– Får dårligere vilkår
OHF er misfornøyd med det de mener er solospill fra byrådet om parkeringsplasser.
Dette er en artikkel fra NE nyheter, som nå er blitt til Estate Nyheter. Redaksjonen.
Det rødgrønne byrådet i Oslo la torsdag frem sin tilleggsinnstilling til kommunebudsjettet. Kontroversielle temaer som bilfritt sentrum innenfor Ring 1 og innføring av eiendomsskatt er nye rammebetingelser for næringslivet fremover. Direktør for næringspolitikk i Oslo Handelsstands Forening (OHF), Jon Anders Henriksen, er svært lite begeistret for en del av forslagene.
Byrådet vil blant annet øke parkeringsavgiftene på kommunal grunn med 50 prosent innenfor rød sone og øke perioden for når parkeringsplassene er avgiftsbelagt til klokken 20 både på hverdager og lørdager. Det mener Henriksen skjer uten noen form for vurdering av hvilken effekt dette vil ha på handel, tjenestebruk eller varelevering.
Løftebrudd– Det er ikke gjort noen undersøkelser av hvilke parkeringsplasser som er viktig for strøksgater, handleplasser, publikums bruk av serveringssteder, kulturtilbud, varelevering eller henting mellom 18-20 om kvelden osv. Dette vil sannsynligvis påvirke reisemønstre, sentrums tilgjengelighet og handelen i sentrum, og det gjøres uten å ha vært i kontakt med handelsstanden. Det er nøyaktig motsatt av løftet som byrådet gav før og etter valget, sier han til NE nyheter.
Henriksen mener dette blir «retorisk artig» når byrådet gir seg selv økonomiske rammer på 1 million i 2016 og et helt års analysearbeid der kommunen skal utrede bilfri by.
– Byens brukere, håndverkere, vareleverandører og kunder skal derimot få dårligere vilkår umiddelbart, og uten noen konsekvensvurderinger. Det er en svakt forankret politikk og stikk i strid med løftet som ble gitt handelsstanden, nemlig at vi skulle tas med på råd før byrådet gjorde tiltak som påvirket sentrums tilgjengelighet, sier Henriksen.
SyndByrådet vil innføre eiendomsskatt for boliger fra 2016 og for næringseiendommer fra 2017. – Det er egentlig ingen overraskelser ut fra hva som ble varslet fra byrådspartiene før valget. Vi synes det er synd at bystyret i Oslo eventuelt går i gang med denne politikken før vi vet hvordan den nasjonale skatteløsningen blir for næringslivet, sier Henriksen.
Han mener det som alltid er totaliteten og helheten i både skattemodell og skattenivå som betyr noe for næringslivet. – Nå starter kommunen med sitt løp, fristilt fra annen skatt, og det kan slå dårlig ut for Oslos næringsliv, sier OHF-direktøren.
Det rødgrønne byrådet har i tilleggsinnstillingen varslet en nedsetting av egne nemnder som skal vurdere takstgrunnlaget, og det gjelder også for næringseiendom. – Vi anbefaler sterkt at næringslivet får en hånd på rattet i dette arbeidet, og at næringslivets langsiktige og kortsiktige behov blir ivaretatt der, kommenterer Henriksen
I fellesskap Han peker også på en detalj i budsjettet, at byrådet øker summen som skal brukes på torg og møteplasser med over 5 millioner kroner.
– Dette er bra, men vi vil be om at slike økte investeringer skjer i fellesskap med de som tilbyr varer og tjenester rundt disse torgene. Vår erfaring fra blant annet Thereses gate er at slike økte innsatser ikke skjer i partnerskap med lokalt næringsliv. Da vil den positive effekten utebli.
– Vi har et sentrumssamarbeid mellom kommunen, handelsstanden og gårdeiere, som kan være riktig kanal for å utløse gevinster med slike økte midler, fremhever Henriksen.