SKISSE: Dette er første byggetrinn på den planlagte fabrikken.
SKISSE: Dette er første byggetrinn på den planlagte fabrikken.

Henter 1 milliard kroner til første byggetrinn

Nå har Siemens Financial Services og ABB kommet inn som investorer i prosjektet.

Publisert Sist oppdatert

Morrow Batteries har en ambisjon om å produsere verdens mest kostnadseffektive og bærekraftige battericeller, og har i dag hentet 1 milliard kroner i ny kapital. Dermed er det første byggetrinnet av deres planlagte fabrikk i Arendal finansiert, ifølge en pressemelding.

Selskapet har gjennomført en kapitalinnhenting på 100 millioner euro med Siemens Financial Services, ABB, Nysnø Klimainvesteringer og Arendals Fossekompani som nye investorer. Eksisterende investorer som det danske pensjonsfondet PKA, NOAH AS og Agder Energi Invest har også deltatt med frisk kapital.

– Å få investorer fra noen av de ledende industriselskapene i Europa med global rekkevidde, har stor verdi for oss i arbeidet med å produsere batterier. De nye investorene, som det statlig eide Nysnø Klimainvesteringer, flytter oss opp i toppsjiktet blant batteriselskaper i Europa, sier administrerende direktør i Morrow Terje Andersen.

Nødvendig kapital

Morrow-sjefen får støtte fra Steffen Grosse, CEO for Equity Finance i Siemens Financial Services:

– Vekstkapital er helt nødvendig for å bygge en bærekraftig verdikjede for batterier i Europa, og batteriteknologi er avgjørende for å få til overgangen til fornybar energi, påpeker han.

Støtten fra de nye, industrielle eierne vil bidra til å styrke Morrows forhold til viktige leverandører og fremtidige kunder.

– Vi er svært fornøyde med å investere i Morrow og ser frem til å samarbeide med dem på veien til å bli en global leverandør av bærekraftige batterier, sier direktør Edgar Keller i ABBs avdeling for skinnegående transport.

Planen er å ha fabrikken i drift mot slutten av 2023. Dette blir den første kommersielle battericellefabrikken i Norge og kan visstnok produsere 1 GWh battericeller hvert år. Når alle byggetrinnene er fullført i 2028 hevder selskapet at produksjonskapasitet blir på 43 gigawattimer (GWh) - tilsvarende behovet til over 700.000 elbiler.

Powered by Labrador CMS