KRITISK: Høyres James Stove Lorentzen er kritisk til at utbyggere mister muligheten til å gå til politikerne for å klage over avslag på dispensasjon fra plan i byggesaker.
Foto: Carine Bjørvik Andersen
– Selvmål fra Bystyret om PBE-klager
Høyres James Stove Lorentzen er kritisk til at Bystyret har vedtatt at politikerne ikke lenger skal behandle klager over avslag på dispensasjon fra plan i byggesaker og foreslår at byutviklingsutvalget skal kunne kreve seg forelagt et avslag før det går til sluttbehandling hos Statsforvalteren.
Det var
rett før sommeren at Oslo bystyre gjorde det James Stove Lorentzen karakteriserer
som et ulykksalig vedtak om behandlingen av klager.
– Siden har
det strømmet inn med flere gode litt større prosjekter, som av forskjellige
grunner trenger en dispensasjon eller to for å få prosjektet i havn på en best
mulig måte. De dispensasjonsbehovene jeg har fått meg forelagt, er jeg av den
bestemte oppfatning av at Oslo bystyre, ved Byutviklingsutvalget, ville ha
innvilget, sier Lorentzen, som er leder for Byutviklingsutvalget i
Oslo kommune.
Tidligere
skulle et avslag fra Plan- og bygningsetaten innom byutviklingspolitikerne i
rådhuset før saken ble sendt til endelig behandling hos Statsforvalteren.
Politikerne kunne da endre avslaget hvis de fant det i tråd med politiske
ønsker og mål.
– Jeg
opplever ofte at etaten, egentlig naturlig nok, forholder seg ganske strikt til
eksisterende planer. Statsforvalteren vurderer i realiteten kun etatens
formelle behandling opp imot planer, forskrifter og lover, men vokter seg vel
fra å overstyre kommunens skjønnsutøvelse av selve sakens kjerne, sier
Lorentzen.
Han mener
rådhuset fint har kunnet håndtere den nødvendige fleksibiliteten som av og til trengs,
spesielt når planer er av eldre dato
– Et
nylig eksempel kan være et bygg som var regulert til lager for mer enn 50 år
siden, men i praksis har vært omgjort til kontor i flere tiår. Så trenger
bygget rehabilitering og eier ønsker å bruksendre til kontor, men får nei. Tatt
i betraktning byggets lokalisasjon og utforming er det åpenbart at det ikke
lenger fyller noen funksjon som lager, og at det i så fall ville føre til økt
trafikkbelastning i området. Etter en befaring på eiendommen så jeg med egne
øyne hvor galt dette fører hen og jeg er overbevist at mine politikerkolleger
ville bruke sitt handlingsrom for skjønnsutøvelse og godkjenne bruksendringen,
sier Lorentzen videre.
Han mener
vedtaket var et skikkelig selvmål.
– Det som
kunne være smidige raske behandlinger i byutviklingsutvalget med gode løsninger
for rask fremdrift i byggesaker, vil nå tvinge utbyggere til omreguleringer som
tar fem, seks eller ti år. De siste to årene har vi gitt klagere medhold som
har ført til rask fremgang i prosjekter, alternativet har vært omregulering og
økt tidsbruk og kostnader, sier Lorentzen.
Høyre-politikeren
mener det nå er en risiko for at gode prosjekter blir lagt i skuffen, eventuelt
må utbyggerne starte en en lang og dyr prosess for å fullføre prosjektene.
– Det er
klart for meg at rådhuset må ha en fortsatt rolle i saksbehandlingen av
klagesaker, for å sikre en åpen demokratisk smidig prosess. Det er ikke for
sent å snu. Bystyret må finne en praktisk måte å gjøre dette på. Mitt forslag
er at byutviklingsutvalget skal kunne kreve seg forelagt et avslag før det går
til sluttbehandling hos Statsforvalteren. På den måten vil man i det minste
sikre at søknadene får en reel, politisk og praktisk vurdering, og ikke bare en
formell behandling.