Aktuelt:

FREMTIDEN: Torgeir Silseth i Nordic-kjeden fer en av flere hotellsjefer som venter hardere tider fremover.

Lysere for hotellene nå, men de venter ingen dans på roser

Tiden etter korona har vært god for norske reiseliv fordi folk flyr mer og bor mer på hotell. De to neste årene blir derimot utfordrende.

Publisert

Dette ble klart under Dnbs hotellmarkedsdag som ble arrangert i Oslo torsdag. I en debatt om fremtidens bærekraftige reiseliv møttes Torgeir Silseth fra Strawberry Hotels, Niels Geitle fra de De Historiske, Morten Thorvaldsen fra Thon Hotels og Jonas Stenberg fra den svenske hotellkjeden ESS Group.

- Pandemien var tøff med stengte dører og mange permitterte, men nå er det lysere og vi tror på fremtiden. Jeg ser litt optimisme i budsjettene og noe pessimisme rundt rammebetingelsene. Resten av året blir bra, men etter 01.01. blir veien mer humpete. Politikere og kommuner som sier de ikke skal reise og ikke dra på konferanser setter føringer for resten av samfunnet, og det er uheldig for vår bransje. Ut over det må vi tilpasse kostnader og drift i de to tøffe årene som venter oss, oppsummerte Thorvaldsen.

Før han understreket at de har vært med på nedturer før.

- Så vi klarer oss nok fremover også, poengterte han.

Økonomien dras nedover

Tidligere på dagen belyste Dnbs Kjersti Haugland makroøkonomien i samfunnet nå og for tiden som kommer. Hun varslet som mange vet nedgang i bygg- og anleggsbransjen samt ytterligere fall i varehandelen. Og mente også at inflasjonen har nådd toppen, at prisveksten ikke blir så høy neste år, samt at Norges Bank kan senke renten i slutten av neste år.

- Bankene har sine teoretiske stresstester, vi har vært gjennom høyst praktisk stress. De fleste hotellene kom seg gjennom pandemien, men det er helt ekstremt når omsetningen synker 80-100 prosent. Og da vi kunne åpne igjen kom skjenkestoppen som også var dramatisk, minnet Silseth om.

Stordalen-selskapets administrerende direktør fortalte også at de i pandemien lærte mye om effektivitet og risikohåndtering. Lærdom de tar med seg inn i den tøffe perioden som ligger forut, men han hadde samtidig en klar oppfatning av regjeringens skatte- og avgiftspolitikk.

- Nå dras farten i norsk økonomi nedover. Alle skal ned ifølge Arbeiderpartiet, men varehandelen kommer til å trenge surstoff før oss, sier han.

Jonas Stenberg bekreftet at tiden som kommer ikke blir voldsomt festlige på deres norske hotell Fyri i Hemsedal.

- Nå og i vinter er ordrebøkene fulle og trykket er et. De neste to årene kommer derimot til å bli mer utfordrende. Bemanningen blir den største utfordringen for bransjen på lang sikt, det er vanskelig å få tak i folk. Fyri har mye utenlandsk arbeidskraft og vi ser det samme på hotellene våre i Sverige også, sier han.

Får ikke tak i folk

Også Niels Geitle fra den lille hotellkjeden De Historiske sliter med mangelen på arbeidskraft og venter at dette blir utfordrende for alle.

- Halvparten av bedriftene mangler folk. Da kan vi ikke yte den servicen vi vil, som igjen fører til at vi ikke kan øke prisene. Å få flere folk i jobb blir enda viktigere neste år. Vi må jobbe hardere for å unge talenter i jobb, gjerne sammen med utdanningsinstitusjoner. Alle som vil inn, må få en mulighet, fastslo han.

Thorvaldsen trakk frem at bransjen ute i Europa ser de samme tendensene.

- Det er personalmangel, økte skatter og avgifter. Verdiskapningen i hotellbransjen og ringvirkningene av den er enorm, og jeg skulle ønske at næringen vår ble sett mer opp til. Og at vi får inn enda flere lærlinger, påpeker han.

Geitle ville ikke slippe det økende skattetrykket og viste til at mange små hoteller er eldre bygg som trenger å bli pusset opp.

- Og det utløser en formuesskatt på flere hundre tusen kroner. Politikerne må skjønne at å drive et historisk hotell ikke er en kvikkfiks – vi må få muligheten til å gjøre forretning. Rammebetingelsene betyr alt for oss, understrekte han og avsluttet med å vise til den store utenlandske interessen for Norge.

- Amerikanerne har penger og de har lyst til å komme til landet vårt. I år var det dobbelt så mange amerikanere som booket seg inn i systemet vårt i forhold til 2019. Vi må markedsføre Norge mye kraftigere ute i verden, sier han.

Powered by Labrador CMS