Juss:
Artikkelforfatterne er advokat/partner Kjersti Cecilie Jensen Bull & Co og advokat/assosiert partner Erik Greipsland, Bing Hodneland advokatselskap DA.
Veiopparbeidelse: Konfliktene avdekker uhjemlet tilsnikelse av grunneiers arealer
Veiopparbeidelse etter plan- og bygningslovens bestemmelser har vært et sentralt tema i fortettingsprosjekter den siste tiden. Innholdet og omfanget av opparbeidelsen har blant annet stått sentralt i flere rettsaker, og konfliktene har igjen avdekket det vi mener er en uhjemlet tilsnikelse av grunneieres arealer.
Etter plan- og bygningsloven § 18-1 stilles
det krav til opparbeidelse av vei i regulert strøk, og veien skal i
utgangspunktet være opparbeidet i tråd med reguleringsplanen og kravene i loven,
før utbyggingsprosjekter kan igangsettes.
Formålet med regelen er å sikre en
kontinuerlig forlengelse av veinettet, og uten at kommunen skal belastes med
utgifter til å gjøre den enkelte tomt «byggeklar». Bestemmelsene om
veiopparbeidelse må sees i sammenheng med reglene om refusjon – som gir rett
til å kreve at naboer til veien dekker en andel av kostnadene ved opparbeidelse.
Grunnet økt fortetting innen etablerte
boligområder har det den siste tiden vært flere veikrav i Oslo kommune der Plan-
og bygningsetaten krever utvidelse av eksisterende vei.
Dette har igjen medført konflikter og
uenigheter om hvilke krav som kan stilles i forbindelse med veikrav etter §
18-1. Oslo kommune har blant annet over en 20- års periode krevd opparbeidelse
av fortau og kjørebane som går utover 6 meters-begrensningen i loven.
Ifølge kommunen selv har praksisen vært
begrunnet med at det må kunne kreves en viss type opparbeidelse utenfor 6
meters-begrensningen. Kravene er blitt omtalt som «fortauskrav», idet kommunen
har krevd opparbeidelse av fortau i tillegg til arealer for toveistrafikk.
Ved Borgarting lagmannsrettens dom av 25. mars
2022 er det slått fast at kommunens rettsoppfatning er feil og at:
Slik
retten ser det, skyldes kommunens uriktige lovforståelse at det ikke er lagt
tilstrekkelig vekt på lovens ordlyd og forarbeider
Kommunen ble derfor erstatningsansvarlig for
egen praksis, lovforståelse og det ugyldige vedtaket.
Den siste tids konflikter og uenigheter om
temaet veiopparbeidelse og hvilke breddebegrensninger som skal legges til
grunn, har også avdekket øvrige forhold vi mener er en kommunal praksis som
mangler hjemmel i lov eller annet rettsgrunnlag.
Praksisen går i all hovedsak ut på at
kommunens enhet for vei pålegger utbygger en veiutvidelse som innebærer bruk av
andre arealer enn det som er avsatt til arealformål vei i reguleringsplan.
Undersøkelser i flere saker tilbake i tid bekrefter praksisen ved at veioverbygningen,
lysmaster og kabelgrøfter, murer og fyllinger, er plassert utenfor
reguleringsformål vei og inn på arealer regulert til boligformål. Praksisen er
lagt til grunn både ved pålegg av vei mot utbyggere, men også når kommunen selv
bygger vei i egen regi.
Vi er kjent med at kommunens praksis blant
annet er begrunnet i det kommunen selv mener er fornuftige og hensiktsmessige
alternativer til omregulering eller ekspropriasjon av grunn, men uten at
kommunen har gått nærmere inn på grunnlaget for lovligheten av praksisen.
Problemstillingen er nå på nytt tema i
forbindelse med flere veiopparbeidelsessaker på Nordstrand.
Slik vi vurderer det, har verken kommunen
hjemmel i plan- og bygningsloven eller annet rettsgrunnlag for den praksis som
har pågått over en årrekke. Praksisen kan utelukkende forklares med kommunens
tilnærming til at den ønsker et større veianlegg med flere funksjoner og
tekniske løsninger enn det reguleringsplanen tillater.
Fremfor å vurdere hvilket veianlegg som lar
seg bygge innenfor reguleringsplanens formålsgrenser, presses det inn fortau i
blant annet gater som har en regulert bredde på 8 meter. Kommunen ser helt bort
fra at kravet ikke er tilpasset de juridisk bindende breddene i arealkartet.
Dersom du bor ved en vei som kommunen har
opparbeidet selv, eller som kommunen har pålagt andre å opparbeide, kan det
derfor godt være at deler av hagen din, som er regulert til boligformål, er
beslaglagt som en del av veianlegget, men uten at kommunen eller andre har
informert om dette eller har fått tillatelse til en slik bruk, eller at det er
gitt erstatning.
Som grunneier stoler man på at kommunen har
hjemmel for de fellestiltak den gjennomfører og som den pålegger andre å
gjennomføre. Praksis i vegbyggesakene viser imidlertid en svært kreativ og
uhjemlet praksis, der den private eiendomsrett ikke respekteres. Praksisen er
etter det vi vurderer også åpenbart i strid med arealformål i reguleringsplaner
og forutsetter enten dispensasjon eller omregulering.
På bakgrunn av alle sakene som nå verserer i
rettssystemet og forvaltningen, om innholdet og omfanget av veiopparbeidelse
etter plan- og bygningslovens kapittel 18, er det grunn til å anta at nevnte
problemstilling vil aktualiseres ytterligere i nærmeste fremtid.
Artikkelforfatterne er advokat/partner Kjersti Cecilie Jensen Bull
& Co og advokat/assosiert partner Erik Greipsland, Bing Hodneland
advokatselskap DA.