OPPSUMMERER: F.v. André Klakegg og Øystein Nore Nyhus i BAHR.

Hva er nytt i plan- og bygningsretten?

Vi oppsummerer de viktigste endringene og nyhetene fra 2022 og ser på hva en kan forvente av endringer i 2023.

Publisert Sist oppdatert

Plan- og bygningsretten er kanskje det praktisk viktigste regelverket for eiendomsutviklere. Lov- og forskriftsendringer, rettspraksis og politiske føringer er med å påvirke rammevilkårene for utvikling av den enkelte eiendom. Hvilke nyheter innenfor plan- og bygningsretten må eiendomsutviklere merke seg når vi nå starter et nytt år? Og hvilke pågående prosesser må en følge med på?

Bærekraft og ESG står sentralt

Bærekraft og ESG er sentrale stikkord for 2022, og blir ikke mindre viktig i årene som kommer. Fokus på bærekraft er stort i eiendomsbransjen, også innen plan- og bygningsjussen. Kravene til aktørene i eiendomsbransjen til å bidra til det grønne skiftet blir stadig strengere. I 2022 ble det som kjent vedtatt flere endringer i byggteknisk forskrift, som trådte i kraft 1. juli 2022. Krav som stiller større krav til utbyggere. For søknader som kommer inn til bygningsmyndighetene før 1. juli 2023 vil det være valgfritt å følge forskriftsendringene.

Fra 1. juli 2023 må alle forholde seg til forskriftsendringene. Det er blant annet kommet et nytt kapittel 17, «Klima og livsløp», der det er innført en bestemmelse om utarbeidelse av klimagassregnskap. I tillegg er det kommet bestemmelse at om at det må velges produkter med lavt innhold av eller uten helse- og miljøfarlige stoffer og bestemmelser, byggavfall og ombruk, miljøkartlegging og rapportering, avfallssortering og sluttrapport for faktisk disponering av avfall og minimumsnivå for energieffektivitet.

Dette er nok bare starten, og det er grunn til å forvente at bærekraft fremover vil få større plass også i plan- og bygningsregelverket.

Når det gjelder arealplanlegging finnes det allerede virkemidler i plan- og bygningsloven som gir mulighet til og krav om å fremme bærekraft og miljø gjennom arealplanlegging. Blant annet har vi statlige planretningslinjer for klima- og energitilpasning og klimatilpasning og Nasjonale forventninger til regional og kommunal planlegging som fokuserer på reduksjon av klimautslipp ved arealplanlegging. I juni 2021 la daværende Kommunal- og moderniseringsdepartementet frem et høringsnotat med forslag om endringer i de statlige planretningslinjene, som dersom de vedtas, vil begrense utbygger handlingsrom ved vurdering av gjenbruk eller rivning.

I Montrealavtalen inngått rett før jul har Norge forpliktet seg til å verne eller bevare 30 % av all natur. Dette vil unektelige måtte påvirke arealforvaltningen i Norge. Hvordan regjeringen vil implementere avtalens mål i arealforvaltningslovgivningen får vi vente å se. At dette vil kunne påvirke fremtidig utbygging i områder som i dag er begrenset utbygd er neppe en dristig spådom.

I mai 2022 kom det også en rapport utarbeidet av Civita på oppdrag fra Kommunal- og moderniseringsdepartementet om Verktøy for reduksjon av klimagassutslipp i planlegging etter plan- og bygningsloven. Rapporten kom med flere forslag til forbedringer, blant annet innspill til kommende revidert utgave av statlige planretningslinjer for samordnet bolig- areal- og transportplanlegging og forslag og nye statlige planretningsliner for klimavennlig arealplanlegging i øvrige kommuner, nye retningslinjer for lokalisering av statlig virksomhet, og for samordnet arealbruk og energiforsyning, i tillegg til en rekke andre forslag.

Så gjenstår det å se hvordan disse blir fulgt opp av Kommunal- og distriktsdepartementet.

