Ukens Tips: Kjøp av renholdstjenester

Å kjøpe renholdstjenester kan gi eiendomsaktører en smell.

Publisert Sist oppdatert

Dette er en artikkel fra NE nyheter, som nå er blitt til Estate Nyheter. Redaksjonen.

Mange aktører i eiendomsbransjen setter bort renhold til eksterne. Mange er imidlertid ikke klar over at det er ulovlig og straffbart å kjøpe renholdstjenester fra renholdsbedrifter uten offentlig godkjenning.
 
Alle renholdsfirmaer må godkjennes av Arbeidstilsynet for å drive lovlig. Godkjente firma som oppfyller kravene i forskrift om offentlig godkjenning av renholdsvirksomheter vil etter søknad bli oppført i et elektronisk renholdsregister på www.arbeidstilsynet.no.
 
Ulovlig og straffbart
 
Det er kun tillatt å kjøpe eller leie inn renholdstjenester fra registrerte renholdsvirksomheter (dette gjelder ikke forbrukere til privat bruk). Det er også lovlig å bruke renholdsvirksomheter som ifølge registeret har søknad under behandling.
 
Ved overtredelser kan Arbeidstilsynet gi pålegg, ilegge tvangsmulkt eller stanse ulovlig aktivitet. Overtredelse kan også medføre straffeansvar, både for kjøpervirksomheten og for enkeltpersoner.
 
Krav til renholdsvirksomhetene
 
Alle virksomheter som tilbyr renholdstjenester må oppfylle forskriftskravene. Bedrifter med egne ansatte renholdere som kun vasker internt i virksomheten, er ikke underlagt kravene og trenger ikke å søke om godkjenning.
 
For å få nødvendig godkjenning må renholdsvirksomhetene bl.a. ha skriftlige arbeidsavtaler, lønne de ansatte i henhold til den allmenngjorte renholdsoverenskomsten, ha gyldige oppholdstillatelser for ansatte fra land utenfor EØS, og de må sørge for at alle ansatte bærer et spesielt id-kort for renholdere.
 
Renholdsvirksomhetene må sende Arbeidstilsynet en årlig melding for å opprettholde godkjenningen. Dersom meldeplikten ikke overholdes eller dersom vilkårene for godkjenning ikke lenger oppfylles, kan godkjenningen tilbakekalles og virksomheten bli slettet fra Renholdsregisteret.
 
Virksomheter som kjøper eller leier inn renholdstjenester bør jevnlig kontrollere at leverandøren har nødvendig godkjennelse. Manglende eller bortfalt godkjennelse bør man umiddelbart kreve at blir rettet opp.
 
Her kan du kan enkelt sjekke din leverandørs status i Renholdsregisteret:
 
Tilleggsplikter etter allmenngjøringsloven
 
Renholdsbransjen er et såkalt “allmenngjort” bransjeområde, noe som pålegger virksomheter som kjøper renholdstjenester en del tilleggsplikter. Kjøperne (bestillerne) er gjennom forskrifter til allmenngjøringsloven pålagt å informere renholdsleverandøren – i kontrakten – om leverandørens plikt til å gi renholderne lønn og arbeidsvilkår som minst er i tråd med den allmenngjorte tariffavtalen. 
 
Kjøperen er også pålagt en såkalt “påse-plikt”, som innebærer at kjøper må ha rutiner for å påse at plikten til å betale riktig lønn mv. etterleves av leverandøren. 
 
Tips til renholdskontrakten
 
På bakgrunn av ovennevnte bør kjøpere av renholdstjenester innta følgende i sine kontrakter:
 
•Krav om godkjenning/opprettholdelse av godkjenning, som også bør omfatte eventuelle underleverandører.
 
•Varslingsplikt for leverandøren ved bortfall av godkjenning og ved skifte av underleverandør.
 
•Plikt for leverandøren til å overholde allmenngjorte lønns- og arbeidsvilkår (må med).
 
•Plikt for leverandøren til å gi tilgang på dokumentasjon slik at bestiller kan påse at relevante krav overholdes (timelister, lønnsslipper, arbeidskontrakter osv.).
 
•Kontraktsmessige sanksjoner i tilfelle manglende godkjenning eller andre brudd (rett til å stanse leveransen, holde tilbake vederlag, heving o.l.).
———————-
Ukens tips er en samling praktiske tips utarbeidet av Wikborg, Rein & Co. Tipsene vil bli publisert hver uke og er forfattet av advokater i Wikborg, Rein & Co.
 
Jan L. Backer er partner i Wikborg Rein og er tilknyttet firmaets fagområde for arbeidsrett.

Thomas Hammervold er advokatfullmektig ved Wikborg Reins Oslo-kontor og tilknyttet firmaets fagområde for arbeidsrett.

 
Siste tre Ukens Tips:
Powered by Labrador CMS