Anita Leirvik North, byråd for byutvikling i Oslo.
Foto: Glen Widing
Har justert småhusplanen
– Dette mener jeg er en løsning som både fungerer i praksis for de som ønsker å utvikle egen eiendom og samtidig ivaretar sikkerheten på en god måte, sier byråd for byutvikling, Anita Leirvik North.
Oslo kommune har revidert småhusplanen etter at Kommunal- og distriktsdepartementet ikke godkjente den pga. en innsigelse fra NVE knyttet til naturfare. Forslaget legges nå ut på høring.
– Vi skal fortsatt kreve utredninger der det er nødvendig for å ivareta sikkerheten, men det er nå tydeligere kommunisert i hvilke områder naturfare må utredes, sier byråden i en pressemelding.
Ifølge meldingen har Oslo kommune har gjort et større arbeid for å avklare fare for flom og skred. Fagekspertise har analysert områdene i småhusplanen. Det legges inn hensynssoner i ca. halve småhusområdet hvor risikoen for naturfare må utredes nærmere før det gis tillatelse til ny utbygging.
Det er nå færre områder som har krav til utredning enn tidligere.
– Vi har funnet en løsning som vi mener vil fungere godt i praksis både for boligeiere, utbyggere og kommunen. Sikkerheten i småhusområdene skal fortsatt ivaretas, og det er viktig for oss at saksbehandlingen ikke blir for komplisert eller for tidkrevende, sier byråden.
– Vi ønsker å ivareta småhusområdene i Oslo på en god måte. Vi skal legge til rette for utvikling i småhusområdene i tråd med bystyrets vedtak i 2023, sier North.
Småhusplanen omfatter ca. 28 000 eiendommer over store deler av byen. Den nye ordningen er nå til høring fram til 31. august 2026.