Annonsørinnhold

Boligene må ha tydelige identitetsmarkører som viser hvem prosjektet er ment for.

Hvordan bli førstevalget i nyboligmarkedet?

Boliger som appellerer til alle, finnes dessverre ikke. Det er bedre å være førstevalget i noen få segmenter enn andrevalget i mange.

Grundige analyser og forståelse av konkrete boligkjøperes behov er derfor nødvendig, sier interiørarkitekt MNIL Trond Ramsøskar hos Monn Interior Architects.

- Utviklerne må vite hvem de bygger for og hva den enkelte målgruppen er ute etter. I dagens marked må man tilby mer enn standardiserte løsninger.

Kunnskap om boligkundene er ferskvare

Boligprosjekter planlegges flere år før de skal stå ferdige. De er myntet på morgendagens kunder. Boligutviklerne må derfor være følsomme for relevante svingninger i trender og bomønstre. Vi snakker om viktig erfaring i sanntid; så raskt skifter preferansene.m

- Innsikt i makrotrender er ikke tilstrekkelig; det er behov for interiørarkitektenes førstelinjekompetanse. Fordi vi arbeider tett på privatboligmarkedet har vi hele tiden oppdatert kunnskap om hva folk etterspør, enten det er hjemmekontor, walk-in closet eller matbod.

Interiørarkitektenes boligbrukerkompetanse er nødvendig for å målrette utviklingsarbeidet slik at prosjektene treffer godt i nybolig-markedet. Det handler om riktig produkt til riktig pris i riktig marked, oppsummerer Ramsøskar.

Krystallklart konsept

Basert på grundige analyser utvikler Monns interiørarkitekter konsepter med tydelige identitetsmarkører som appellerer til dem prosjektet er beregnet for.

- Det betyr bl.a. at farger, materialer og produkter til kjøkken, bad og garderobe treffer målgruppen. Interiørstilen er helhetlig og omfatter også prosjektets fellesarealer og delingstjenester, enten det er smørebod eller et felles hjemmekontor-areal.

Ingen ser på seg selv som del av massemarkedet; alle opplever seg som spesielle. Det er stor forskjell på førstegangskjøpere og kunder som har kjøpt bolig flere ganger, men felles for alle er at de ønsker seg et hjem med personlig preg.

- I en situasjon der nyboligsalget har bremset opp nærmer vi oss kjøpers marked. Da er det viktigere enn før å skille seg ut fra konkurrentene. Boliger med en tydelig identitet er et opplagt vinnerkort i kampen om stadig mer kresne kunder, avslutter Trond Ramsøskar.

Powered by Labrador CMS