IVRIG DISKUSJON: Marianne Skjulhaug, dekan, Institutt for arkitektur og design, NTNU, Nanne de Ru, CEO, Powerhouse Company og Erling Fossen, daglig leder i OMA, under Mythbusting High Rise, under Oslo Urban Week.
IVRIG DISKUSJON: Marianne Skjulhaug, dekan, Institutt for arkitektur og design, NTNU, Nanne de Ru, CEO, Powerhouse Company og Erling Fossen, daglig leder i OMA, under Mythbusting High Rise, under Oslo Urban Week.

Høyhus gir en spennende miks av mennesker

– Mange ser ikke mulighetene som dukker opp ved å samle mange mennesker på et lite areal.

Publisert

Erling Fossen, daglig leder i OMA, arrangøren bak Oslo Urban Week, er glad for at Nanne de Ru i Powerhouse Company, har tatt turen fra Nederland til Norge.

– Nanne trekker frem noen viktige poeng. I Oslo og Norge dreier høyhusdebatten seg kun om at byggene lager skygge. Mange ser ikke mulighetene som dukker opp ved å samle mange mennesker på et lite areal. Dette er en mulighet til å øke sosial interaksjon, muligheten til å møte et større antall mennesker øker dramatisk ved og for eksempel ha en lobby hvor alle må inn, sier Fossen til Estate Nyheter.

Han opplever at når det er snakk om høyhusboliger tenker mange på Ammerudblokker.

– Når du bygger høyt får du bedre økonomi i prosjektet og du har i større grad mulighet til å få en spennende miks av mennesker. Du kan bygge ulike typer leiligheter og tiltrekke deg forskjellige folk. Slik unngår du å enten bygge sosialboliger eller kun for de rike. Dette perspektivet som Nanne snakker om, har vi ikke hatt i den norske høyhusdebatten, sier han og understreker at nå som Plan- og bygningsetaten skal utarbeide en ny høyhusstrategi er det avgjørende å få inn disse perspektivene.

Dreper myter

Nanne de Ru, CEO, Powerhouse Company, dreper et par myter om høyhus under arrangementet til Oslo Urban Week på Vaaghals restaurant.

– Mange tror at høyhus er noe moderne, amerikansk og kommersielt, men ser vi til Bologna i Italia på 1300-tallet er det fullt av høyhus, sier han og viser til et gammelt bilde, hvor høyhusene er dominant for byen. Dette er en gammel diskusjon, påpeker han, og legger til at det vi i Norge definere som et høyhus er betydelig lavere enn resten av Europa, og ikke minst i et verdensperspektiv.

Han trekker frem hva de har lært fra Rotterdam, som ble bombet etter annen verdens krig, hvor de måtte rense deler av den gamle bebyggelsen og skape en ny by. Der moderne høyhus har fått betydelig plass.

– Vi har studert høyhusene som er bygget de siste 60 årene, og sett på feil som er gjort, slik som i Shell-bygget hvor de første etasjene gikk til parkeringsplasser. Du lærer mye av å se på tidligere bygg. Det vi ser fungerer er å bygge høyhus som er i dialog med hverandre. Vi har laget en egen høyhuspolitikk, hvor vi bygger flere høyhus i samme område, med fokus på «compact living», uten parkering for bil, men i nærheten av offentlige knutepunkt, sier de Ru og påpeker at høybygg skaper dialog. Ved at byggene er lagt opp til å møtes i lobbyen.

– Parkerer du sykkelen i kjelleren, må du innom lobbyen, du går ikke direkte til leiligheten. Et bygg trenger en tydelig identitet, generøsitet og karakter. I Holland har vi laget en høyhusplan for de neste 60–100 årene, sier han, og avslutter med å skryte av Barcode og hvordan byggene nå henger sammen med resten av Oslobukta

Powered by Labrador CMS