Utvikling:

MILJØGEVINST: Med Byantikvarens forslag vil vi gå glipp av en enorm miljøgevinst, mener Hav Eiendom og Oslo S Utvikling.

Byantikvaren fraråder dette prosjektet. I så fall vil ikke Hav Eiendom kjøpe tomten

– Det er ingen grunn til å kjøpe tomten hvis det skal anlegges park, sier administrerende direktør Kjell Kalland i Hav Eiendom.

Publisert

Oslo S Utvikling AS (OSU) og Hav Eiendom AS har en opsjon på å kjøpe den såkalte C6-feltet i Bjørvika av Bane Nor, og ønsker å oppføre tre hovedbygninger med skrå takflater og en forlengelse av Trelastgata. Kvartalet i vest består av et næringsbygg på 13 etasjer, et boligbygg på 14 etasjer og en lav base/torg. Det østlige kvartalet omfatter et næringsbygg på 9 etasjer.

Samlet foreslås det et bruksareal på 55.600 kvadratmeter på det 12,1 mål store planområdet, som ligger i forlengelsen av Barcode, og utgjør en overgang mot den eksisterende bebyggelsen i Gamlebyen.

Byantikvaren fraråder ikke bare Hav Eiendom sitt forslag, men også Plan- og bygningsetatens (PBE) reduserte forslag. Byantikvaren mener at planforslagene viser manglende tilpasning til omgivelsene og manglende samspill med Middelalderparken. I sitt eget alternativ foreslår Byantikvaren at det reguleres park i den vestlige delen.

– I parken foreslås en forlengelse av middelaldervannspeilet, og det tillates oppført rekonstruksjoner av mindre middelalderbygninger og brygge med kulturformål som f.eks. formidling av historie, tradisjonelt håndverk og båtbygging. I den østlige delen tillates det oppført bebyggelse i inntil 4 etasjer (ca. 19 m) for kulturskole, kunst- og kulturvirksomhet, aktivitets-/fritidsklubb, kunst- og håndverksvirksomhet og bevertning, skriver Byantikvaren i en uttalelse til PBE.

Hav Eiendom og Oslo S Utvikling har sendt et felles brev til PBE hvor Byantikvarens alternativ kommenteres. Der skriver de at Byantikvarens alternativ «er i strid med Kommuneplan 2015 som har avsatt området til bebyggelse og anlegg».

– Det er i henhold til arealdelen til Kommuneplanen vurdert og vedtatt at tomten skal bebygges. Alternativ 3 foreslår park og en lav andel bebyggelse som ikke er i tråd med overordnede føringer, heter det i brevet.

Selskapene påpeker også at et vedtak av Byantikvarens plan vil øke Oslo kommunes investeringsforpliktelser i middelalderparkområdet betydelig, uten at det vil dannes grunnlag for større inntekter for det foreslåtte anlegget med kulturbygg. Utbyggerne i Bjørvika vil etter gjeldende avtaler ikke ha noen investeringsforpliktelser øst for Nordenga bru/Kong Håkon 5s gate.

– Bjørvikautbyggerne har i henhold til avtaleverket i Bjørvika opsjon på kjøp av C6-tomten fra Bane Nor. Hvordan dette skal håndteres ved et vedtak av BYAs plan vil medføre usikkerhet om bruk av denne opsjonen. En utvidelse av Middelalderparken nordover vil etter all sannsynlighet måtte bli en kommunal investering, påpeker selskapene.

Administrerende direktør Kjell Kalland i Hav Eiendom sier til Estate Nyheter at det ikke er noen grunn til å kjøpe tomten hvis det skal anlegges park. Han ønsker selvsagt ikke at det kommunalt eide selskapet Hav Eiendom skal gå glipp av utviklingsgevinsten som ligger i utbyggingen. Han mener imidlertid at det største tapet er miljøgevinsten.

– Med den sentrale beliggenheten inn til sporområdet på Oslo S, har vi utformet et planforslag, som rommer kontorarealer for flere tusen arbeidsplasser. Disse arbeidstakerne kan reise kollektivt til og fra jobb, men med Byantikvarens forslag vil vi gå glipp av denne klimagevinsten. Og den er enorm, sier Kalland.

I tillegg til at C6 ligger med gangavstand til Oslos viktigste kollektivknutepunkt, Oslo S, utgjør feltet et viktig knutepunkt gjennom den anlagte holdeplassen for trikk og buss i Bispegata.

– Denne gir direkte forbindelse til store deler av Oslo og de delene av Viken som grenser mot Oslo i øst, påpeker Kalland.

Han finner det besynderlig at de kulturhistoriske myndigheter ikke reagerte på forslaget til Universitetets kulturhistoriske museum (UKM) på tomten. Forslaget ble skrinlagt blant annet pga. kompleksiteten knyttet til flytting av vikingskipene fra Bygdøy, ikke pga. høyder mv.

– Forslag til utforming av UKM ville fått større konsekvenser for Middelalderparken, kulturmiljøet i Gamlebyen og Ladegården med barokkanlegget enn vårt forslag, sier Kalland.

Powered by Labrador CMS