KONTOR, HOTELL OG RESTAURANT: Det nye høyhuset kan romme kontor, hotell og restauranter.
KONTOR, HOTELL OG RESTAURANT: Det nye høyhuset kan romme kontor, hotell og restauranter.

Store planer for nytt høyhus på 36 etasjer på Oslo S

Bane NOR Eiendom vil bygge et 36 etasjer høyhus på Oslo S og gi jernbanestasjonen et løft.

Publisert

Prosjektet, som har fått navnet Nordisk Lys, er tegnet av Reiulf Ramstad Arkitekter i samarbeid med CF Møller Architects. I tillegg til det nye høyhuset på 36 etasjer, vil Bane NOR Eiendom gi jernbanestasjonen en mer fremtredende plass i byen.

– Vi ser for oss at Nordisk lys kan romme både kontorer, hotell og restauranter med en av Oslos flotteste utsikter. I dette bygget kan mellom to og tre tusen mennesker jobbe midt i smørøyet av Oslo og reise miljøvennlig til jobb, sier prosjektlederene Ellen Haug og Rune Breivik.

På toppen av bygget vil etasjene bli gradvis mindre og ha serveringssteder og utsiktsterrasser tilgjengelig for alle som vil se Oslo ovenfra. De to nederste etasjene skal ha stasjonsfunksjoner, som i dag.

Stasjonshallen skal få et arkitektonisk løft med nytt tak. Målet er at stasjonen oppleves som mer åpen, med treverk og overlys hvor dagslyset flommer inn. Det skal bli lettere å finne frem og mer plass til de reisende.

– Nye Oslo S skal bli et godt sted å være, enten du er på vei til toget, går igjennom stasjonen, tar en kaffekopp med en venn eller jobber med å servere folk på farten. Nye Oslo S skal være en attraktiv og bærekraftig stasjon, som blir en identitetsmarkør for jernbanen, på samme måte som Gardermoen er for luftfarten, sier prosjektlederne.

Bane NOR Eiendom vil også ha en ny stasjonsinngang på gateplan mot nord. Den skal gi mer byliv i Schweigaards gate. Mot sør skal det lages en ny inngang fra Christian Frederiks plass, som er en naturlig forbindelse mellom Karl Johansgate og Fjordbyen.

– Christian Frederiks plass er et stort og luftig byrom foran stasjonen og høyhuset, og setter derfor Nordisk lys i en særstilling sammenliknet med andre høyhusprosjekter i Oslo. Også med tanke på at skyggene vil falle over sporområdet og ikke på plasser eller gater, sier prosjektlederne.

Under stasjonen og Nordisk lys legger Bane NOR Eiendom til rette for fremtidig utvidelse av ny jernbanetunnel under Oslo. Med denne tunnelen blir det mulig å kjøre dobbelt så mange tog gjennom Oslo.

I 2022 gjennomførte Bane NOR Eiendom en digital medvirkningsundersøkelse der rundt 750 mennesker fortalte hva de tenker om Oslo S i dag og hva de ønsker for fremtidens Oslo S. Øverst på ønskelisten står det at fremtidens Oslo S blir oversiktlig, åpen, trygg og moderne.

Bane NOR Eiendom håper å få godkjent planene sine av Oslo kommune og sette i gang bygging i 2025. Da kan Nye Oslo S og Nordisk lys være ferdig i 2029.

Powered by Labrador CMS