– Glem kommandittselskap

Eiendomsbesittere bør glemme kommandittselskap ved utviklingsprosjekter, som følge av forslag i statsbudsjettet.

Publisert Sist oppdatert

Dette er en artikkel fra NE nyheter, som nå er blitt til Estate Nyheter. Redaksjonen.

Generelt er advokatselskapet PwC positiv til flere av forslagene som ble lagt frem i statsbudsjettet onsdag for de deltagerlignede selskapene (DLS, red.anm.).

– Etter vår oppfatning inneholder statsbudsjettet flere gode forslag til forenkling for DLS, og vi ser at forslagene også vil innebære en forenkling for skattyterne. Dette gjelder særlig innskuddsmåling en gang per år og opphevelse av stedbunden beskatning. Det siste har i praksis gitt mange feil tidligere, sier partner Lars Aasen (bildet) i advokatfirmaet PwC til NE nyheter.

Solberg-regjeringen foreslår imidlertid at kommandittister og stille deltakere ikke lenger skal kunne føre underskudd fra selskapsdeltagelsen til fradrag i alminnelig inntekt fra andre kilder. Forenklingen ligger ifølge regjeringen i at de kompliserte reglene om fradragsbegrensning da kan oppheves.

MisvisendeLars Aasen mener det er misvisende når regjeringen introduserer endringene som en forenkling for næringslivet. Han refererer da til den betydelige begrensningen, og at det i tillegg blir omlegging av prinsippene for skattemessig behandling av kommandittister og stille deltakere

– For eiendomsbransjen betyr dette at å starte opp et utviklingsprosjekt organisert som KS, ikke vil være praktisk hensiktsmessig selskapsform. Det samme gjelder for relativt nye bygg med høye avskrivninger, sier Aasen.

PwC deler ikke synet på at det i praksis er så vanskelig å beregne fradragsrammen, at dette begrunner den skatteskjerpelsen som regjeringen nå legger opp til.

Forveksling– Det kan imidlertid synes som om argumentasjon forveksler beregningen av størrelse på fradragsrammen med utfordringen det kan være å dokumentere størrelsen på fradragsrammen. Dette gjelder typisk for utenlandske DLS. Det siste kan imidlertid løses ved å stille strengere krav til dokumentasjon. Uansett burde man ventet med denne endringen til Scheel-utvalget har lagt frem sin innstilling, slik at man kan se denne endringen i et større perspektiv, sier Aasen.

Et sentralt hensyn at har vært at det skal være en tilgjengelig selskapsform som gir umiddelbar skattemessig samordning av selskapsinntekt og deltakerens inntekt fra andre kilder. Aasen sier at selv om reglene om dagens fradragsramme kan oppfattes som komplisert, savner PwC en nærmere vurdering av hensynet til enkle og praktiske regler. Dette må veies opp mot skatteskjerpelsen som forslaget også representerer.

– Det må forventes at opphevelse av et så grunnleggende prinsipp som inntektssamordning, må være basert på en oppdatert helhetsvurdering. Denne vurderingen gir grunnlag for en annen konklusjon enn den Finansdepartementet kom til så sent som i 2011 i forbindelse med evalueringen av Skattereformen fra 2004-2006, sier Aasen

Mer liktRegjeringen argumenterer for at skattleggingen av kommandittister og stille deltakere vil bli mer lik skattleggingen av aksjonærer, dersom samordningsadgangen begrenses for deltakere med begrenset ansvar. PwC påpeker her at det mellom aksjeselskaper kan oppnås inntektsutjevning, ettersom det kan avgis og mottas konsernbidrag.

– Deltakerne i et kommandittselskap eller et indre selskap vil ikke kunne oppnå tilsvarende inntektsutjevning, fordi det verken kan avgi eller motta konsernbidrag, sier Aasen.

 

Powered by Labrador CMS