Content

Eiendomssjef Randi Gåsvær kjenner Oslo sentrum inn og ut etter mange år med utleie og forvaltning av kontorer, Foto Thon Eiendom

8 råd til hvordan finne ditt neste kontor

Jakten på det perfekte kontorlokalet er en spennende prosess, men gir deg også mye å tenke på! Lang erfaring med utleie og tilpasning av kontorer til ulike selskaper, større og mindre, gjør at eiendomssjef Randi Gåsvær i Thon Eiendom kan dele noen gode råd på veien.

1. Beliggenhet og profil – hva betyr mest for deg?

Er det viktig at du har lokaler i områder som signaliserer tilhørighet? Eksempel finans i Vika, Aker Brygge, Tjuvholmen eller Bjørvika. Eller er det viktigere at dere ligger i et område som er mer nøytralt med tanke på bransjetilknytning? Da kan Grensen eller Torggata som er attraktive sentrumsområder med kort vei til alt være et alternativ. Hvis profil ikke har så stor betydning kan du utvide søkefeltet, og ikke minst finne gode lokaler til en rimeligere pris enn i høyprofilerte områder.

2. Langsiktighet – hvordan er området om 3-5 år?

Du skal sannsynligvis ha lokalene i flere år. Hold deg orientert om det foreligger noen utviklingsplaner for eiendommen eller for nærområdet som kan påvirke trivselen. Kanskje vil det være utbygginger eller rehabiliteringer som gjør området mer attraktivt på sikt? Foreligger det andre byutviklingsplaner som vil påvirke området? Kommer det nye spisesteder eller andre servicetilbud? Eksempel er området rundt Youngstorget og Torggata hvor servicetilbudet har økt betraktelig, og Oslos mest populære møteplasser ligger. Konsulentselskapet ALV valgte dette området da de skulle etablere kontor.

Vi skiller oss ut med lokaler som dette.

3. Vær kreativ – se etter muligheter

Et utradisjonelt valg kan gi andre og mer spennende muligheter enn det opplagte. I Torggata 11 har vi et nytt og spennende prosjekt for de som ønsker kontorlokaler med særpreg.

Kontorlokaler med industrielt preg

4. Er dere et selskap i vekst og usikker på behovet for plass fremover?

Det kan være vanskelig å vite hvor man er bare i løpet av ett til to år. Da er det viktig å kunne finne leieavtaler som er fleksible på tid. Hva med å prøve ut kontorer i et kontorfellesskap hvor det er fleksibel leietid, og også mulighet for å leie mer plass etter hvert som man vokser?

Sjekk ut våre kontorfellesskap sentralt i Oslo.

5. Er tilpasninger av lokaler kostbart?

Selv om lokalene ikke umiddelbart ser ut til å passe ditt behov er tilpasninger mulig. Sammen kan vi se på funksjonelle løsninger og et interiør etter dine ønsker og behov. Ofte er det ikke store og dyre ombygginger som skal til for ønsket resultat. Vi er behjelpelig med å skissere forslag på endringer som kan gjøres for å optimalisere lokalene. Les her om hvordan digitalbyrået Increa gikk frem for å tilpasse kontorer til sitt behov.

Fra rålokalet til drømmelokalet

6. I startfasen og begrenset økonomi?

Eventuelle ombyggingskostnader eller istandsettelser kan kalkuleres over tid, og som ved avtale med utleier kan fordeles over flere år. Vi ønsker at du som leietaker skal bli fornøyd og lykkes med din virksomhet, selv om økonomien er trang. Vi tilstreber alltid å finne en løsning som passer din bedrifts økonomi.

7. Synes du det er vanskelig å lage drømmelokalet?

Utleiers egne fagfolk og arkitekter kan gi deg kvalifiserte råd og bidra med løsningsforslag til lokalene. Ønsker du å ta aktiv del i prosjektet er det fullt mulig, eller vi kan gjennomføre for deg. Vi har et bredt utvalg av kvalifiserte og dyktige fagfolk som gjerne hjelper deg i mål!

8. Tett dialog og oppfølging

Løpende og tett dialog med utleiers kontaktperson vil bidra til et enkelt og problemfritt leieforhold. Hos oss vil du ha samme kontaktperson også etter at kontrakten er signert. Dette er en person som kjenner deg og eiendommen godt, og som også tenker løsninger for fremtiden.

Powered by Labrador CMS