Spår 25 000 per m2

Det går mot nye leieprisrekorder i Karl Johans gate, med toppnivåer opp mot 25 000 kroner kvadratmeteren.

Publisert Sist oppdatert

Dette er en artikkel fra NE nyheter, som nå er blitt til Estate Nyheter. Redaksjonen.

Det fremkommer av den seneste markedsrapporten til Malling & Co Markets. Næringsmegleren skriver i rapporten at mange faktorer peker i positiv retning for handelen. Det omfatter høy befolkningsvekst, sysselsettingsvekst, lav arbeidsledighet, høy reallønnsvekst, lave renter og stigende boligpriser.

Til tross for historisk en høy sparing i Norge, shopper vi nordmenn likevel mye. Den såkalte «footfall» på Karl Johans gate, det vil si antall personer som passerer et bestemt punkt innenfor et bestemt tidsintervall, er høyest i Norden.

Over 20 000 per m2Karl Johans gate er sammen med Akersgata og Nedre og Øvre Slottsgate de gatene i Oslo med størst aktivitet. Malling & Co skriver at det er en stor konkurranse og sterk betalingsvilje for de beste lokalene. Det tror næringsmegleren vil presse prisene oppover i «high street»-markedet, som gir ny leieprisrekord i år, det vil si leienivåer over 20 000 kroner kvadratmeteren.

Toppnivået i Karl Johans gate er ifølge Malling & Co satt til hele 25 000 kroner kvadratmeteren i året. Det er 5000 kroner høyere enn det Malling & Co mente var toppnivået i september i fjor. Trenden fremover for leienivået i paradegaten er likevel satt til “flat”.

Den nest dyreste handlegaten i Norge, er Torgallmenningen i Bergen, der toppnivået anslås til 15 000 kroner kvadratmeteren. Så følger Nedre Slottsgate i Oslo med 13 000 kroner kvadratmeteren, og deretter Strandgaten i Bergen og Akersgata og Bogstadveien i Oslo med 12 000 kroner.

På vei tilbakeMalling & Co skriver i rapporten at etter noen tøffe år er Bogstadveien/Hegdehaugsveien på vei tilbake. En betydelig leiepriskorreksjon lokker nisjebutikkene tilbake. Gatene vil kunne vinne tilbake sin identitet, men den forsinkede oppgraderingen av gatene har en klar negativ effekt.

Malling & Co jobber med flere større kjente aktører som ønsker etablering i Norge. Flere utenlandske kjente merkenavn har allerede gjort sitt inntog. Gucci er i ferd med å åpne sin første butikk i Norge. G-Star Raw utvider satsingen ved å åpne en «flagship store» i Karl Johans gate 14, som blir deres tredje største butikk i verden. Kaffekjeden Starbucks har etablert seg i Oslo City.

Når ikke oppDet er imidlertid ikke bare lyspunkter for handelen. Omsetningsveksten blant kjøpesentrene i første kvartal var lavere enn, som kan skyldes at Norge har høyest tetthet av kjøpesentre per hode i Europa. Malling & Co mener videre at butikkmiksen er lite differensiert kjøpesentrene i mellom og ikke tilpasset konsumentenes ønsker og behov.

Kravet til internasjonale merker er økende, men Malling & Co mener design og layout i norske kjøpesentre ikke når opp til kravene som er satt fra de internasjonale merkene.

Powered by Labrador CMS