Grundige analyser og forståelse av
konkrete boligkjøperes behov er derfor nødvendig, sier interiørarkitekt MNIL Trond Ramsøskar hos Monn
Interior Architects.
- Utviklerne
må vite hvem de bygger for og hva den enkelte målgruppen er ute etter. I dagens
marked må man tilby mer enn standardiserte løsninger.
Kunnskap om boligkundene er ferskvare
Boligprosjekter
planlegges flere år før de skal stå ferdige. De er myntet på morgendagens
kunder. Boligutviklerne må derfor være følsomme for relevante svingninger i
trender og bomønstre. Vi snakker om viktig erfaring i sanntid; så raskt skifter
preferansene.m
- Innsikt
i makrotrender er ikke tilstrekkelig; det er behov for interiørarkitektenes
førstelinjekompetanse. Fordi vi arbeider tett på privatboligmarkedet har vi
hele tiden oppdatert kunnskap om hva folk etterspør, enten det er hjemmekontor,
walk-in closet eller matbod.
Interiørarkitektenes
boligbrukerkompetanse er nødvendig for å målrette utviklingsarbeidet slik at
prosjektene treffer godt i nybolig-markedet. Det handler om riktig produkt til
riktig pris i riktig marked, oppsummerer Ramsøskar.
Krystallklart
konsept
Basert på grundige analyser utvikler
Monns interiørarkitekter konsepter med tydelige identitetsmarkører som
appellerer til dem prosjektet er beregnet for.
- Det betyr bl.a. at
farger, materialer og
produkter til kjøkken, bad og garderobe treffer
målgruppen. Interiørstilen er helhetlig og omfatter også prosjektets
fellesarealer og delingstjenester, enten det er smørebod eller et felles hjemmekontor-areal.
Ingen ser på
seg selv som del av massemarkedet; alle opplever seg som spesielle. Det er stor
forskjell på førstegangskjøpere og kunder som har kjøpt bolig flere ganger, men
felles for alle er at de ønsker seg et hjem med personlig preg.
- I
en situasjon der nyboligsalget har bremset opp nærmer vi oss kjøpers marked. Da
er det viktigere enn før å skille seg ut fra konkurrentene. Boliger
med en tydelig identitet er et opplagt vinnerkort i kampen om stadig mer kresne
kunder, avslutter Trond Ramsøskar.