Hvor mye miljø og bærekraft skal vektlegges i planarbeid vil fortsatt i stor grad være opp til kommunens skjønn. Men det er all grunn til å tro at miljø og bærekraft vil bli stadig viktigere i arealplanlegging fremover, både gjennom krav fra kommuner og innspill fra høringsinstanser. Eiendomsutviklere må forvente at miljø og bærekraft vil få en enda mer sentral rolle i planarbeid, og det vil være helt sentralt å følge med på hvilke krav som blir vedtatt, og hvilke politiske føringer som gjelder.

Endringer i plan- og bygningsloven

Når det gjelder forventede lovendringer pågår det som kjent et lovarbeid om endringer i plan- og bygningsloven (fortetting, transformasjon, utbyggingsavtaler mv). Forslag til endringer ble sendt på høring i 2021. Den viktigste nyheten er forslaget om innføring av en områdemodell tenkt brukt i store transformasjoner, som skal gi kommunen mulighet til å vedta bestemmelser i arealplan om hva som er nødvendig infrastruktur for utbygging i et område og hvordan kostnadene til infrastrukturen skal fordeles. Formålet er å gjøre det mer forutsigbart for utbyggere hvilken infrastruktur kommunen vil kreve bygget, og fordelingen av kostnadene. Forslaget har også som formål å hindre såkalte gratispassasjerer.

Forslaget førte til stort engasjement, og en stor mengde høringssvar fra ulike aktører. Departementet arbeider videre med saken basert på høringsinnspillene og det er varslet at det vil være behov for ny høring. Om vi får et lovforslag til Stortinget her i 2023 eller 2024 vet bare departementet. Det sentrale for både eiendomsbransjen og for kommunene er at en fremtidig områdemodell blir et hensiktsmessig verktøy som gir effektiv byutvikling.

Av rettspraksis eiendomsutviklere bør merke seg er det verdt å nevne Høyesteretts kjennelse 8. desember 2022 (HR-2022-2357-A) om dokumentavgift. Dommen gjelder dokumentavgiftsgrunnlaget for såkalt «resteiendom», som en gjerne kaller restarealet i store boligprosjekter etter fradeling av boligtomtene. Resteiendommen består ofte av kjøreveier, grøntområder og lekeplasser mm. Dette er en problemstilling flere utviklere har vært opptatt av. OBOS tok en sak som gjaldt Rolfsbukta på Fornebu inn for retten for å få avklart spørsmålet om dokumentavgiftsgrunnlag for resteiendommer. Kartverket hadde nektet å tinglyse skjøtet som baserte seg på at utearealene som resteiendommen utgjorde hadde null i salgsverdi, og mente grunnlaget var «åpenbart for lavt».

Etter at lagmannsretten hadde fastholdt nektelsen, kom Høyesterett til at det var uriktig å ta utgangspunkt i hva huseierforeningen, som her fikk overført resteiendommen, ville vært villig til å betale for tilsvarende areal, som var Kartverket hadde lagt til grunn. Høyesterett presiserte at det er merverdien det vil ha for en kjøper at en, i tillegg til bruken som allerede er sikret gjennom reguleringsplanen, også blir eier. Siden adgangen til å bruke arealene i denne saken allerede var sikret, og videre utbygging er forbudt, ville det være begrenset hvor mye en slik merverdi kan utgjøre. Høyesterett uttalte at det ikke kan utelukkes at et salgsverdien i et slik tilfelle ut fra de konkrete omstendighetene kan være null eller ned mot null. Kjennelsen er en nyttig avklaring ved tinglysing av skjøte for såkalte resteiendommer en bør merke seg.

Såkalte villaklausuler og strøksservitutter har bremset fremdriften i mangt et utviklingsprosjekt. Til våren skal Høyesterett behandle spørsmålet om en slik servitutt hindrer utbyggingen av det velkjente hotellet Dr. Holms på Geilo. Borgarting lagmannsrett kom i LB-2021-139564 til at den aktuelle servitutten ikke hindret utbygging.

