LØNNSOMT: Dette gatekjøkkenet trekker opp resultatet.

50 millioner potensielle kunder går her hver eneste dag

De færreste som haster til et tog eller T-bane på Norges største knutepunkt tenker over at de er midt i et kjøpesenter.

Publisert Sist oppdatert

I fjor omsatte de 47 leietakerne i Oslo S Shopping, altså aktørene inne på togstasjonen Oslo S og Østbanehallen for over en milliard kroner – fra servicetilbud, butikker og spisesteder.

– Det er gode resultater, særlig siden det var pandemirestriksjoner i januar, sier sentersjef Torstein Heldal.

Pandemi eller ei, hver dag går 150.000 mennesker gjennom Oslo S, eller cirka 50 millioner per år. Resultatet er et kundegrunnlag ingen andre kjøpesentre er i nærheten av. Oslo City rett over gata har til sammenligning 11,5 millioner besøkende, Sandvika Storsenter på sin side har 7,6 millioner. Disse to kjøpesentrene med henholdvis 80.000 og 59.000 kvadratmeter omsetter for 1,8 og 3,5 milliarder kroner.

Torstein Heldal,

– Med tog, t-bane, buss og trikk rett ved siden er Oslo S veldig attraktivt, og vi har hele tiden stor interesse for å leie både fra arbeidsplasser og handel. Mange vil drive butikk, servering og ha kontor her. Vanligvis har vi to, tre nyåpninger i året i kjøpesenterdelen, som er på cirka 15.000 kvadratmeter. I tillegg leier vi ut mye kontorlokaler, påpeker han.

Konkurrerer med Dubai

Etter pandemien økte Oslo S Shopping bruttoomsetningen med 67 prosent fra 2021, mens besøket økte med 54 prosent. Dette ga økt handel per kunde og bedre inntjening for leietakerne.

– Bare Narvesen-filialen der hadde 2,8 millioner kunder. Accessorize som utvidet butikken konkurrerer med Dubai og Heathrow om å ha kjedens største årlige omsetning, påpeker Heldal.

Narvesen, Olivia, Royal Gastro Pub, Burger King og Vinmonopolet er blant butikkene som går best. Tallene til hver enkelt butikk er gode ifølge Heldal, utan at han vil oppgi hvor gode de er.

Kommer mer, mye mer

Og mer handel blir det, for planene til eier Bane Nor Eiendom viser at de vil bygge 36 etasjer på stasjonen. Inkludert serveringssteder og offentlig tilgjengelige utsiktterrasser på toppen.

Da skal de la stasjonshallen møte den fredede Østbanehallen i et stort, åpent rom der gjemte, historiske fasader blir en del av rommet. Under et nytt tak. Mot nord planlegger BNE ny inngang på gateplan til stasjonen. Dette skal bidra til mer byliv i Schweigaards gate som i dag er en gate fylt med biltrafikk. Mot sør vil de lage ny inngang fra Christian Frederiks plass. Disse grepene skal gi Oslo S bedre kontakt med byrommene.

– Stasjonen skal være en attraktiv og bærekraftig - en identitetsmarkør for jernbanen på samme måte som Gardermoen er for luftfarten, heter det blant annet i beskrivelsen.

Artikkelen er endret fra første publisering på grunn av feil informasjon.

Powered by Labrador CMS