MINDRE FASHION: Endret butikkmiks kan bli kjøpesentrenes svar på endrede bruks- og handelsmønstre hos kundene. Illustrasjonsfoto: Shutterstock

Tror på vekst i beinhardt kjøpesentermarked

En undersøkelse blant kjøpesentrene viser at 82 prosent av sentrene tror kundene vil bruke kjøpesentrene annerledes om fem år. Samtidig tror 72 prosent av sentrene på omsetningsvekst som er høyere enn KPI-veksten,

Publisert Sist oppdatert

Colliers International har gjennomført undersøkelsen hos 80 kjøpesentre over hele landet. Undersøkelsen skiller ikke på størrelse blant kjøpesentrene og det er blitt stilt ni spørsmål.

Ifølge Colliers Internationals kjøpesenterundersøkelse forventer 82 prosent av sentrene at kundene vil bruke kjøpesentrene annerledes om fem år. Flere sentre opplever allerede endrede bruksmønster og forventninger hos kundene. Samtidig tror sentrene at de nye handelsmønstrene vil øke ledigheten de neste tre til fem årene. 6 prosent av respondentene tror på sterk økning som følge av nye handelsmønstre, mens 70,5 prosent tror på noe økning i ledigheten. 17,5 prosent mener det ikke vil blir noen endring, mens 6 prosent tror på mindre ledighet.

Når det gjelder dagens ledighet, melder de fleste kjøpesentrene om fortsatt lav ledighet. Hele 66 prosent av de som svarte i undersøkelsen melder om en ledighet på mellom 0 og 200 kvadratmeter. 21 prosent av sentrene har mellom 201 og 500 kvadratmeter ledig areal, mens 8 prosent har mellom 501 og 1000 kvadratmeter. 2,5 prosent av respondentene har mellom 1001 og 2000 kvadratmeter og 2,5 prosent har over 2000 kvadratmeter ledig areal.

Dagligvare er den klart viktigste driveren til kundetrafikk på senteret i dag. Hele 59 prosent svarer at dagligvare er viktigst, mens 19 prosent svarer sko. Bare 1 prosent svarer at velvære og helse er den viktigste driveren for kundetrafikk.

På spørsmål om hva som er de viktigste satsingsområdene for å møte utfordringene i retailsektoren, svarer respondentene i fritekst. En vil endre butikkmix bort fra fashion til mer servering og service. En annen er opptatt av å ha en stadig utvikling av nye konsepter på senteret, særlig innenfor service og tjenester. Det er også «behov for å redusere egne kostnader for å beholde konkurranseevnen vil kreve innovasjon i betalingsformer, handelsplattformer, logistikkløsninger og i kommunikasjonsformer».

Totalt 72 prosent av kjøpesentrene i undersøkelsen venter omsetningsvekst som er større enn utviklingen i KPI de neste fem årene.

Se Estate Medias nye podcast her i samarbeid med DNB. Vi har med gjester som Sonja Horn i Entra, Per Øivind Dahl i Tellus Eiendom, Tollef Svenkerud i Fredensborg Bolig, Mathis Grimstad i Stor-Oslo Eiendom og Rolf Thorsen i Selvaag Bolig.

Powered by Labrador CMS