ENDELIG ENIGHET: Byrådene Marthe Scharning Lund og Hanna E. Marcussen og byrådsleder Raymond Johansen kunne endelig presentere en avtale om Filipstad.

Enige om Filipstad: Grunneierne betaler 2,5 milliarder

Finansieringen av lokket over E18 er på plass, dermed er det duket for gigantutbyggingen på én av Oslos siste indrefileter.

Publisert Sist oppdatert

– Dette er en gledens dag for Oslo. Vi er nå et gigantisk skritt nærmere å realisere Fjordbyen, sa byrådsleder i Oslo Raymond Johansen (Ap) på en pressekonferanse utenfor Skur 13 på Filipstad i dag.

Bakgrunnen er at det endelig er inngått en prinsippavtale for finansieringen av infrastrukturen på Filipstad. Stridens kjerne har vært en 500 meter lang strekning av E18 som Statens vegvesen vil legge under lokk, noe Plan- og bygningsetaten støtter. Dette lokket ville ikke grunneierne Oslo Havn KF og Bane Nor Eiendom betale for.

Nå tar imidlertid grunneierne en regning på 2,5 milliarder kroner for infrastrukturen på Filipstad.

– Det har krevd tålmodighet og pågangsmot for å få på plass denne avtalen. Nå får vi en ny bydel hvor folk kan bo, arbeide og nyte Fjordbyen. Når Fjordbyen står ferdig, kan Oslo skryte av å ha verdens lengste sammenhengende havnepromenade, sa Johansen.

Byråd for byutvikling, Hanna E. Marcussen (MDG), sa at dette også er en historisk dag, ettersom arbeidet med områdereguleringen for Filipstad har pågått i 12 år.

– Filipstad skal bli en grønn, fin, levede og klimavennlig bydel med blant annet sjøbad parker, boliger og arbeidsplasser, uttalte hun.

I en kronikk i Estate Nyheter i går skrev Einar Jarmund, Harald Martin Gjøvaag og Sverre Landmark at områdeplanen for Filipstad ble utarbeidet for 10 år siden, og bør vrakes.

Marcussen sier til Estate Nyheter at det har vært jobbet med denne planen i det siste, og at det kommer endringer i detaljeringen.

– Filipstad skal bli en klima- og miljøvennlig bydel, og da er det viktig at vi legger lista ekstra høyt, sier Marcussen.

Hele Filipstad-området, inklusive områdene nord for E18, er på 350 mål. Dette eies av Oslo Havn KF, Bane Nor og Oslo kommune. Av de områdene som skal byutvikles, eier Oslo havn KF i overkant av 150 dekar.

Powered by Labrador CMS