Artikkelforfatterne er Vegard Thunes Jørgensen, advokat og specialist counsel og Ingrid Sævold Moe, advokat og partner, i Wikborg Rein Advokatfirma.
Spennende og kreativt byttehandelgrep for økt boligbygging
Det foreslåtte byttehandelgrepet for økt boligbygging kan bane vei for nye aktører, og reiser – på generell basis - flere interessante planfaglige problemstillinger, som vi har sett litt nærmere på.
Vi leser med interesse artikkel i Estate
Nyheter publisert 13. mai 2025 om "Smart grep kan gi 200 nye boliger i
høyblokker". Det planlagte grepet går ut på at forslagsstiller "ofrer"
50 mål regulert industri- og lagerområde i Hordvik, i håp om å få endret 10 mål
grønnstruktur til boligformål på Myrdal. Et spennende og kreativt plangrep som
går ut på å regulere to vidt forskjellige områder i en og samme plan. Fordelen
ved løsningen er at regulert grøntareal som er godt egnet til boligbygging blir
frigjort, uten at dette går på bekostning av kommunens naturregnskap – snarere
tvert imot.
Det foreslåtte plangrepet kan bane vei for
nye aktører, og reiser – på generell basis - flere interessante planfaglige problemstillinger,
som vi har sett litt nærmere på.
Kan man inkludere to helt adskilte
områder i samme plan?
En problemstilling, som kommunen allerede
har identifisert i denne saken, er hvorvidt man kan/bør inkludere to helt
adskilte områder i samme reguleringsplan. I den konkrete saken er det noen
kilometer i avstand mellom arealene, og i så måte vil planen nødvendigvis også
bestå av to plankart.
Rent intuitivt tenker man nok at en
forutsetning for å regulere områdene er at disse må kunne vises på ett og samme
plankart, slik det normalt gjøres. Vi kan imidlertid ikke se at hverken plan-
og bygningsloven, kart- og planforskriften eller reguleringsplanveilederen er
til hinder for flere plankart i et slikt tilfelle. Tvert imot er det klart
forutsatt i Nasjonal produktspesifikasjon for arealplan og digital planregister
at det kan benyttes flere plankart. I punkt 1.3.1 er det listet opp flere ulike
typetilfeller for når en plan kan ha flere plankart, inkludert når planområdet
er så stort eller langstrakt at det er vanskelig å få all informasjon inn på
ett plankart. Det er usikkert om veilederen har forutsett et typetilfelle der
to helt adskilte områder reguleres i én og samme plan. Samtidig åpner
veilederen for bruk av flere plankart dersom planen av andre grunner er så
kompleks at ett enkelt kart ikke er hensiktsmessig – noe som synes å være
tilfellet her. Etter vår vurdering er derfor plan- og byggesakslovgivningen
ikke til hinder for å inkludere to helt atskilte områder i samme plan.
Vil det være en begrensning for hvor
stor avstand det kan være mellom områdene?
Neste spørsmål blir om det er noen
begrensning for hvor stor geografisk avstand det kan være mellom områdene i
planen.
Ett ytterpunkt er at kommunen står (helt)
fritt så lenge det er en planfaglig saklig begrunnelse som bygger på de formål
som plan- og bygningsloven skal ivareta. Det motsatte ytterpunktet er at
kommunen kun kan gjøre dette dersom det foreligger en klar funksjonell kobling
mellom områdene. For eksempel at et parkområde skal etableres i nærheten av
utbyggingsområdet for å styrke attraktiviteten til dette utbyggingsprosjektet.
Plan- og bygningslovgivningen inneholder
ingen eksplisitt avstandsbegrensning. Det avgjørende er om det er en planfaglig
eller funksjonell sammenheng mellom områdene, og om det – med tanke på
planprosess, medvirkning og etterfølgende forvaltning – fremstår som
hensiktsmessig å samle områdene i én reguleringsplan.
Så lenge det foreligger en saklig
begrunnelse, for eksempel felles formål, eierskap, tiltak eller en helhetlig
utbyggingsstrategi, og planen ellers er oversiktlig og forståelig, gir verken
lovverket eller nasjonale spesifikasjoner grunnlag for å sette en øvre
avstandsgrense.
Eventuelle utfordringer knyttet til
elektroniske systemer eller teknisk behandling av flere plankart anses som
fullt håndterbare – forutsatt at det er (politisk) vilje til å vedta en slik
plan.
Gjennomføring av planen - kan det
knyttes rekkefølgekrav mellom områdene?
En annen problemstilling er hvordan
kommunen kan sikre at næringsarealet som omreguleres til LNFR-formål faktisk
blir gjennomført, og på hvilken måte.
Dersom det ikke skal gjøres noen form for
fysiske tiltak (riving eller bygging) i LNFR-området, vil vedtakelsen av planen som sådan være
tilstrekkelig, ettersom arealet da vil være reguleringsmessig vernet.
Dersom planen derimot forutsetter gjennomføring
av fysiske tiltak i LNFR-området, for eksempel riving av gamle næringsbygg,
etablering av gangstier, oppføring av bebyggelse knyttet til friluftsformål
mv., kan rekkefølgekrav være nøkkelen som sikrer at dette blir gjennomført.
En mulig utfordring er at rekkefølgekrav
etter plan- og bygningsloven § 12-1 kun kan gis "i nødvendig
utstrekning". Når det er betydelig geografisk avstand mellom
utbyggingsområdet og det nye LNFR-området, oppstår spørsmålet om det foreligger
tilstrekkelig nødvendig tilknytning mellom tiltaket og rekkefølgekravet. Selv
om både kommune og forslagsstiller ønsker rekkefølgekravet, vil manglende
oppfyllelse av nødvendighetskravet kunne utfordre gyldigheten av rekkefølgekravet
og planen. Dette innebærer at dersom det er behov for å knytte rekkefølgekrav
mellom de ulike områdene, vil behovet for nærhet mellom de ulike arealene være viktigere.
Oppsummering
Dette er en reguleringsstrategi som
regelverket i utgangspunktet ikke er til hinder for, men som heller ikke er
fullt ut tilpasset dagens etablerte rammer. Løsningen egner seg kanskje ikke for enhver
boligutvikler, ettersom den forutsetter at man enten har et regulert areal i
egen tomtebank som man er villig til å "ofre", eller man må erverve et slikt areal - med den
risiko det innebærer at planen ikke blir vedtatt. Selv om modellen kan innebære
høyere tomtekostnad, kan den samtidig åpne for økt utbygging i godt egnede områder
der man ellers ville fått nei. Vi heier uansett på alle gode initiativ som kan
bidra til økt boligbygging i Bergen.
Artikkelforfatterne er Vegard Thunes Jørgensen, advokat og
specialist counsel og Ingrid Sævold Moe, advokat og partner, i Wikborg Rein Advokatfirma.