jard Martinus, Director European Retail Research & Consulting i Jones Lang LaSalle.
jard Martinus, Director European Retail Research & Consulting i Jones Lang LaSalle.

Større risiko når retail går på nett

Økte lager- og distribusjonskostnader er med på å gi økt risiko for retailsektoren når mer handel skal over på nett.

Publisert Sist oppdatert

Det var på Akershus Eiendoms syvende retailseminar at Tjard Martinus, Director European Retail Research & Consulting i Jones Lang LaSalle, uttalte seg om utviklingen i det europeiske retailmarkedet, hvor mange tradisjonelle retailere går nå over til omni-channel (bruker en mengde forskjellige kanaler til å kommunisere og selge til kundene).

– Det blir større kompleksitet i retailsektoren. Vi ser at de tradisjonelle butikkene blir bedre til å bruke omni-channel. Samtidig utsetter de seg for en høyere risiko. Det er et problem i retail at det blir stadig større lager, sa Martinus.

Han viste til det er økte kostnader forbundet med netthandel, og viser til at Amazons distribusjonskostnader har økt fra 15,5 prosent i 2009 til 27 prosent i 2018.

– Det er en betydelig utfordring at netthandel må håndtere både mer lagring og kostnadene ved å få varene ut til brukerne. Kostnadene ved den siste delen av leveransen til kunden er høye, sier Martinus.

Ifølge Martinus vil retailerne bli mer aktive i jakten på rimelige lokaler. De vil også ha lokaler som gir muligheter til å drifte et mye større areal og dermed få lavere kostnadsandel.

– Flere vil gå inn i retailparker, sier Martinus.

Samtidig mener han at det er gode utsikter til at befolkningen i Europa skal bruke mer penger.

– Vi ser at lønningene har begynt å stige i 2018. Det gir vekst for handelen i særlig Storbritannia, Frankrike og Tyskland, sa Martinus.

Powered by Labrador CMS