RAKETTVEKST: Kameos gründer Sebastian M. Harung og daglig leder Linn Hoel Ringvoll låner ut stadig mer penger til eiendomsselskaper gjennom crowdfundingplattformen.
RAKETTVEKST: Kameos gründer Sebastian M. Harung og daglig leder Linn Hoel Ringvoll låner ut stadig mer penger til eiendomsselskaper gjennom crowdfundingplattformen.

Størst i Skandinavia på crowdfunding

Crowdfundingplattformen Kameo er blitt den største investeringsplattformen i Skandinavia, med en halv milliard kroner i utlån i første halvår.

Publisert

Kameo får en stadig sterkere posisjon i markedet for crowdfunding av eiendomslån. Selskapet har med seg ABG Sundal Colliers på eiersiden og fikk tidligere i år også inn den svenske eiendomsinvestoren Ilija Batljan etter en emisjon.

I juni rundet Kameo 500 millioner kroner i eiendomslån i 2021, og har dermed passert hele volumet for fjoråret på bare et halvt år.

– Jeg er glad og stolt over det teamet har fått til hittil i år – en halv milliard er mye finansiering når man tenker på at den typiske småspareren investerer ca. 10.000 kroner i hvert lån. Sammen med titusenvis av småsparere har vi nå finansiert rundt 400 nye hjem for ca. 900 personer. Vi har vært med på å bidra til å holde byggingen av skandinaviske hjem i gang under en krevende pandemi. Det gjør oss ekstra stolte, sier Kameo-gründer Sebastian M. Harung i en kommentar.

Kameo er nå den største investeringsplattformen i Skandinavia og selskapet mener utviklingen viser at denne typen lån til eiendomsprosjekter er blitt ettertrykkelig etablert.

Cambridge University-studien «2nd Global Alternative Finance Benchmarking Study» har sett nærmetre på tallene fra markedet for alternative finansielle kilder som crowdfunding. Tallene kommer fra selskaper i 175 land. Ifølge Kameo viser tallene at markedet i Norge vokste 78 prosent mellom 2018 og 2019 og ytterligere 102 prosent mellom 2019 og

2020. Totalvolumet var 920 millioner kroner. I segmentet eiendomslån vokste Sverige til nr. én i EU.

I Norge er det særlig eiendomslån som driver veksten, med en økning på 147 prosent fra forrige år. I samme segment i Sverige var volumet over 1 milliard svenske kroner, en økning på nesten 29 prosent.