Smart klubb for flere

I oktober i fjor lanserte Smart Club-eier Atle Brynestad butikkonseptet Smart Club Express, en miniversjon av hentelagrene Smart Club forbindes med. Briksdalen Eiendom har ansvaret for å grave frem beliggenheter for det som kan bli en riksdekkende kjede.

Publisert Sist oppdatert

Dette er en artikkel fra NE nyheter, som nå er blitt til Estate Nyheter. Redaksjonen.

– Arealet i Smart Club Express skal ligge fra 1000 til 3000 kvadratmeter, fremholder adm. direktør Lars Thalberg i Briksdalen Eiendom, eiendomsselskapet til CG Holding-konsernet, som har Smart Club under sine vinger.Smart Club har hittil betydd store partier med merkevarer fra 40 ulike bransjer som selges til gunstige priser. Den begrensede plassen i Smart Club Express gir daglig­varer en langt større andel av sortimentet enn de har på de store hentelagrene. En Express-butikk på 1000 kvadratmeter vil hovedsaklig ha dagligvarer. På 3000 kvadratmeter vil de okkupere 50-60 prosent av plassen. Faghandelssortimentet skal i stor grad bestå av bestselgere og sesongvarer.

Først det sentrale ØstlandetDet mest kjente hentelageret ligger i den svære fabrikkhallen på Alnabru i Oslo der brusprodusenten Nora en gang tappet sin Solo. – Alnabru utgjør ca. 23.000 kvadratmeter. I Råde har vi rundt 8000 og i Trondheim 12.000 kvadratmeter, utdyper Lars Thalberg. Primæroppgaven til Briksdalen Eiendom er å finne gode beliggenheter for Smart Club. Til Smart Club Express skal det etter hvert kanskje snuses opp lokaler til en hel kjede. Hvor mange enheter denne eventuelt vil få, har man ikke funnet det opportunt å tallfeste. Målet er i hvert fall å gjøre Express-konseptet riksdekkende, på sikt.– I første fase konsentrerer vi oss om det sentrale Østlandet. Vi vurderer også Trøndelag. Aktuelle områder vil være byer med minimum 20.000 mennesker.Altså får Finnmark neppe noen Smart Club Express. Fortsetter det som det har begynt på Kolbotn, vil andre fylker utvilsomt bli velsignet med Express-konseptet.– Utviklingen på Kolbotn etter åpningen 20. oktober har vært meget positiv, erklærer lokaljegeren.

Betaler markedsleieLars Thalberg har eiendomsfilosofien klar for Smart Club Express.– Vi ønsker primært å utvikle og eie selv. Ved å eie er det vi som får verdiutviklingen. Med solide leietagere blir den positiv. I tillegg oppnår vi større fleksibilitet og kan disponere bygget som vi ønsker.Eierskap er først og fremst aktuelt utenfor Oslo sentrum. Er det umulig å eie, går Briksdalen Eiendom imidlertid ikke av veien for å leie, for eksempel i bykjernen i hovedstaden. – Har Smart Club Express noe i den knallharde dagligvarekampen der å gjøre?– Vi tror absolutt at konseptet har potensial til å bli en nærbutikk i boligområder. Til filosofien hører også enkle, nøkterne bygg. Kostnadene skal holdes nede. Selskapet bygger heller ikke noe som fremstår som prangende for kundene. Det ville rime dårlig med lavprisprofilen.– Kvaliteten skal ligge i fellesarealene. Kundene skal føle seg velkommen ikke minst ved ankomst.Det er nok fornuftig å ha den samme vennlige holdningen til leietagerne. Hovedleietageren er selvfølelig Smart Club som Lars Thalberg karakteriserer som solid. – Vi er glade for å ha dem som leietager.– Betaler Smart Club markedsleie?– Det gjør de, bekreftes det etter litt nøling. Smart Club ASA omsatte for 1,15 milliarder i 2004 og fikk et resultat før skatt på 26,0 millioner, noe som ga en resultatmargin så å si lik null. Året før var tallstørrelsene omtrent de samme. Selv om markedsleien bidrar til å gjøre inntjen­ingen mager, har Atle Brynestad ikke latt seg friste til intern subsidiering av handels­virksomheten i form av redusert leie. Brynestad ser imidlertid ut til å ha truffet noe i menneskers natur med sitt hentelager-konsept, for vareomsetningen er solid. Hvem ønsker ikke merkevarer forbundet med høy kvalitet til lave priser?Mennesker sans for mest mulig for minst mulig er med å løfte Briksdalen Eiendom.I 2004 endte driftsinntektene på 138,4 millioner og resultatet før skatt på 39,7 millioner. En resultatgrad på 28,7 prosent er det ingen grunn til å være misfornøyd med.– 2005 gav en positiv utvikling både når det gjelder inntekter og resultat, sier Lars Thalberg.

Sperrekjøp lite aktueltBriksdalen Eiendom lever ikke bare av Smart Club.– Vi har mange enkeltleietagere, som Torshov Bilrekvisita og Block Watne, ­påpeker Lars Thalberg. Thalberg og hans folk utvikler eiendom også for andre, ikke minst der tomtene er store. Selskapet holder til hos Smart Club på Alnabru og har 23 ansatte, deriblant seks personer som jakter på gode beliggenheter. I tillegg til disse benytter selskapet seg av lokale ”jegere”.Jegerne må ha lyktes i mer enn bare en håndfull tilfeller. For tiden har selskapet rundt 30 prosjekter gående. – Vi arbeider jevnt og trutt for å finne gode beliggenheter for Smart Club og Smart Club Express. I denne forbindelse vurderer vi særlig de store byene.– Hvor kommer de neste butikkåpningene?– Det blir på Sørlandet, i Østfold og Vestfold, svarer briksdalssjefen uten å ville presisere nærmere.– Er sperrekjøp er aktuelt virkemiddel for dere?– Vi har ikke benyttet oss av det til nå. Det er nok aktuelt bare i helt spesielle tilfeller. Vi er positive til å ha konkurrenter i nærheten av oss. Det bidrar til handelssentre og handelsparker som tiltrekker flere kunder.

Gleder seg til Slependen åpnerBriksdalen Eiendom ble etablert i 1993 og het den gang Bjørndalen Eiendom. Navneskiftet fant sted 1. juli 2003. Lars Thalberg begynte i bedriften 1. februar 2005 og er relativt fersk sjefsstolen. Men ikke i eiendoms­bransjen. Med 16 års fartstid har han vært innom både Pareto og ABB. Før han entret Briksdalen Eiendom, var han eiendomsdirektør i NEAS. Nå er blikket rettet fremover for Atle Brynestads imperium.– Vi styrket bemanningen betydelig i 2005 og skal fremover intensivere ­etableringstakten for Smart Club og Smart Club Express. Vi gleder oss allerede til Smart Club-åpningen på Slependen sent på ­høsten i år.Der blir IKEA nærmeste nabo.

Powered by Labrador CMS