Artikkelforfatterne er advokatene Bård K.H. Berge og Berit Solseth i Arntzen de Besche Advokatfirma. De har også bistått saksøkerne i saken mot Staten.
Staten gikk på tap – datasenter er «industri»
I en uttalelse 16. februar 2023 skriver Kommunal- og distriktsdepartementet at et datasenter ikke er «industri». Men nå har Oslo tingrett konkludert med at statens og departementets standpunkt er uriktig. Industriformålet omfatter datasenter.
Kommunal- og distriktsdepartementet slo fast at et datasenter ikke er «industri» etter plan- og bygningsloven, siden det ikke innebærer «produksjon av varer». Uttalelsen har skapt uklarhet til bruksmulighetene til industritomter, og særlig for datasenter. Statsforvalteren i Nordland la departementets standpunkt til grunn i et vedtak 6. juli 2023, men nå slår Oslo tingrett at staten tar feil.
Fremtiden er digital, og datasenter er
grunnleggende infrastruktur for den digitale fremtiden. Da den forrige
regjeringen utmeislet en strategi for datasenterindustrien i Norge, der et av
hovedmålene var å tiltrekke seg aktører og investorer som ønsket å etablere
datasenter med driftet på ren energi, anså man dette som en fremtidsrettet og verdiskapende
industri, samt et steg på veien til en «grønn» digital fremtid.
Etter stortingsvalget, og i kjølvannet av
økte strømpriser, har det skjedd en dreining i politikken fra den sittende
regjering. Et datasenter er ikke lenger et datasenter. Det er ikke lenger
likegyldig, iallfall ut fra et politisk perspektiv, om datakraften og energien
brukes til formål som er allmennyttige og allment akseptert, eller om energien
går til å oppbevare kattevideoer eller generere kryptovaluta. Innstramminger er
varslet og ventet på flere områder.
På plan- og bygningsrettens område har
dette resultert i et forslag til endring av kart- og planforskriften, sendt på
høring tidligere i vinter. Her foreslår departementet å innsnevre reguleringsformålene,
slik at et område eksplisitt må reguleres til arealformålet «datasenter» dersom
det skal tillates. Selv om den uttalte hensikten er å klargjøre arealformålene,
er det vanskelig å ikke lese forskriftsendringen i lys av den økende motstanden
mot datasenterindustrien, og at hensikten er å gjøre det lettere å sette foten
ned for datasenter man ikke ønsker.
Forskriftsendringen kommer i forlengelsen
av en uttalelse fra Kommunal- og distriktsdepartementet 16. februar 2023, hvor
departementet legger til grunn at datasenter ikke faller inn under
arealformålet «industri». I en artikkel publisert på Estate 1. mars 2023, påpekte vi at uttalelsen kunne få store og utilsiktede konsekvenser, og at man
burde være forsiktig med å legge uttalelsen til grunn, særlig i lys av den
svake rettskildemessige forankringen av standpunktet.
Statsforvalteren i Nordland behandlet 6.
juli 2023 en klage over avslag på etablering av et datasenter i et område som
åpnet for, blant annet, «industri». Etter først å kommet til motsatt resultat i
en tidligere avgjørelse, valgte Statsforvalteren å legge departementets
standpunkt til grunn, slik det kom til uttrykk i uttalelsen 16. februar 2023.
Tiltakshaver anla søksmål mot Staten ved
Kommunal- og distriktsdepartementet, og anførte at Statsforvalterens (og departementets)
standpunkt bygget på en feil forståelse av arealformålet «industri». En foreløpig avgjørelse av saken kom i dom av
7. juni 2024 fra Oslo tingrett. Etter en nøye og etterrettelig gjennomgang av
rettskildene, og med utgangspunkt i legalitetsprinsippet og særlig vekt på
hensynet til forutsigbarhet, konkluderer tingretten med at med at Statens
forståelse er uriktig, og at datasenter er tillatt innenfor rammene av
arealformålet «industri».
Hvorvidt kart- og planforskriften blir
endret, og man ved fremtidig regulering for etablering av datasenter må
forholde seg til et snevert og lite fleksibelt arealformål, gjenstår å se. Så
fremt Oslo tingretts standpunkt blir stående, kan man likevel stole på at
allerede vedtatte reguleringsplaner som tillater etablering av «industri»
fremdeles skal forstås i samsvar med den rådende oppfatningen i bransjen –
arealformålet omfatter etablering av datasenter.
Artikkelforfatterne er advokatene Berit Solseth og Bård K.H. Berge i Arntzen de Besche Advokatfirma. De har også bistått
saksøkerne i saken mot Staten.