INNGRIPENDE: Lovforslaget inneholder flere inngripende endringer som vil ha betydelige konsekvenser for kostnader og risiko for boligprosjekter, påpeker Ida Gundersen og Anders Hilt i DLA Piper.
Forslag til nye regler om garantistillelse: - Vil kunne medføre vesentlig økte kostnader for byggeprosjekter
Kommunal- og distriksdepartementet har nylig sendt forslag til endringer i plan- og bygningsloven på høring, hvor intensjonen er å styrke forbrukervernet i byggesaker, herunder særlig i forbindelse med prosjekter som omfattes av bustadoppføringslova.
Det foreslås
blant annet at det stilles krav om dokumentasjon til byggesøknaden for
garantistillelse etter bustadoppføringslova for oppføring av boliger eller
fritidsboliger. Videre stilles det krav om dokumentasjon på at det foreligger
påkravsgaranti dersom prosjektet er organisert der hvor tiltakshaver er et
prosjektselskap/singel-purpose-foretak. Endringene kan få store konsekvenser
for kostnader, salgsprosess og organisering i boligprosjekter.
Overordnet
om lovforslaget
Bakgrunnen for
lovforslaget er at Kommunal- og distriksdepartementet opplever at ikke forbrukerne
i tilstrekkelig grad blir ivaretatt i regelverket. Departementet viser særlig
til at forbrukere ofte opplever å overta nyoppførte boliger med feil og mangler
hvor forbrukerne selv ofte ender opp med å dekke kostnadene. Det pekes i denne
forbindelse særlig på at det er et problem at utbyggere gjennom
selskapsorganisering pulveriserer senere mangelsansvar.
Lovforslaget inneholder
flere endringer som departementet mener vil føre til mer effektiv håndheving
ved brudd på regelverket, samt økt forbrukervern. Det foreslås blant annet at
det innføres en koblingsregel mellom plan- og bygningsloven og garantireglene i
bustadoppføringslova, slik at kommunene skal kontrollere at garanti etter
bustadoppføringslova § 12 foreligger ved søknadstidspunktet, eller senest ved
søknad om ferdigattest. Det foreslås videre at prosjektselskap/single-purpose-foretak
må dokumentere at det er stilt en påkravgaranti for potensielle
lovlighetsmangler ved tiltaket.
Forslagene vil
ha direkte økonomiske og praktiske konsekvenser for boligutviklere som det er
vanskelig å se at departementet har vurdert tilstrekkelig. Det legges for
eksempel ikke opp til en differensiering mellom mindre boligprosjekter og store
utviklingsprosjekter, selv om forslaget vil være vesentlig mer inngripende for
sistnevnte.
Det er videre verdt
å merke seg at flere av forslagene innebærer at bygningsmyndighetene må ta
stilling til privatrettslige forhold. Forslagene innebærer følgelig en
betydelig utvidelse av dagens unntak fra hovedregelen om at privatrettslige
forhold ligger utenfor bygningsmyndighetenes kompetanseområde.
Krav til
garanti etter bustadoppføringslova før ferdigattest
Departementet
har vist til at det i omtrent 8 % av bolig- og fritidsboligprosjekter ikke
stilles lovpliktig garanti etter bustadoppføringslova § 12. Forslaget om å
innføre en kobling mellom bustadoppføringslova og plan- og bygningsloven vil
kunne sikre at slik garanti stilles.
Utgangspunktet
til forslaget er at plikten inntrer allerede ved søknad om rammetillatelse. Det
er likevel åpnet for at garantistillelse kan utsettes til søknad om
ferdigattest, dersom kravet til garanti etter bustadoppføringslova enda ikke
har oppstått. Forslaget innebærer dermed at det, uavhengig av om boenhetene er
solgt eller ikke, må stilles garanti før disse kan få ferdigattest. Utbyggere
påføres dermed økte kostnader også for usolgte enheter.
Utbyggere må
videre regne med at en eventuell omgåelse av dette, ved å avvente søknad om
ferdigattest, vil bli møtt med krav om sikkerhetstillelse for midlertidig
brukstillatelse og potensielle pålegg fra kommunen dersom fristen for den
midlertidige brukstillatelsen ikke oppfylles.
Det er i lys av
forslaget likevel uklart hvordan dette skal håndheves av bygningsmyndighetene. Departementet
skriver i forslaget at bygningsmyndighetene ikke skal ta stilling til hvor
mange avtaler som er inngått og om disse er garantipliktige. Det fremstår
heller ikke som om bygningsmyndighetene skal vurdere omfanget av garantien. Dette
kan dermed medføre betydelige utforminger knyttet til praksis i den enkelte
kommune og forsinke søknadsprosesser. Videre kan manglende undersøkelser fra
kommunen medføre at regelen ikke virker til sin hensikt.
