– Tar kritikken alvorlig

Etatsdirektør Ellen de Vibe i Plan- og bygg svarer på kritikken med et leserbrev.

Publisert Sist oppdatert

Dette er en artikkel fra NE nyheter, som nå er blitt til Estate Nyheter. Redaksjonen.

Det var mandag at NEnyheter omtalte den knallharde kritikken mot Plan- og bygningsetaten i blant annet Byggaktuelt. Nå kommer Ellen de Vibe på banen med et leserbrev. NEnyheter trykker brevet i sin helhet:

Plan- og bygningsetaten tar misnøye på alvor og ønsker stadig å forbedre arbeidet med byggesaker og reguleringsplaner.

Konkret kritikk kan være konstruktivt og bidra til forbedringer til beste for kunder, allmennheten og etatens arbeid. Nå inviterer vi kritikerne til å komme til orde i direkte kontakt med etaten, ikke indirekte via nettsteder.

Flere utbyggere og arkitekter som skal bistå tiltakshavere med å få godkjent gjennomarbeidede byggeprosjekt eller utbyggingsplaner, har den siste uken kritisert etatens måte å behandle søknadene deres på. For strenge krav til innsendte reguleringsplaner og dokumentasjonskrav i byggesaker nevnes som årsaker til forsinkelser.Nødvendig dokumentasjonPlan- og bygningsetaten er ofte i dialog rundt mangelfulle søknader. Om ansvarlig søker ikke leverer opplysningene eller korrigerer mangler som må være på plass før etaten kan behandle en søknad, kan ansvarsretten trekkes og søknaden avslås. Rettes manglene opp etter det, kan ny søknad sendes.

I en del mindre byggesaker er det utbygger selv som har ansvaret, det etableres ikke egen ansvarlig søker. Da har Plan- og bygningsetaten mer veiledning med utbyggeren både før en søknad sendes og under behandlingen.

Tempo et felles ansvarPlan- og bygningsetaten ønsker å fatte vedtak så raskt som mulig. Men raskest mulig saksbehandling forutsetter komplette søknader. Er det mangler ved søknaden må etaten sørge for å få inn opplysningene som mangler før vedtak fattes. Forberedelser gir bedre serviceRelevante opplysninger må også være på plass under forberedelse av en søknad, også for såkalt forhåndskonferanse. Skal den være effektiv og best mulig, må slike opplysninger foreligge. Når skjemaet for dette fylles ut i forkant, vil etaten kunne foreberede svar slik at mest mulig blir avklart i møtet og saksbehandlingen effektiv. Etatens erfaring er at enkelte ikke leverer dette før etter mange påtrykk. Det forsinker saksbehandlingen. Møte om forbedringerKanskje kan etaten bli flinkere til å konkretisere hva den etterlyser. Kanskje er det andre elementer som kan endres, bør endres, bør følges opp. Kritikerne som har stått fram de siste dagene har etterlyst dette.

Plan- og bygningsetaten tar kritikk på alvor. Vi ønsker å høre den og drøfte den med kritikerne. Sivilarkitekt Jonathan Parker er invitert til et møte for å framføre sin kritikk. Den invitasjonen er ikke besvart. Nå inviteres han og representanter for ulike utbyggere til etatens halvårlige møte med bransjen, Storbrukerforum 4. desember. Synspunktene deres vil kunne drøftes og kunne komme både Plan- og bygningsetaten og brukerne til gode framover. Det ser vi fram til.

Powered by Labrador CMS