Viktig ny MVA-dom: Ingen justeringsplikt på pålagte infrastrukturarbeider

Publisert Sist oppdatert

 

Oslo tingrett avsa den 1. februar en prinsipielt viktig dom som underkjenner Skatteetatens syn på rekkevidden av de såkalte «justeringsreglene».

Bakgrunnen for saken var at Avinor AS – som driver ulike former for avgiftspliktig virksomhet i forbindelse med sin flyplassdrift – ble pålagt å etablere og flytte offentlige veianlegg i forbindelse med utvidelser på tre av sine lufthavner. Den samlede momskostnaden på disse arbeidene beløp seg til vel 7 millioner.Etter å ha fremmet flere forespørsler til avgiftsmyndighetene ble Avinor nektet fradrag for denne momsen i sin helhet. Bakgrunnen for fradragsnektelsen var at infrastrukturen – som i det vesentlige besto av arbeider på riks- og Europavei – var blitt overført til stat og kommune.

Prinsipielt spørsmålAt Avinor i utgangspunktet hadde fradragsrett for moms på veiopparbeidelsene som ble gjort for det offentlige, var ikke omtvistet i saken. Det prinsipielt viktige spørsmål i saken var om justeringsreglene som ble innført i 2008 var ment å gjøre inngrep i denne fradragsrett ved at fradraget måtte føres tilbake så snart infrastrukturen var ferdig opparbeidet og ble overført til det offentlige.

Les også: MVA-felle for fall?

– Det konkrete rettslige spørsmål som tingretten har vurdert er om justeringsreglene i det hele tatt kommer til anvendelse på opparbeidelser av offentlige infrastruktur, sier advokat Nils F. Bull, som var Avinors prosessfullmektig i saken.Om dette uttalte tingretten:«Retten mener at offentlig infrastruktur som allerede på oppføringstidspunktet er forutsatt å skulle overtas til offentlig eie og drift i henhold til offentligrettslige planer, faller utenfor begrepet “kapitalvare”».

Trekker linjene til høyesterettsdommer– Vi har hele tiden hevdet det syn at justeringsreglene bare kan gis virkning for den næringsdrivendes egne driftsmidler. Det er derfor godt å se at tingretten trekker linjene til flere tidligere høyesterettsdommer avsagt i forhold til den tidligere tilbakeføringsregelen [3 års bindingstid, red.anm.]. Som tingretten helt korrekt påpeker gir ikke forarbeidene til justeringsreglene noen støtte for at man har ønsket å fravike de prinsipper som er fastslått i disse dommene, fortsetter Bull.

Les også: Ikke mva-pliktig leietaker?

Tingrettens dom vil kunne få betydning for alle næringsdrivende som bygger bygg og anlegg for bruk i egen virksomhet eller for utleie. Domsresultatet løser ikke bare problemet med fradragsnektelser ved overføring av riks- og europaveier:– Mange eiendomsutviklere har opplevd at det også har vært tidkrevende og vanskelig å få kommuner og fylkeskommuner til å overta justeringsplikt. Slike avtaler vil det ikke lenger være behov for med dette domsresultatet, utdyper Bull.

Ikke rettskraftig ennå– Dommen er foreløpig ikke rettskraftig og momspliktige som skal overføre ferdig infrastruktur til det offentlige, bør som en sikkerhetsforanstaltning fortsatt søke å inngå justeringsavtaler med  kommunen eller fylkeskommunen. Tilsvarende bør avgiftsregistrerte som har måtte tilbakeføre sitt momsfradrag eller har latt være å kreve slikt fradrag, vurdere om det bør tas skritt for å kreve dette nå virkning bakover i tid. Her er det spesielt viktig å være oppmerksom på at foreldelse kan inntre etter tre år og at avbrytelse av foreldelse må skje innen den tid, avslutter Bull.

Les også: Ny mva-dom gir store konsekvenser

Les også: Gikk på mva-smell i retten

Powered by Labrador CMS