Strengere
krav vil kunne føre til risiko for betydelig økte kostnader
Departementet viser
i høringsnotatet til at det ikke er uvanlig at boligprosjekter organiseres ved
at det etableres konkrete datterselskap for det enkelte prosjekt, såkalte SPV.
Ettersom disse prosjektselskapene avvikles når prosjektet er ferdigstilt,
opplever departementet at det ofte er forbruker som sitter igjen med ansvaret
for retting av feil og mangler. Det foreslås derfor en spesialregel for slik
prosjektorganisering om at det stilles krav til at prosjektselskapet stiller en
påkravgaranti for hele prosjektet. Selv om det ikke følger direkte av forslaget
antas det at det kreves at garantien skal gjelde i fem år etter overtakelse, i
tråd med fristen for pålegg om retting og utbedring for ansvarlige foretak i
plan- og bygningsloven og garantibestemmelsen i bustadoppføringslova.
Til forskjell
fra garantien etter bustadoppføringslova, må en garantist ved påkravsgaranti betale
selv om garantisten eller utbygger har innsigelser til kravet. Det er normalt
heller ingen vilkår for utbetaling at den garantien er gitt overfor kan
dokumentere misligholdet. Garantistens og utbyggers innsigelse til en
eventuell betalingsforpliktelse må dermed gjøres gjeldende ved et senere
søksmål. En slik risiko vil måtte prises inn i prosjektet, i tillegg til
kostnaden for selve garantien.
Forslaget
innebærer at påkravsgarantien skal foreligge i forbindelse med søknad om
byggetillatelse, hvilket i praksis betyr allerede ved søknad om rammetillatelse.
Forslaget vil
tvinge utbyggere med slik organisering til å påta seg kostnaden med å stille
påkravsgaranti allerede før det er avklart om prosjektet er økonomisk
levedyktig. For store prosjekter antas det at kostnadene kan bli betydelige
dersom en garanti skal dekke hele prosjektet. Utbyggere påføres dermed en
vesentlig kostnad for gjennomføringen av prosjekter og en vesentlig
kostnadsrisiko for prosjekter som ikke lar seg realisere. Kostnaden for dette vil
etter all sannsynlighet forsøkes veltet over på forbrukeren, noe som i et
tyngre marked kan føre til dårligere salg.
Det er en rekke
uavklarte forhold i forslaget. Departementet har blant annet ikke tatt stilling
til omfanget av påkravsgarantien. Selv om det kan antas at denne i likhet med
for bustadoppføringslova vil være på 10 % av vederlaget, fremgår ikke dette av
notatet. Dette er heller ikke konkretisert i bakgrunnsrapporten for lovforslaget.
Hva dette vil koste har vi ikke grunnlag for å mene noe om, men det må kunne
antas at slike påkravsgarantier vil kunne bli meget kostbare.
En annen
problemstilling som burde vært behandlet i høringsnotatet er om
garantistillelse kan unngås dersom prosjektselskapet omfatter mer enn ett
prosjekt. Dette gjelder også situasjoner hvor et prosjekt begynner i det
overliggende utviklingsselskapet for etter innvilget rammetillatelse utfisjoneres
til et prosjektselskap. Ordlyden i lovforslaget tilsier at det da ikke kan
stilles krav til påkravsgaranti.
Det fremgår av
vurderingene til lovforslaget at påkravsgarantien knytter seg til
boligutviklingsprosjekter. Den foreslåtte bestemmelsens ordlyd oppstiller
imidlertid ikke et skille mellom ulike prosjekter. Dette betyr at etter
ordlyden vil kravet om å fremlegge påkravsgaranti også gjelde for andre prosjekter,
eksempelvis næringsprosjekter. Ordlyden må derfor uansett revideres for å dekke
de hensynene departementet viser til.
Høringsperioden
går over sommeren
Forslaget har
høringsfrist 1. september 2023. Lovforslaget inneholder flere inngripende
endringer som vil ha betydelige konsekvenser for kostnader og risiko for
boligprosjekter. Vi forventer at både næringsorganisasjoner og utbyggere
enkeltvis vil komme med innsigelser til de foreslåtte reglene i seg selv og
manglende klargjøring rundt innholdet i disse.
Anders Hilt er senioradvokat, mens Ida Halstvedt
Gundersen er advokatfullmektig, begge Advokatfirma DLA Piper Norway DA.