Kakkelovnskroken 1 og 2 ligger tett på Rødtvet T-banestasjon.
Kakkelovnskroken 1 og 2 ligger tett på Rødtvet T-banestasjon.

Tvenge med storprosjekt

Gjennom selskapet Munkenes Næringseiendom ønsker Øystein Tvenge å bygge nesten 30.000 kvadratmeter bolig på Rødtvet i Oslo.

Publisert

I desember skrev Estate Nyheter at Øystein Tvenges Munkenes Næringseiendom hadde trukket Kakkelovnskroken 1 og 2 fra markedet. De to kombinasjonseiendommene ble lagt ut for salg med en prisantydning på ca. 200 millioner kroner, men Tvenge fikk ikke ”en fornuftig pris”. Han uttalte da til Estate Nyheter at eiendommene på lengre sikt kan utvikles til boliger.

Nå har allerede Meinich Arkitekter bestilt oppstartsmøte hos Plan- og bygningsetaten for de to eiendommene. På vegne av Munkenes Næringseiendom skriver arkitektselskapet at begge eiendommene ligger i et definert utviklingsområde i kommuneplanen.

Kakkelovnskroken 1 og 2 ligger også tett på Rødtvet T-banestasjon med hyppige avganger til Oslo sentrum. Med tomtens beliggenhet i forhold til offentlig kommunikasjon og Oslomarka med flotte turområder, mener Munkenes Næringseiendom at dette er et godt område for utvikling av boligbebyggelse.

Deler av planområdet er imidlertid støyutsatt, spesielt fra RV 4, noe som fremheves som hovedutfordringen i forslaget.

Tomten er totalt på 15,6 dekar og er i dag bebygget med kontor/industri. Dette ønsker Munkenes Næringseiendom å erstatte med boligbebyggelse i 5-13 etasjer. Totalt skisseres et volum på 27.900 kvadratmeter BRA bolig og 1.540 kvadratmeter næring.

Boligene er delt inn i tre tun, hvor to er etablert i Kakkelovnskroken 2 og ett i Kakkelovnskroken 1. En intern kjørbar gangvei binder de to tunene i Kakkelovnskroken 2 sammen. Fra denne gangveien når man de fleste inngangspartiene til boligblokkene.

– Gangveien fortsetter i begge retninger og forbinder dermed også Rødtvet T-bane og Lillomarka i andre enden. Det er lagt opp til flere mindre stikkveier for å sørge for åpenhet og tilgjengelighet for beboere og offentlighet, skriver Meinich Arkitekter.

Parkering, og hovedvekten av sykkelparkering er tenkt løst i en parkeringskjeller under bebyggelsen med innkjøring fra Kakkelovnskroken.