– Betydelige følger

Et bilfritt Oslo sentrum vil påvirke mange typer eiendommer innenfor Ring 1.

Publisert Sist oppdatert

Dette er en artikkel fra NE nyheter, som nå er blitt til Estate Nyheter. Redaksjonen.

Det er den foreløpige konklusjonen til Malling & Co, etter erklæringen til den nye byregjeringen i Oslo. Her går de inn for et bilfritt sentrum innenfor Ring 1.

Analysesjef Haakon Ødegaard (bildet) i Malling & Co sier til NE nyheter at de er nødt til å se på tallene før de kan si noe helt konkret om hvilken nedgang i eiendomsverdiene forslaget kan medføre.

Påvirke stort– Men hypotesen er at dette vil påvirke verdiene stort, uten at vi kan tallfeste dette helt ennå. Vi vil lansere disse analysene og tankene når de er klare, foreløpig uvisst når, sier analysesjefen, som likevel spår følgende:

– Vi tror dette forbudet kan få betydelige følger for både kontorleiepriser, verdien på parkeringsanlegg, verdi av boliger, byutvikling generelt og ikke minst handel. Det er åpenbart at dette temaet vil være av meget stor interesse for folk i vår bransje. Vi skal derfor forberede en bred analyse rundt konsekvensene av et slikt forbud.

Advokater Finansavisen har snakket med tror den nye byregjeringen i Oslo kan vente seg en haug av søksmål mot seg hvis planene om et bilfritt sentrum innenfor Ring 1 realiseres. Advokatene mener en byregjering ikke har slike omfattende fullmakter, kun til å stenge enkelte gater. Fra annet juridisk hold tilbakevises dette som «rent sprøyt».

Ikke studertMen overfor Dagbladet medgir både Raymond Johansen og den nye miljø- og samferdselsbyråden Lan Marie Nguyen Berg (MDG) at de ikke har sett på jussen i et slikt vedtak. Erklæringen fra den nye byregjeringen i Oslo er lite konkret på hvordan grensene skal tolkes.

I erklæringen som ble lagt frem mandag står det at de tre partiene i byregjering vil «gjøre sentrum innenfor Ring 1 bilfritt i løpet av bystyreperioden». Det skal også opprettes et «finmasket nett av bilfrie gater i hele indre by».

Analysesjef Jørn Høistad i DTZ er ikke like pessimistisk som sin kollega i Malling & Co, gitt noen forbehold.

Begrenset– Vi tror effekten på kontormarkedet blir begrenset for hovedsegmentene, forutsatt at byrådet viser litt rimelighet i praktiseringen. Slik vi leser kartet, vil man kunne kjøre inn i parkeringshusene på Aker Brygge, House of Oslo, Vika Atrium, Ibsen osv., samt anleggene rundt Oslo City, også etter at de nye reglene er innført. Alle disse ligger jo så å si på Ring 1, sier Høistad.

Han mener at gitt denne tolkningen, er det gangavstand til de viktigste kontorområdene i prestisjeområdene i Vika, på Aker brygge og Tjuvholmen, i Akersgata, samt området rundt sentralstasjonen.

– Med andre ord vil disse markedene stort sett bli dekket av de samme parkeringsmulighetene som i dag. Verre er det med Kvadraturen. Der vil både kontor- og handelsbedriftene merke de nye reglene sterkt. Vi tror dette vil være et kraftig skudd for baugen i bestrebelsene på å revitalisere det historiske Oslo, sier Høistad.

Powered by Labrador CMS