lillestrøms del betyr det at de taper nesten 1,6 milliarder kroner i årlig omsetning i forhold til en dekningsgrad på nøytrale 100. Gjennomsnittlig er altså dekningsgraden lavere i Akershus enn i Oslo, men veksttakten for nabofylket på 2000-tallet har vært høyere.

Totalt utgjorde Oslo-handelen i fjor 71,8 milliarder kroner i netto omsetning, hvorav butikkhandelen stod for 49,3 milliarder. Rasmussens tall er eksklusive moms. 18,4 milliarder kom fra omsetning av biler og fritidsbåter, 4,1 milliarder fra distansehandel, først og fremst internett. Tallet er imidlertid nettomsetningen til selskapene i Oslo og ikke hva Oslo-folk totalt kjøpte over nettet eller postordre.

 

Powered by Labrador CMS