– LOKALE SCORER HØYT: Morten Olaisen står bak merkevareundersøkelsen Eiendomsbarometeret. Han forteller at de lokale aktørene står sterkt i Stavanger, Trondheim og Bergen.
– LOKALE SCORER HØYT: Morten Olaisen står bak merkevareundersøkelsen Eiendomsbarometeret. Han forteller at de lokale aktørene står sterkt i Stavanger, Trondheim og Bergen.

Lokale med den beste merkevaren i eiendom

Lokale spesialister er merkevarevinnerne i Bergen, Trondheim og Stavanger.

Publisert Sist oppdatert

Hvert år måler NEMEET, gjennom Eiendomsbarometeret, merkevarestyrken til de ledende utleierne og rådgiverne innen næringseiendom i de fire største byene i Norge. Tallene for årets undersøkelse viser at lokale spesialister fortsetter å dominere topplistene i både Bergen, Trondheim og Stavanger. Samtidig gjør flere nasjonale aktører det også godt.

I fjor skapte nykommeren WPS Næringsmegling liv blant meglerne i Bergen ved å gå rett til topps i kåringen for meglere og rådgivere. Men i år var det Kyte Næringsmegling som tok førsteplassen, med 71 poeng. WPS Næringsmegling inntok andreplassen med 69 poeng, et godt stykke foran DNB Næringsmegling på 65 poeng.

En lignende historie finner vi i Trondheim hvor Eiendomsmegler 1 sniker seg foran den langt ferskere merkevaren Norion Næringsmegling, selv om Norion vant både i 2019 og 2018.

– Å etablere en ny merkevare kan ta mange år. Det er gjerne lettere for meglere enn besittere, da meglervirksomhet ved sin natur betinger mye kommunikasjon og synlighet. Likevel; Norion er nok fremdeles i en oppbyggingsfase for sin merkevare, selv om de på langt nær er helt nye lenger. WPS er knappe to og et halvt år gamle, og trenger garantert mer tid på å vise seg frem, sier daglig leder i NEMEET, Morten Olaisen, som står bak Eiendomsbarometeret.

E.C. Dahls Eiendom har enkelte år stått for undersøkelsens høyeste score, uavhengig av by og selskapstype. I undersøkelsen for 2020 oppnår de score på 77, og dermed ble det nok en gang en førsteplass blant utleierne i Trøndelag. De er likevel ikke den eneste utleieren der med høye tall, da KLP Eiendom klokker inn 75 og Entra følger med 74.

– Det er veldig hyggelig at vårt merkenavn står sterkt! Vi jobber langsiktige med å styrke Midtbyen for alle. Det betyr et utrettelige arbeid med å renovere, utvikle og markedsføre i sentrum, i samarbeid med både sterke fagmiljøer og leietakere. Det vil vi fortsette med inn i evigheten, sier administrerende direktør i E.C. Dahls Eiendom, Svein Erik Nordbotten.

Les også: Han er mektigst i norsk eiendom

Blant utleierne i Bergen, beholder GC Rieber Eiendom topplassen de har hatt siden målingene startet for syv år siden. Med en score på 73, ligger de nærmeste relevante konkurrentene, DNB Næringseiendom, Bara og Entra, mellom to og fem punkter bak.

– GC Rieber Eiendom-teamet er ydmyk og glad over resultatet. Vi har dyktige bransjekollegaer i Bergen og da er det stas å få en slik score i årets merkevaremåling, sier administrerende direktør Tor Instanes.

I Stavanger konsoliderer Smedvig Eiendom sin ledelse ved å oppnå sin første score på syttitallet. Selskapet har vært en av barometerets mest stabile merkevarer, og med 71, har de to poeng ned til Camar Eiendom og fem til Hinna Park.

– Vi er stolte over at det langsiktige arbeidet alle ansatte i Smedvig legger ned gir de resultatene vi ønsker. Dette motiverer og vi skal fortsette med å være en ledende eiendomsutvikler og utleier i tiden fremover, avslutter Sjur C. Monsen, markedsdirektør i Smedvig Eiendom.