Selv om det nå kanskje kan anses som gammelt nytt, er det også verdt å minne om en praktisk viktig dom avsagt av Borgarting Lagmannsrett i mars 2022 (LB-2021-24330). Som mange vil huske slo Borgarting lagmannsrett ned på Oslo kommunes noe kreative bruk av begrepet «kjøresterke veiskuldre» i forbindelse med krav om opparbeiding av vei med hjemmel i pbl. § 18-1. Det sentrale å ta med seg er at det ikke kan stilles samme krav til veien som strekker seg utover begrensningen på 6 meter effektiv veibredde i loven. Dommen innebar at Oslo kommune, og eventuelt andre kommuner med tilsvarende praksis, måtte endre sin praksis.

Oslo kommune har i lys av blant annet denne avgjørelsen satt i gang arbeid med hvordan krav om opparbeidelse av vei skal gjøres i fremtiden. Videre må Oslo kommune forvente seg erstatningskrav for utbyggere som har blitt pålagt å lage bredere veier enn det var grunnlag for. Flere utbyggere har allerede saksøkt kommunen med krav om erstatning. Saken er en påminnelse om at det kan være grunn til å kritisk vurdere om kommunen har grunnlag for å kreve vei og annen infrastruktur av det omfang og med den kvalitet som kommunen gjør- også i det nye året.

Fra rettspraksis kan det også være grunn til å minne om at båndene mellom ansatte i kommunen og utbygger ikke bør være for nære. Agder lagmannsrett dømte denne uken en privat arkitekt og en byggesaksbehandler til flere måneders fengselsstraff for grov korrupsjon i den mye omtalte saken fra tidligere Tjøme kommune.

Prosesser av betydning

Når det særlig gjelder Oslo kommune er det flere prosesser det er verdt å følge med på, og som får betydning for de som skal utvikle eiendommer i hovedstaden. Plan- og bygningsetaten har sendt forslag om ny høyhusstrategi til politisk behandling og den kan forventes ferdig behandlet dette året. Fra forslaget som ble sendt på høring er Filipstad og Sentrum nord tatt ut av strategien. Forslaget innebærer at ti områder i Oslo er aktuelle for høyhus opp til 70 meter, med tillegg av området ved Oslo S, der det vil være mulighet for å bygge opp til 125 meter. Selv om strategien ikke vil være rettslig bindende, og faktisk høyde fremdeles må avgjøres i de konkrete plan- og byggesakene, vil den bli praktisk viktig og gi klare signal om hvilke bygg kommunen ønsker.

Også arbeidet med den såkalte småhusplanen som omfatter rundt 29 000 eiendommer har fått stor oppmerksomhet, ikke minst på grunn av det vedtatte bygge- og deleforbudet. Småhusplanen er nå sendt til politisk behandling, med noen endringer etter høringsrunden. Hensikten er fremdeles å hindre nedbygging av grøntområder og vedvare småhusområdenes karakter, men noen krav er fjernet fra første forslag. En endring som mange er fornøyde med er nok at ravet om at alle bygninger fra før 1945 skal bevares, er fjernet.

Oslo kommune har mange prosesser på gang, og mange har nok fått med seg at Oslo kommune har kommet med et forslag om fordeling av merverdiavgift knyttet til bygging av infrastruktur, som – dersom det blir vedtatt - vil gjøre det dyrere å utvikle eiendom i Oslo. Byrådet vedtok 1. desember 2022 et forslag om momsrefusjon som innebærer at ved opparbeidelse av infrastruktur i medhold av utbyggingsavtaler, der utbygger betaler full merverdiavgift, vil utbygger få refundert 30 % av merverdiavgiften som er innbetalt- mens de resterende 70 % tilfaller Oslo kommune.

Forslaget har møtt sterk motstand, blant annet fra flere advokater, men ikke minst fra Norsk Eiendom som i et kritisk brev til hovedstadens ordfører og byrådsleder antyder mulig myndighetsmisbruk og avtalebrudd. Siste ord er nok ikke sagt i denne saken, og dette er en prosess det for eiendomsutviklere er verdt å følge spent med på. Hva Byrådet lander på her vil få stor betydning for mange utbyggingsprosjekter i Oslo kommune.

Artikkelforfatterne er advokater i Advokatfirmaet BAHR AS.

Powered by Labrador CMS