POSITIVT FOR UTBYGGERE AV NÆRINGSEIENDOM: - Dersom Avinor vinner frem med sitt syn og begrunnelse, vil det være positivt for utbyggere av næringseiendom med fradragsrett for merverdiavgift, sier advokat Are Fagerhaug.

Mulig mva-tap for boligutbyggere

Kommuner avventer nå inngåelse av justeringsavtaler i påvente av høyesteretts avgjørelse i den såkalte Avinor-saken. Seier for Avinor kan innebære mva-tap for boligutbyggere.

Publisert

I forbindelse med at utbyggere blir pålagt å bygge ut infrastruktur som skal overføres til kommunen, har en rekke kommuner vært positive til å inngå avtaler med utbyggere om å overta justeringsrett og overføre merverdiavgift som de får kompensert fra staten tilbake til utbygger.

For boligutbyggere, som i utgangspunktet ikke har fradragsrett for merverdiavgift, har dette bidratt til å redusere kostnadene som utbygger blir pålagt ved krav om utbygging av infrastruktur for det offentlige.

Les også: – Eiendomsbransjen går et spennende moms-år i møte

– Etter det vi er kjent med avventer kommuner som tidligere har hatt fast praksis om å inngå slike justeringsavtaler nå utfallet av den såkalte Avinor-saken, og nekter å inngå avtaler om overføring av justeringsrett i nye utbyggingsprosjekter før saken har blitt behandlet i Høyesterett, sier advokat Are Fagerhaug i Advokatfirmaet Selmer.

Avinor-saken gjelder spørsmålet om Avinor har fradragsrett for merverdiavgift på kostnader til infrastruktur som er overført kommune/staten, hvor det ikke er overført noen justeringsforpliktelser. Avinor, som driver avgiftspliktig virksomhet, mener at deres fradragsrett er i behold selv om infrastrukturen overføres til kommunen/staten, da dette ikke er å anse som “kapitalvarer” som faller inn under justeringsreglene for merverdiavgift. Avinor mener at justeringsreglene og kapitalvarebegrepet kun omfatter Avinors egne driftsmidler, og ikke denne type kostnader som blir pålagt i forbindelse med utbygginger og overført vederlagsfritt til det offentlige.

Avinor vant frem med dette synet i tingretten, men tapte mot staten i lagmannsretten. Høyesterett har sluppet saken inn for behandling, og den er berammet til behandling i oktober i år.

– Dersom Avinor vinner frem med sitt syn og begrunnelse, vil det være positivt for utbyggere av næringseiendom med fradragsrett for merverdiavgift, da overføringen av infrastrukturen til kommunen/staten ikke innebærer mulig merverdiavgiftstap. For boligutbyggere og andre utbyggere uten fradragsrett vil et slikt utfall derimot kunne innebære et merverdiavgiftstap og økte utbyggingskostnader, da muligheten for overføring av justeringsrett til kommunen vil bli avskåret, sier Fagerhaug.

Les også: Mva-fradrag for transaksjonskostnader: Et mva-drama i flere akter

For utbyggere som opplever at kommunen har snudd og nekter å inngå avtale om overføring av justeringsrett, har Fagerhaug følgende anbefaling:

– Hvis kommunen er usikker på hva som er gjeldende rett på området, er en mulighet å få kommunen til å be om en bindende forhåndsuttalelse (BFU) fra skatteetaten. Til nå har skatteetatens klare syn vært at slik infrastruktur omfattes av justeringsreglene og at kommunen kan få overført justeringsrett. Etter den nye skatteforvaltningsloven kan BFUer nå også omfatte spørsmål om kommuners kompensasjonsrett. Dersom kommunen får en bekreftende BFU fra skatteetaten om at de kan få overført justeringsrett og få kompensert merverdiavgiften for et konkret planlagt prosjekt, vil dette være bindende for skatteetaten uavhengig av utfallet av Avinor-saken.

– Alternativ kan det være mulig å unngå merverdiavgiftskostnaden ved å oppføre infrastrukturen ved bruk av den såkalte anleggsbidragsmodellen, hvor kommunen selv står som byggherre for infrastrukturen og får kompensert merverdiavgiften, og utbygger yter anleggsbidrag til kommunen uten merverdiavgift.

– Denne modellen vil ikke påvirkes at utfallet av Avinor-saken. Samtidig er dette en mer krevende modell, da kommunen må ha en mer aktiv rolle som reell utbygger av infrastrukturen. Slike utbygginger blir også mer krevende som følge av at anskaffelsen da normalt vil omfattes av regelverket for offentlige anskaffelser, avslutter Fagerhaug.

Les også: Fradragsnekt for MVA på vann- og avløpsanlegg

Powered by Labrador CMS