Aktuelt:

SER FREMTIDEN: Adm. direktør Leif Nymoen i Onepark mener dynamisk prising av parkering er fremtiden.
SER FREMTIDEN: Adm. direktør Leif Nymoen i Onepark mener dynamisk prising av parkering er fremtiden.

Parkeringsselskap ser mot hotellbransjen

Parkeringsselskapet Onepark lar seg inspirere av hotell- og flybransjen og innfører dynamiske priser på flere av parkeringsanleggene. Samtidig har selskapet ansatt en egen Revenue Manager med bakgrunn fra hotellbransjen.

Publisert

– Å justere prisene etter tilbud og etterspørsel er fremtiden for vår bransje, sier Onepark-sjef Leif Nymoen.

Han har akkurat innført dynamisk priser på flere av parkeringsanleggene, inspirert av hotell- og flybransjen.

– Parkeringsbransjen har til nå hatt en svært konservativ tilnærming til prising. Nå begynner vi å tenke annerledes, og skal lage en prismotor som er fleksibel og dynamisk. Som på et hotell, skal vi følge tett med på omsetningen på hver lokasjon, og sørge for lønnsomhet. Prisen for parkering på Oslo lufthavn skal da komme frem både når du forhåndsbooker og til enhver til i appen, for de som ikke har booket på forhånd, fortsetter Nymoen.

Onepark er en ledende aktør i det norske parkeringsmarkedet, og drifter 250 parkeringsanlegg over hele landet, blant annet på Oslo Lufthavn Gardermoen. Parkeringsselskapet vant også nylig tilbudskonkurransen med Avinor om driften av 28 flyplasser over hele landet.

Onepark har nå ansatt egen Revenue Manager, med erfaring fra hotell- og reiseliv, som skal jobbe spesielt med dynamiske priser.

Onepark eies av Indigo Management, som er heleid av familien Bentsen. Styreleder Kenneth Bentsen tror dette er veien å gå for bransjen.

– Denne type prising kan gi en betydelig økt omsetning for gårdeieren. Det handler om å optimalisere bruken av p-plassene, og hvor bruken av dynamisk prising påvirker til en bedre utnyttelse av kapasiteten, sier Bentsen.

Powered by Labrador CMS